Employee Advocacy is onmisbaar bij een social media strategie! | We Know People

Dit is waarom Employee Advocacy onmisbaar is voor jouw social media strategie

30 augustus 2023

Organisaties hebben door de verschillende social media platformen een enorm mooi middel in handen om zichzelf (online) in de kijker te zetten. Het zijn ideale platformen om de bedrijfscultuur zichtbaar te maken. Er zijn verschillende manieren waarop organisaties dit kunnen doen. Bijvoorbeeld door het publiceren van wervingsvideo’s of met behulp van Employee Advocacy. Wat dit laatste precies is en hoe je dit kunt inzetten binnen jouw organisatie leggen we je uit in deze blog! 

Wat is Employee Advocacy?
Steeds meer organisaties beseffen dat mensen zaken doen met mensen en niet met bedrijven. Onderzoek bevestigt dat 3 op 4 mensen zich sterker verbonden voelen met andere mensen op social media dan met bedrijven. Organisaties weten dat ze daarom meer moeten doen dan alleen maar het publiceren van content op hun website en het vullen van de bedrijfspagina’s op verschillende social media platformen. Daarom investeren ze steeds vaker en meer in Employee Advocacy. 

Employee Advocacy is de promotie van een product, dienst of merk door professionals die binnen de organisatie werkzaam zijn. 

Wat is een Employee Advocate?
Wanneer professionals op hun eigen persoonlijke social media accounts positieve bedrijfscontent delen, treden zij op als merkambassadeurs van de organisatie. Zij worden ook wel Employee Advocates genoemd. Zij:
•    zijn enthousiast over de organisatie en zijn daardoor bereid content van of over de organisatie te delen;
•    bevelen de organisatie aan bij vrienden, familie en kennissen;
•    circuleren een positief beeld van de organisatie binnen hun online sociale netwerk(en). 

Dit betekent dat zij content van de bedrijfspagina’s op social media delen op hun eigen persoonlijke profiel. Denk daarbij aan wervingsvideo’s, bedrijfscampagnes of interessante artikelen, producten of diensten. Ook kunnen ze content delen waaraan ze zelf bedrijfsmatig een bijdrage hebben geleverd. Zoals een sfeerimpressie van een teamuitje, een interviewvideo of user generated content. Foto’s en video’s die professionals bijvoorbeeld zelf gemaakt hebben tijdens de jaarlijkse zomerbarbecue op de zaak en die content vervolgens op hun eigen profiel delen. 

Employee Advocacy is dan ook dé manier om snel en effectief je online zichtbaarheid te vergroten én te versterken. 

Employee Advocacy als onderdeel van Employer Branding
De inzet van medewerkers als merkambassadeurs helpt om een objectief en authentiek beeld van je organisatie neer te zetten. Doordat de content door medewerkers op hun eigen social media profielen gedeeld wordt, zorgt het voor een realistisch beeld van de organisatie. Dit trekt interessante nieuwe volgers aan die geïnteresseerd raken in je organisatie als aantrekkelijk werkgever om voor te werken. Zeker op dit moment. In een zeer krappe arbeidsmarkt is het een waardevolle manier om nieuw potentieel talent te vinden én te binden. De inzet van Employee Advocacy is dus een goede aanvulling op interim-bemiddeling en de werving en selectie van nieuw (tijdelijk) personeel. 

Persoonlijke versus zakelijke content
Naast dat bedrijven ervoor kiezen hun eigen professionals in te zetten als merkambassadeurs, is er ook een andere trend zichtbaar. Hierbij worden bekende personen of influencers ingezet door bedrijven om het bereik te vergroten. Het bekendste voorbeeld is Max Verstappen die in de Jumbo reclames voorbij komt. De reden hiervoor is dat bekende personen in de showbizz, sport of entertainment vaak een groter aantal fans en volgers hebben dan bedrijven. Dat heeft te maken met dat mensen zich gemakkelijker met bekende mensen kunnen identificeren dan dat ze dat met bedrijven kunnen. 

 Max VerstappenJumbo Supermarkten
Twitter3,0M volgers19K volgers
Instagram9,1M volgers104K volgers
Facebook2,5M volgers489K volgers


Wanneer organisaties ervoor kiezen om met bekende influencers te werken wordt er niet alleen gekeken naar het bereik van deze personen, maar ook naar het karakter en de markt waarin ze werkzaam zijn. Dat moet allemaal goed aansluiten bij de kernwaarden, bedrijfscultuur, de gewenste doelgroep en de Unique Selling Points van de organisatie. Het is een manier waarmee het bedrijfsmerk én werkgeversmerk verder kan worden vergroot en versterkt. 

Tevreden professionals zijn de beste merkambassadeurs
Employee Advocacy wordt ingezet door medewerkers die gelukkig en tevreden zijn met en in hun werk. Hoe meer professionals binnen de organisatie bereid zijn om als Employee Advocate op te treden, hoe positiever dat is voor het bereik dat je wenst. Dit zegt meteen ook iets over de bedrijfscultuur en de loyaliteit van professionals richting de organisatie. Het geeft jou als organisatie ook een bevestiging dat je professionals goed aan je kan blijven binden. Ze zijn immers blij met hun (interim) baan. Belangrijk is wel dat ze op de lange termijn ook tevreden blijven. In hen blijven investeren met behulp van opleidingen, of aantrekkelijke (flexibele) primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden is daarbij belangrijk. 

Je vergroot je bereik
Wanneer medewerkers als Employee Advocate optreden bereiken zij een netwerk van mensen dat jij zelf met je zakelijke bedrijfsaccounts nooit bereikt. Daarmee is Employee Advocacy een waardevol middel, omdat het je helpt je verhaal verder te verspreiden. 

Ook is het zeer ideaal om in te zetten in je Employer Branding, omdat je zo nieuw talent kunt vinden voor vacatures die binnen je organisatie openstaan. En wat werkt er beter dan dat jouw professionals tegen vrienden, familie en kennissen vertellen over jouw organisatie? De beste matches vinden vaak plaats door Referral Recruitment. Medewerkers die je organisatie aanbevelen aan anderen in hun netwerk en hen oproepen te solliciteren bij je organisatie. Tevreden werknemers die positiviteit uitstralen kunnen anderen overtuigen en uiteindelijk de doorslag geven in een banenzoektocht.

Verbeter de bedrijfscultuur
Millennials en Generatie Z vinden bij de zoektocht naar een nieuwe (interim) baan werkgeluk en een prettige bedrijfscultuur steeds belangrijker. Voor jouw organisatie is het van belang om daar continu in te blijven investeren. Om duidelijkheid te krijgen wat jou als organisatie hierin onderscheid kan het handig zijn om je huidige professionals hierover te ondervragen. Wat is de gemene deler dat ze gelukkig zijn en dagelijks met plezier (hybride) werken? Daarmee weet je meteen hoe jouw interne Employer Brand eruit ziet en hoe je deze ervaringen ook in de externe (interim) werving van kandidaten kunt gebruiken. 

Kortom, Employee Advocacy is een zeer waardevolle manier om je bereik op een authentieke en realistische manier verder te vergroten. Het is een extra middel dat effectief ingezet kan worden om te laten zien wie je als organisatie bent én wat je kunt (aanbieden). 

Wil jij aan de slag met Employee Advocacy of wil je je hierin verder professionaliseren? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag (verder) op weg.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.