HR & recruitment trends voor 2023 | We Know People

Dit zijn dé HR & recruitment trends voor 2023

20 december 2023

Wat staat jou als werkgever in 2023 te wachten op het gebied van HR & recruitment? En hoe kun je in deze periode nog het verschil maken op de arbeidsmarkt? Wat de HR & recruitment trends voor 2023 zijn, lees je in deze blog! 

Arbeidskrapte blijft een rol spelen 
De huidige en krappe arbeidsmarkt zal waarschijnlijk blijven bestaan. Er is nog steeds een kandidatenmarkt, waardoor werkgevers nóg meer hun best moeten doen om professionals aan zich te binden. Volgens het UWV zal de krapte op de arbeidsmarkt komend jaar met zo’n 7% afnemen. Desondanks blijft er de komende jaren sprake van een gespannen arbeidsmarkt. 

Meer focus op soft skills 
Inmiddels is er in de recruitmentmarkt veel veranderd. Nu veel bedrijven in dezelfde vijver van talent vissen is het werven en selecteren op potentie en soft skills een doorslaggevende factor geworden. Natuurlijk wordt er nog altijd naar hard skills gekeken, maar steeds vaker worden soft skills belangrijker. Hierbij gaat het om eigenschappen die een kandidaat van nature bij de geboorte heeft meegekregen. Het zijn unieke eigenschappen die iemand bezit, zoals persoonlijkheid, wensen en ambities.  

Kostenstijgingen
In 2023 zullen de personeelskosten waarschijnlijk blijven stijgen. Door de inflatie zullen de salarissen van professionals ook hoger worden. Een andere reden waarom de salarissen zullen stijgen is vanwege het minimumloon dat met 10% zal toenemen. Net zoals de reiskosten en kosten voor thuiswerken die iets omhoog zullen gaan. Deze kunnen wel belastingvrij worden vergoed aan professionals.

Diversiteit op de werkvloer 
Voor werkgevers staat diversiteit, gelijkheid en inclusie steeds meer centraal. Bij de recruitment van professionals zullen bedrijven steeds weer nieuwe oplossingen moeten vinden om diversiteit en inclusiviteit mogelijk te maken. Evenals het vergroten van het bewustzijn rondom diversiteitskwesties. Zorg er in de werving van nieuw talent voor dat vacatures beschikbaar zijn in verschillende talen en bevorder diversiteit en inclusie in vacatureteksten. 

Focus op welzijn en werkgeluk
De krappe arbeidsmarkt en de nasleep van corona zorgt voor toenemende werkdruk en werkstress op de werkvloer. Hierdoor zal ook in 2023 langdurig verzuim toenemen. Besteed daarom aandacht aan preventie en werkgeluk. Dit zorgt voor tevreden medewerkers, minder (langdurig) verzuim en personeelsverloop. Professionals die tevreden zijn met hun werk zijn loyaler aan hun huidige werkgever, waardoor ze langer bij je organisatie werkzaam blijven. Dit bevordert de toekomstbestendigheid en groei van je organisatie. Naast personeel in vaste dienst, is het ook goed om na te denken over tijdelijke ondersteuning van interimmers. Het voordeel is dat je met het aantrekken van tijdelijke interim-professionals flexibel kunt inspelen op veranderingen binnen het team of de organisatie.

Blijf werken aan je employer brand
In een zeer competitieve talentenmarkt is een overtuigend werkgeversmerk essentieel om de beste talenten aan te trekken. Werkzoekenden doen onderzoek naar het merk en de reputatie van de werkgever voordat ze solliciteren. Het effect van de reputatie en het imago van het werkgeversmerk is bepalend. Millennials en Generatie Z vinden bij de zoektocht naar een nieuwe (interim) baan werkgeluk en een prettige bedrijfscultuur steeds belangrijker. Een krachtige employer brand is dus cruciaal om de beste talenten aan te trekken en te behouden. Door te investeren in cursussen, trainingen en opleidingen blijf je ook investeren in je huidige personeel om zo samen (verder) te (kunnen blijven) groeien. Om duidelijkheid te krijgen over wat jou als organisatie onderscheid kan het handig zijn om hierover met je huidige professionals in gesprek te (blijven) gaan. 

TikTok groeit in recruitment
Het afgelopen jaar is het social media platform TikTok razendsnel gegroeid. De verwachtingen zijn dan ook dat dit platform in 2023 alleen maar verder blijft groeien. Nog weinig organisaties zijn actief op TikTok en helemaal nog niet ingericht op het recruiten van Generatie Z. Daarom is juist dit het moment om via dit platform deze nieuwe groep werkzoekenden te bereiken. Inmiddels kent het platform in Nederland al meer dan 3 miljoen actieve gebruikers. Vergeet dit platform dus niet in je wervingsstrategie!

De arbeidsmarkt blijft in 2023 volop in beweging waardoor het vinden én binden van de juiste kandidaten een uitdaging blijft. Wil jij graag hulp met het vinden van de juiste professionals voor een openstaande vacature? Of wil je graag advies over hoe je dat het beste kunt aanpakken? Onze recruitment consultant komen graag met je in contact!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.