De krappe arbeidsmarkt en welke kansen dit biedt voor jouw organisatie | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

De krappe arbeidsmarkt en welke kansen dit biedt voor jouw organisatie

13 juni 2022

De arbeidsmarkt staat volledig op zijn kop. Het aantal vacatures blijft groeien, terwijl het aantal werklozen blijft dalen. Volgens de laatste cijfers van het CBS zijn er op dit moment 133 vacatures per 100 werklozen. Maar wat betekent dit voor de groei van jouw organisatie? En hoe zorg je ervoor dat openstaande vacatures worden ingevuld? In deze blog lees je hoe de overspannen arbeidsmarkt voor jou als hiring manager, maar ook als kandidaat toch kansen bied.  

Wat is een krappe arbeidsmarkt? 

Er is sprake van een krappe arbeidsmarkt wanneer de vraag naar personeel groter is dan het aanbod. Momenteel zijn de sterke economische groei en vergrijzing hiervan de reden. Naar verwachting zal de vergrijzing nog tot 2040 toenemen. Maar ook de coronacrisis heeft een belangrijke rol gespeeld in de arbeidsmarktontwikkeling. Vooral in de sectoren kunst, cultuur en de horeca verloren veel mensen hun baan. Gelukkig zagen we daarentegen bij We Know People de vraag naar marketingprofessionals explosief stijgen. Door de massale oproep om thuis te werken nam de digitalisering toe, wat gunstig was voor mensen die als Online Marketeer werkzaam zijn. Inmiddels is hybride werken de norm geworden, waardoor digitalisering een permanente rol in het dagelijks leven inneemt. 

De krapte op de arbeidsmarkt geldt inmiddels voor alle branches en functiegroepen. De sector, regio en opleidingsniveau waarin iemand werkzaam is, zijn hierop van invloed. Vacatures voor hoogopgeleide professionals en specialistische functies blijven moeilijk te vervullen. Marketingfuncties waarvoor we bij We Know People momenteel veel (interim) bemiddelen zijn Digital Marketeers met 3 tot 5 jaar werkervaring, die zelfstandig een project kunnen leiden. Echter is het maar een relatief kleine groep die aan deze kwalificaties voldoet. Je vist daarmee in dezelfde vijver van talent als andere opdrachtgevers en bemiddelingsbureaus. Gelukkig hebben we bij We Know People een netwerk van 20.000+ digital, marketing, communicatie en data (interim) professionals waarvan we gebruik kunnen maken in onze (interim) bemiddeling.

Er is sprake van een kandidatenmarkt
Nog niet eerder was het voor onze opdrachtgevers zo lastig om de juiste kandidaten te vinden. Het zijn juist de kandidaten die eisen kunnen stellen in hun zoektocht naar een nieuwe baan, want er zijn genoeg banen waaruit ze kunnen kiezen. Werkgevers hebben die luxe momenteel niet. Zij zullen juist vooral moeten investeren in Employer Branding en toekomstgericht werven. Kandidaten en mogelijk toekomstige medewerkers laten zien waarom hun organisatie de beste keuze is om voor aan de slag te gaan. Een krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat zowel de werkprocessen als het recruitmentproces anders moet worden ingericht. Door anders te kijken naar wie ze zoeken en daar op een onderscheidende manier naar op zoek te gaan, maakt kans op succes groter! Zo kun je het volgende doen:

Kijk naar talent binnen de eigen organisatie 
Kijk kritisch naar wie je precies zoekt. Kijk daarvoor niet alleen extern maar ook naar talent binnen je eigen organisatie. Een belangrijke vraag die je jezelf daarbij kunt stellen is: hoe richten we het werk in en met wie? 

Wees niet te veeleisend
Kijk kritisch naar het huidige functieprofiel van je vacature(s). Is het eisen- en takenpakket realistisch in deze tijd van krapte? Stel niet te veel eisen. Functies worden dan toegankelijker voor een grotere groep kandidaten, waardoor de kans op het vinden van de juiste match toeneemt. De meeste vaardigheden kunnen worden aangeleerd. Het is dan ook slimmer en sneller om iemand op te leiden dan maanden te wachten op de ideale kandidaat. Ook kun je een minder ervaren kandidaat gerichter opleiden voor specifieke taken en vervolgens samen ontdekken welk groeipad er mogelijk is. 

Bied opleidingsmogelijkheden aan
Zorg dat jij aantrekkelijk wordt en blijft als opdrachtgever. Investeer in trainingen en cursussen om je nieuwe en huidige personeel aan je te (blijven) binden. Zeker in een krappe arbeidsmarkt zijn professionals altijd op zoek naar nieuwe kansen. Door deze zelf aan te bieden verklein je de kans dat ze op zoek gaan naar een andere uitdaging. 

Investeer in duurzame inzetbaarheid van medewerkers
Duurzame inzetbaarheid is een beleid waarbij zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met de specifieke omstandigheden en wensen van medewerkers in de verschillende fasen van hun leven en loopbaan. Kort gezegd gaat het over de mobiliteit, wendbaarheid, productiviteit en vitaliteit van jouw personeel. Het investeren in duurzame inzetbaarheid heeft veel voordelen voor organisaties en hun medewerkers. Duurzaam inzetbare medewerkers zijn gelukkiger, gezonder, melden zich minder ziek en blijven organisaties langer trouw. Wat ervoor zorgt dat de wervingskosten afnemen.

Zorg voor duidelijke functietitels boven je vacatureteksten
Let goed op het verschil tussen wervingstitels versus functietitels in vacatures. Vermijd creatieve, onduidelijke, maar hippe wervingstitels. Benoem de ‘echte’ functietitel in de vacature. Houd daarbij duidelijk de ideale kandidaat voor ogen en bekijk wat de meest gebruikte zoektermen zijn. 

Kijk verder dan een cv
Het is belangrijk om verder te kijken dan een cv. Focus meer op karaktereigenschappen, basisvaardigheden, kerncapaciteiten en groeipotentie van kandidaten. Daar zijn allerlei tests voor. Bij We Know People werken we bij de selectie van kandidaten met persoonlijkheidstesten, waarmee duidelijk wordt wat de sterke punten zijn van een kandidaat en wat iemand minder goed ligt. Zo kunnen we veel sneller en beter een juiste match maken voor onze opdrachtgevers. 

Bied goede secundaire arbeidsvoorwaarden 
De balans werk-privé is door corona voor veel werknemers beter geworden door het deels thuiswerken en de flexibiliteit die dat geeft. Veel professionals willen dan ook niet meer 5 dagen per week op kantoor zijn. De mogelijkheid om thuis te werken is momenteel dan ook een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Gevolgd door het aantal vakantiedagen, flexibele werktijden, reiskostenvergoeding en opleidingsbudgetten. Salaris staat niet langer op de eerste plaats. Het zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee je het verschil maakt.

Wil je meer weten over hoe jij de juiste professional vindt of wil je graag hulp bij het invullen van een openstaande vacature? Neem dan gerust contact met ons op. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken