30 november 2023
De ‘war on talent’ was nog nooit zo heftig als nu. Nooit eerder was de krapte op de arbeidsmarkt zo hoog. Wil je de kandidaat voor je winnen, dan moet je van goeden huize komen. De kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen, waardoor ze kritisch zijn en niet zo gemakkelijk in beweging komen. De verwachting was dat tijdens corona veel mensen van baan zouden veranderen, maar dat is niet gebeurd. Van opdrachtgevers horen we daarom nog steeds dat ze het lastig vinden om de strijd om de kandidaat te winnen. In dit blog delen we 6 tips die je kunnen helpen de kandidaten binnen te halen waar je naar op zoek bent.
Om kandidaten in beweging te krijgen, zul je moeten laten zien wie je bent en wat je in huis hebt. Dit begint al ver voordat iemand reageert op een vacature. Ga daarom aan de slag met Employer Branding. Zorg dat je zichtbaar bent op de plekken waar je doelgroep zich bevindt. Zet je medewerkers in om te vertellen waarom jouw organisatie zo’n leuke werkplek is. Dit kan op allerlei manieren. Denk aan het schrijven van blogs en artikelen of het maken video content. Dit kun je vervolgens delen op social media. Zo kom je op de radar bij je doelgroep en enthousiasmeer je hen om voor jouw organisatie te komen werken.
Wanneer je kandidaten hebt overtuigd en ze graag voor je aan de slag willen, is het goed om ze verder kennis te laten maken met je organisatie. Nog voordat het contract getekend is. Dit is de preboarding fase. Ook hier is het weer belangrijk om de professional de tijd en ruimte te geven zich een beeld te vormen en de sfeer van de organisatie te proeven. Dit kan door het aanbieden van:
De tijd dat je een kandidaat ergens binnen 2 maanden kon plaatsen is voorbij. Bij We Know People adviseren we onze klanten daarom om geduldig te zijn en kandidaten perspectief te bieden. Net als het bieden van een goed salaris. Anders haken ze (vroeg of laat) alsnog af. Goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijker dan ooit vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt. Denk daarbij aan het aanbieden van persoonlijke ontwikkel- en trainingstrajecten, eerder een vast contract geven, goede doorgroeimogelijkheden en hybride werken.
Sinds 2 jaar is hybride werken (als gevolg van de coronapandemie) niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het is de norm geworden op de arbeidsmarkt. Als organisatie kun je dus het beste in deze ontwikkeling meegaan, als je passende kandidaten wil vinden én binden. De vijver van talent waaruit je kunt vissen wordt mede hierdoor groter, omdat reisafstand minder belangrijk wordt. Voor professionals is dit een belangrijke arbeidsvoorwaarde omdat zo de werk-privébalans beter wordt. Hybride werken is dus een win-win situatie voor zowel werkgever als werknemer.
In een markt waar de strijd om de kandidaat volop bezig is, is het belangrijk om de hele sollicitatieprocedure zo kort mogelijk te houden. Bij We Know People adviseren we onze opdrachtgevers om snel reactie te geven op de kandidaten die wij voorstellen. Zo kunnen wij weer snel schakelen met deze kandidaten. Wanneer de selectie is gemaakt, plannen wij zo snel mogelijk sollicitatiegesprekken in bij onze opdrachtgevers. Snelheid is nodig om ervoor te zorgen dat kandidaten beschikbaar blijven. In deze krappe arbeidsmarkt loop je anders het risico dat je ze kwijtraakt aan een andere organisatie.
Voorkom onzekerheid bij de kandidaat. Zorg dat je concreet vertelt hoe het hele werving en selectieproces eruitziet. Zorg dat je duidelijk vermeldt hoe lang iemand op een vacature kan reageren, hoeveel gesprekken er zullen zijn en met wie, of er (persoonlijkheids)testen worden afgenomen en hoe de preboarding eruitziet.
Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende online recruitment tools die je helpen je recruitmentproces te verkorten en te versnellen. Terwijl je er toch grondig mee aan de slag bent. Zo zijn er de bekende kanalen zoals LinkedIn, jobboards, een werken- bij pagina en referrals van je eigen medewerkers. Bij We Know People hebben we een community van meer dan 20.000 marketingprofessionals die we inzetten om kandidaten te vinden voor interessante marketingbanen bij onze opdrachtgevers.
Maar er zijn nog meer dingen die je kunt doen om snel kandidaten te vinden, zoals het boosten van je vacature op de jobboards of socialmediakanalen. Hiermee zorg je voor een groter bereik en kom je op de radar van professionals die je anders niet gemakkelijk bereikt. Zeker wanneer je latente professionals wilt bereiken, kun je hiervoor SEA-campagnes inzetten. Ook hier geldt weer, durf onderscheidend te zijn zodat je opvalt. Zorg er wel voor dat je daarbij niet over de top gaat. Blijf trouw aan je werkgeversmerk en kijk goed wat daarbij past.
Ben jij op zoek naar een kandidaat voor een vacature? Wij helpen je graag de juiste professional te vinden. Neem daarvoor HIER contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.