Een Interim E-commerce Director zet je in wanneer je tijdelijk strategisch hulp nodig hebt van iemand met ervaring en kennis van E-commerce. Een Interim E-commerce Director is vaak een generalist met veel ervaring in specialisaties bij webshops, zoals bijvoorbeeld: SEO, GEO, SEA, en CRO. Vaak zijn ze zelf ooit specialist geweest en zijn ze door leidinggevende skills en een bredere interesse doorontwikkeld tot E-commerce Manager en vervolgens tot Director. Het grote verschil met een Interim E-commerce Manager is dat dit vooral een meewerkend voorman is met strategisch inzicht. Een Interim E-commerce Director houdt zich vooral bezig met P&L, pricing, inkooprelaties en bouwen van een winstgevende webshop.
In dit artikel leggen we uit wanneer je een Interim E-commerce Director goed kunt gebruiken, wat de rol precies inhoudt, wat de voordelen zijn en hoe WeKnowPeople je hierbij kan helpen.
Wanneer zet je een Interim E-commerce Director in?
- Bij tijdelijke vervanging: denk aan ziekteverlof, zwangerschapsverlof of vertrek van jouw E-commerce Director
- P&L & winstgevendheid: stijgende CAC, dalende AOV; noodzaak voor kostenbeheersing
- Internationale expansie op schaal: eigen shop + Amazon/Bol/Zalando met vendor- en retail-media governance
- Er is behoefte aan meer structuur, data-inzicht en conversieoptimalisatie binnen het E-commerce team
- Transitie en crisis: piekseizoenen, reorganisatie, post-migratie performance dip, of overbrugging tijdens executive search