Zo zet jij online marketing in bij de werving van nieuw personeel | We Know People

6 september 2022

De huidige arbeidsmarkt is volop in beweging en de tekorten zijn groot, wat het werven en behouden van (nieuw) personeel lastig maakt. De tijd dat sollicitaties binnenstroomden, nadat een vacature online werd gezet is voorbij. Actieve werving en in contact blijven met kandidaten is in deze krappe arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Een goede manier om daarmee aan de slag te gaan is online marketing. In deze blog delen we hoe jij met online marketing aan de slag kunt en hoe wij daar bij We Know People gebruik van maken.  

Het nut en de noodzaak van online marketing

Er zijn tegenwoordig veel verschillende manieren waarop je online met recruitment aan de slag kunt. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven. Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van de doelgroep. Waar bevinden zij zich online? Op basis daarvan kun je aan de slag met het maken en uitvoeren van een online marketingstrategie die tevens goed bij jouw organisatie past. 

Ook bij We Know People maken we gebruik van online marketing bij de werving en selectie en interim-bemiddeling van kandidaten. Het is voor ons een waardevol onderdeel in onze online wervingsstrategie om geschikte vaste en tijdelijke marketingprofessionals te vinden. Wij weten dat het belangrijk is om online goed zichtbaar te zijn. Simpelweg omdat onze doelgroep online actief is op verschillende platformen. Ook voor jouw organisatie kan het nuttig zijn, want het geeft je organisatie een gezicht en tevens word je zichtbaar bij kandidaten buiten je eigen netwerk of dat van je professionals. Het is een verlengstuk dat je kunt inzetten om het juiste talent te vinden. Mede daardoor beschikken wij over een netwerk van meer dan 20.000 professionals waarvan we dagelijks gebruik maken. 

Employee branding ideaal in online recruitment
Door actief bezig te zijn met online marketing vergroot je je zichtbaarheid als werkgever. Het helpt je jouw Employer Brand te versterken. Je kunt via social media een kijkje achter de schermen geven door te laten zien over welke kennis je organisatie beschikt en welke professionals er werken. Zorg daarnaast voor een goede werken-bij-pagina. Wanneer je via online marketing de interesse van kandidaten gewekt hebt wil je ze graag doorverwijzen naar deze pagina. Daar vinden ze meer informatie over jouw organisatie. Zorg ervoor dat de hele kandidaatervaring klopt, want een eerste indruk maak je maar één keer. 

Op een werken-bij-pagina kun je gebruik maken van employee branding door professionals als ambassadeurs van je organisatie in te zetten. Zij kunnen vertellen waarom het werken bij je organisatie leuk is en waar ze zoal mee bezig zijn. Dit helpt potentiële kandidaten een goed beeld te krijgen van de bedrijfsstructuur en bedrijfscultuur van de organisatie.  

Goede online wervingsmethoden zijn het inzetten van wervingsvideo’s, artikelen en vacatures, omdat deze gemakkelijk gedeeld kunnen worden door het personeel van je organisatie. Daarmee bereiken zij een netwerk dat jou als organisatie anders nooit zou lukken. Niets werkt beter dan dat jouw professionals aan vrienden, familie en kennissen vertellen over hoe leuk de organisatie is. De beste matches vinden vaak plaats door referral recruitment. Dit zijn medewerkers die je organisatie aanbevelen aan anderen in hun netwerk en hen oproepen te solliciteren bij je organisatie. Tevreden werknemers die positiviteit uitstralen kunnen anderen overtuigen en uiteindelijk de doorslag geven in een banenzoektocht. 

Dit alles zorgt voor een groter bereik en hogere zichtbaarheid waardoor de kans op een perfecte match toeneemt. Daarmee is employee advocacy een waardevol middel, omdat het je helpt je verhaal verder te verspreiden. 

Social media platformen zijn een goede online marketing tool omdat je er in één keer veel mensen mee bereikt. Een ideale manier dus om kandidaten te vinden én binden. 

Geschikte online wervingskanalen
Er zijn momenteel veel verschillende social media platformen waaruit je kunt kiezen. Wanneer je weet welke platformen je doelgroep gebruikt én die je zelf als organisatie ook graag inzet kan je een selectie maken. Op dit moment zijn LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube populair. Wanneer je generatie Z wilt bereiken is TikTok een goede optie.

Belangrijk om te weten is dat op al deze platformen je organische of gesponsorde content kunt delen. Bij gesponsorde content wordt er een advertentiebudget aan het bericht gekoppeld en de te bereiken doelgroep ingesteld. De social media platformen zorgen er met hun algoritmes voor dat je bericht daarmee nog beter zichtbaar wordt bij de doelgroep in de tijdlijn. 

Daarnaast zijn display advertenties op websites en Google advertenties slimme online tools om in te zetten. Net als online vacaturebanken zoals Indeed en Nationale Vacaturebank. Of zet je vacatures uit bij een gespecialiseerd recruitmentbureau. 

Wees creatief met wervende content 
Als je je online marketingstrategie bepaald hebt is het belangrijk om na te denken over de invulling en uitstraling ervan. Wanneer je wilt opvallen is het goed om creatief te zijn en out-of-the-box te denken. Dit betekent het volgende:

Vermijd clichés 
Wees creatief met woorden in de vacature. Niemand wordt vrolijk van clichés die eigenlijk niks zeggen over een eigenschap of expertise. Gebruik daarentegen duidelijke omschrijvingen zodat voor de lezer meteen helder is wat er bedoeld wordt. 

Blijf je campagne testen 
Wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Gebruik verschillende contenttypen in je marketingmateriaal. Daarmee kun je testen welke content jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Een mooie manier om je doelgroep (nog beter) te leren kennen.

Zorg dat je opvalt
Elke dag wordt er veel content gepubliceerd. Dit maakt het lastig om online onderscheidend te zijn en op te vallen. Kies een creatieve invalshoek, contentvorm of spring eruit met de look & feel van je content. Uit onderzoek blijkt dat videomateriaal zorgt voor veel kliks naar de landingspagina. Ook korte, maar krachtige content scoort het beste. Iets om rekening mee te houden.

Wij kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van deze blog het nog steeds lastig vindt om zelf met online marketing aan de slag te gaan. Bij We Know People hebben we de kennis in huis om jou bij deze activiteiten te ondersteunen. Er zijn verschillende dingen die wij voor jou kunnen doen om de zichtbaarheid van je organisatie te vergroten. Wij doen het volgende:
-    Wij (her)schrijven de vacature zodat deze SEO-proof is, zodat je vacature hoog in de zoekresultaten verschijnt;
-    Wij versturen wekelijks een nieuwsbrief naar ons kandidatenbestand waar wij jouw vacature in meenemen;
-    Wij zetten jouw vacatures in Google Ads en Jobs;
-    Wij maken een wervingsvideo op maat die zorgt voor meer zichtbaarheid bij je gewenste doelgroep;
-    Wij maken een LinkedIn post en publiceren deze op onze LinkedIn pagina bij de relevante doelgroep;
-    We zetten jouw vacature, gedurende 30 dagen in een job slot op LinkedIn; 
-    Tot slot maken we een Instagram post & story om meer bereik te genereren.

Lijkt je dit wat? Of ben je nieuwsgierig geworden naar hoe online marketing jouw bedrijf kan ondersteunen? Wij nemen jou dit graag uit handen! Neem daarvoor gerust contact met ons op. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken