Welke marketingfuncties komen wij het meeste tegen? | We Know People

De meest voorkomende marketingfuncties bij We Know People

21 juni 2023

Het vakgebied marketing is heel breed en volop in ontwikkeling. Binnen de marketingbranche vind je verschillende functieprofielen. Met een stijgende vraag naar specialistische digitale kennis komen er nieuwe functies bij. De werkzaamheden van een marketingprofessional kunnen per organisatie ook nog eens verschillen. Maar welke functie past het beste bij jouw expertise en ervaring? En welke werkzaamheden horen hier dan bij? In deze blog zetten we de veel voorkomende (interim) marketingfuncties voor jou op een rij, zodat duidelijk wordt wat onderstaande specialistische functies betekenen en inhouden. 

Online Marketeer 
Dit is één van de bekendste allround online marketingfuncties. Als Online Marketeer ben je breed inzetbaar en houd je je bezig met allerlei verschillende facetten binnen de online marketing. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van online web, SEA- en SEO-campagnes. Met als doel om de online vindbaarheid te vergroten van een product, dienst, merk of organisatie. De functie van online marketeer is heel veelzijdig en de werkzaamheden kunnen per organisatie verschillen. Bij We Know People spreken we deze functie met jou door zodat je precies weet wat de online marketingwerkzaamheden bij onze opdrachtgevers zijn. Meer specialistische online marketing functies zijn de SEA-specialist, SEO-specialist of de Web analist.

UX-specialist
UX staat voor User Experience. Een UX-specialist is een professional die zich bezighoudt met het ontwerpen van de gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld websites of apps. Een UX- specialist kijkt naar de voorkeuren, behoeften en meningen van de websitegebruikers voor een product of service. Functionaliteit en structuur staan hierbij centraal. Wat wil de bezoeker doen? Welke functionaliteiten zijn hiervoor nodig? En staat alle informatie op een logische plek? Dit zijn vragen waar een UX-specialist antwoorden op zoekt. 

Campagne Manager
Een Campagne Manager zet (digital) marketingcampagnes op en coördineert deze. De campagnes worden via verschillende online en offline kanalen ingezet. Denk aan verschillende socialmediakanalen, display advertising, affiliate marketing, kranten, tv en radio. De werkzaamheden van een Campagne Manager zijn heel divers en bestaan onder andere uit: 
-    Het uitvoeren van een doelgroeponderzoek;
-    Content creatie;
-    Projectmanagement;
-    Marketing Automation; met als doel om marketingcampagnes automatisch over meerdere kanalen te kunnen beheren;
-    Data-analyse.

E-mail Marketeer
Als e-mail marketeer ben je verantwoordelijk voor alle e-mailmarketing in de organisatie. Je plant, coördineert en verstuurt e-mailcampagnes en nieuwsbrieven naar verschillende klantgroepen. Je maakt campagnes meetbaar, analyseert resultaten en maakt rapportages. Op basis van de resultaten van de campagnes optimaliseer je de e-mailmarketingcampagnes. Vaak ben je ook verantwoordelijk voor de vormgeving ervan.

Cross Channel Manager
Een Cross Channel Manager houdt zich bezig met het managen van de klantverwachtingen via meerdere (digital) marketingkanalen. Bijvoorbeeld via social media, kranten, radio, tv en website. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met de Campagne Manager. De Cross Channel Manager zorgt ervoor dat alle content en communicatie op elkaar afgestemd is, zodat de herkenbaarheid van een merk wordt vergroot. Een Cross Channel Manager wordt ook wel een Multi-Channel of Omnichannel Manager genoemd.  

Digital Advertising Consultant
Als Digital Advertising Consultant ben je verantwoordelijk voor het behalen van de branding en performance doelstellingen van een organisatie. Je analyseert online consumentengedrag, weet precies hoe je de doelgroep in verschillende fasen van de customer journey bereikt en welke middelen je daarvoor kan inzetten. In deze veelzijdige adviserende rol richt je je op alle vormen van digital advertising zoals Display Advertising, Programmatic Buying, Search Ads en Social Advertising. 

SEA-expert
Een Search Engine Advertising (SEA) expert is iemand die door middel van betaalde advertenties bij zoekmachines als Google, Yahoo en Bing ervoor zorgt dat websites zo goed mogelijk online vindbaar zijn. De werkzaamheden van een SEA-expert bestaan uit:
-    Analyseren van online zoekgedrag van de doelgroep;
-   Opstellen van zoekwoordrapportages; 
-   Opstellen en uitwerken van een doeltreffende SEA-strategie. 
Een SEA-expert werkt vaak ook samen met een Digital Advertising Consultant. 

SEO-expert
Als Search Engine Optimization-expert houd je je bezig met het optimaliseren van de content op een website, zodat deze beter gevonden wordt in de gratis (organische) zoekresultaten van zoekmachines. Een SEO-expert verdiept zich in de bezoeker en zoekt naar de factoren waar een zoekmachine op let bij het bepalen van de ranking in Google. Dit kunnen bijvoorbeeld zoekwoorden zijn, maar ook de lengte van teksten en organische en unieke content.

Content Creator
Een Content Creator wordt ook wel Content Specialist, Content Marketeer of Content Manager genoemd. Je bent in deze functie verantwoordelijk voor het plannen, maken en delen van waardevolle content via de website, zoals het schrijven van webteksten en blogs, en andere (digitale) kanalen en middelen van een organisatie. Denk aan nieuwsbrieven, vlogs, korte stories etc. Bij sommige organisaties beheert de Content Creator ook de social media kanalen. Dit ligt aan de grootte van het bedrijf.

Customer Journey Specialist
Als Customer Journey Specialist ben je verantwoordelijk voor het optimaliseren van de (online) klantreizen. Je richt je op een optimale Cross Channel klantbeleving van gebruikers en zorgt ervoor dat je op het juiste moment, de juiste informatie aanbiedt via de juiste kanalen. Denk hierbij aan de klantbeleving vanaf het allereerste moment dat men iets zoekt, tot aan de order- en verzendbevestiging van bijvoorbeeld een aankoop. Je voert A/B testen uit om te analyseren welke uitingen, tone of voice en vormgeving het beste aanspreken bij de doelgroep. Kortom een hele diverse rol op het snijvlak van data, service-, en klantgericht denken, waarbij je ook kunt samenwerken met de Cross Channel Manager.

Met deze blog geven we je een inkijkje in de meest gewilde marketingfuncties waar onze opdrachtgevers momenteel naar op zoek zijn én welke functietitels, expertise en ervaring daarvoor gebruikt worden en nodig zijn. Heb je hier nog vragen over of ben jij op zoek naar een (interim) baan in digital, marketing, communicatie of data intelligence? Bekijk dan eens onze vacaturepagina of schrijf je in. Wij helpen je graag bij het vinden van jouw perfecte baan.

Ben je werkgever en heb je een openstaande marketingvacature waarvoor je nog een geschikte kandidaat zoekt? Neem dan contact op met onze Recruitment Consultants. Zij helpen je graag bij de (interim) bemiddeling. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.