Zo verhoog jij de medewerkersbetrokkenheid bij hybride werken | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

Hybride werken wordt de norm: zo verhoog jij de medewerkersbetrokkenheid

3 november 2021

Veel mensen hebben er lang naar uitgekeken. We mogen weer terug naar kantoor. Eindelijk weer face to face in gesprek met je collega’s en bijkletsen bij de koffieautomaat. Terug naar het oude normaal. Maar is dat wel zo? Het vele thuiswerken heeft onze routines en manier van werken veranderd. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de professionals niet meer fulltime terug wil naar kantoor. Het grootste deel daarvan werkt het liefste in een hybride vorm, dus deels thuis en deels op kantoor. Bij We Know People merken we dat dit een uitdaging is voor onze klanten, want hoe zorg je voor de verbinding?


Een nieuwe gewoonte

In deze uitdagingen staan onze opdrachtgevers niet alleen. Wereldwijd is deze ontwikkeling te zien, want door de pandemie is de betrokkenheid van professionals bij hun werk en de organisatie waarvoor ze werken met 2% gedaald. De onzekerheid over hun werk, de coronamaatregelen die door de overheden zijn ingevoerd en hun eigen gezondheid zijn daarvan de oorzaak. 

Toch doet Europa het ten opzichte van andere continenten goed. Het lijkt misschien of de medewerkersbetrokkenheid de afgelopen 2 jaar is gedaald, maar dat is niet zo. Al 10 jaar lang blijft dit in Europa op hetzelfde niveau. De lockdowns en het elkaar ‘minder kunnen zien’ kunnen wel verklaren waarom het voelt alsof de medewerkersbetrokkenheid minder sterk is dan voorheen.

Dit komt onder andere doordat iedereen van de ene op de andere dag moest thuiswerken. Niet iedereen kon zo snel omschakelen. Er moest veel geregeld worden en duidelijke afspraken worden gemaakt, om het thuiswerken mogelijk te maken. Niemand had verwacht dat deze tijdelijke maatregel de nieuwe norm zou worden. 
 

Combinatie van thuis- en kantoorwerk

FNV Onderzoek laat zien dat we het thuiswerken (deels) hebben omarmd. Professionals geven aan dat het niet langer vanzelfsprekend is om voor 100% terug te keren naar kantoor. Zo’n 70% wil graag hybride blijven werken (helft van de tijd thuis, helft van de tijd op kantoor) en 20% wil helemaal niet meer terug naar kantoor als werkplek. Maar 1 op de 10 professionals ziet het volledig op kantoor werken nog zitten. Het hybride werken lijkt daarmee dus de standaard te zijn geworden. 

Voor onze klanten betekent dit, dat ze met deze nieuwe ontwikkeling moeten meegaan, willen ze een aantrekkelijke werkgever blijven op de arbeidsmarkt. Niet alleen voor het behouden en aantrekken van (nieuw) personeel, maar ook vanwege de (verplichte) thuiswerk maatregel, die hoogstwaarschijnlijk deze winter weer ingaat. 

Concreet betekent dit, dat ze het plaats- en tijdonafhankelijk werken standaard in het arbeidsvoorwaardenpakket kunnen zetten. Dit gaat verder dan alleen de combinatie van thuis- en kantoorwerk, want er is een andere manier van werken nodig. Daarbij kun je denken aan het loslaten van standaard werktijden. Maar ook ruimte geven aan autonomie en flexibiliteit; professionals zelf laten bepalen, waar en wanneer zij werken.

Dit zorgt ervoor dat het sturen op resultaat belangrijker wordt dan sturen op tijd en/of aanwezigheid. Vertrouwen geven is hiervoor het allerbelangrijkste. 

Ook het ‘op kantoor zijn’ krijgt bij hybride werken een heel andere functie. In plaats van een werkplek wordt het een ontmoetingsplek waar professionals elkaar treffen voor meetings, brainstormsessies of voor het ontvangen van klanten en/of kandidaten.
 

De voor- en nadelen van hybride werken

Deze nieuwe manier van werken brengt dus best wel wat voordelen met zich mee. Het zorgt ervoor dat er voor professionals meer ruimte komt om werk en thuis goed met elkaar te combineren. Ook zorgt hybride werken voor meer flexibiliteit waardoor professionals makkelijker inzetbaar zijn. Voor We Know People is dat een voordeel, want door het hybride werken, kunnen kandidaten worden geworven die voorheen (door hun woonplaats) afvielen. De reisafstand van huis naar werk was vaak lang, maar dit is nu veel minder belangrijk. Doordat professionals nog maar enkele dagen per week fysiek op kantoor zijn en de rest thuiswerken, vinden ze het reizen minder een probleem. 

Natuurlijk kent het hybride werken ook nadelen, want hoe zorg je voor een goede medewerkersbetrokkenheid wanneer niet langer iedereen dagelijks op kantoor is? 

Een tip is om ervoor te zorgen dat elke professional toegang heeft tot alle programma’s en documenten bij thuiswerk. Met een VPN verbinding kan dit gemakkelijk worden geregeld, want er kan vanuit thuis veilig worden ingelogd op het bedrijfsnetwerk. Daardoor hebben bijvoorbeeld recruiters toegang tot het recruitmentsysteem en kunnen financials vanuit huis makkelijk aan de slag in het boekhoudprogramma.

Inmiddels zijn er ook allerlei technologieën beschikbaar die het makkelijk maken om vanuit thuis contact met elkaar te houden. E-mail en WhatsApp zijn er al heel lang. Gelukkig zijn er ook handige videobel applicaties zoals Zoom, Microsoft Teams of Google Meet die hierbij helpen. 

Al deze tools zijn niet alleen handig wanneer je snel even iets aan elkaar wilt vragen, maar ook om te vragen hoe het met iemand gaat, iemand te feliciteren of een prettige vakantie te wensen. Verder heeft de pandemie bewezen dat het goed werkt om via videobellen met elkaar in contact te blijven. Door bijvoorbeeld een wekelijks online koffiemoment of vrijdagmiddagborrel te organiseren. 

Bij We Know People houden we de betrokkenheid hoog doordat iedereen zeker 1 dag per week op kantoor is. We lunchen uitgebreid met elkaar en spreken elkaar face to face om werk te bespreken. Daarnaast organiseren we regelmatig teamuitjes en worden behaalde successen uitgebreid gevierd. Zo blijven we nauw verbonden met elkaar.
 

Interne communicatie stimuleren

De onderlinge communicatie tussen personeel wordt met de opkomst van het hybride werken dus steeds belangrijker. Bij We Know People zien we dat terug in het aantal vacatures voor interne communicatieprofessionals. De vraag vanuit onze opdrachtgevers neemt toe, omdat ook zij beseffen dat interne communicatie belangrijk is voor een goede medewerkersbetrokkenheid. 

Door het hybride werken en de enorme krapte op de arbeidsmarkt investeren onze klanten graag in het behoud van hun huidige professionals en een goede onboarding voor nieuw personeel. Zij beseffen dat het een markt is waarin de kandidaten vaste banen en opdrachten (voor zzp en interim) voor het uitkiezen hebben. Onze opdrachtgevers willen hun interne communicatie daarom op orde hebben en daar snel mee aan de slag. Omdat het in deze markt lastig is om snel iemand voor langere tijd te vinden, bemiddelen wij een interimmer naar bijvoorbeeld deze functie. Deze gaat al met de interne communicatie aan de slag totdat wij een professional hebben gevonden die op vaste basis bij onze opdrachtgever zal starten. 

Ben jij op zoek naar een (interim) communicatieprofessional? Wij helpen graag de juiste kandidaat te vinden. Neem daarvoor contact met ons op. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken