Met deze arbeidsvoorwaarden kiest een kandidaat voor jou | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

Met deze secundaire arbeidsvoorwaarden kiest een kandidaat anno 2022 voor jou

4 januari 2022

De krapte op de arbeidsmarkt is nog steeds hoog. Volgens het CBS zijn er op dit moment per 100 werkzoekenden, 126 vacatures. Bij We Know People merken we ook dat onze opdrachtgevers het lastig vinden de juiste professionals te vinden. Daarmee helpen wij hen natuurlijk graag. Om deze professionals voor je te winnen adviseren we hen goede secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Voor professionals is dat namelijk een doorslaggevende factor om voor een organisatie te gaan werken. In dit blog delen we wat secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, wat de belangrijkste én bijzonderste zijn en hoe jij hiermee aan de slag kunt.
 

Primaire versus secundaire arbeidsvoorwaarden

Om je als organisatie te kunnen onderscheiden met secundaire arbeidsvoorwaarden is het belangrijk om te weten wat dit is en wat het verschil is met primaire arbeidsvoorwaarden. Zo kun je je namelijk goed positioneren als aantrekkelijke werkgever.

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de basisvoorwaarden voor een professional om bij je te komen werken. Hierop kun je je als werkgever minder goed onderscheiden omdat het gaat om vereisten die voor elke organisatie gelden, zoals salaris, arbeidsduur per week, werktijden en wettelijke vakantiedagen. 

Wanneer je spreekt over secundaire arbeidsvoorwaarden gaat het om extraatjes die je als werkgever kunt aanbieden. Denk aan extra verlof- of vakantiedagen, reiskostenvergoeding, thuiswerkvergoeding, betalen van opleidingen/cursussen, auto, laptop en/of telefoon van de zaak, (prestatie)bonus, collectieve zorgverzekering en een goede pensioenregeling.

Bij We Know People zien we dat de secundaire arbeidsvoorwaarden steeds meer standaardvoorwaarden worden, omdat tegenwoordig bijna elke organisatie dit soort dingen aan (nieuwe) professionals aanbieden. Zeker nu er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt helpt dit mee om een aantrekkelijke werkgever te zijn. 
 

Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker

Aangezien steeds meer bedrijven secundaire arbeidsvoorwaarden aanbieden, moet je als organisatie van goeden huize komen om écht onderscheidend te zijn en zo de juiste professionals te vinden en te binden. Daarom kiezen steeds meer organisaties ervoor om flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Dit betekent dat je bovenop de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden nog meer extra’s aanbiedt. Anno 2022 helpt dit om je nog beter in de kijker te spelen als aantrekkelijk werkgever bij professionals op de arbeidsmarkt.

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden is een Brabantse varenkweker uit Eindhoven. Omdat hij al meer dan een half jaar op zoek is naar meerdere nieuwe medewerkers, maar deze niet kon vinden, bedacht hij een ludieke wervingscampagne. Je krijgt bij hem namelijk niet alleen een nieuwe baan maar ook een tiny house om in te wonen. 

Daarnaast zijn er in Nederland al enkele bedrijven die een onbeperkt aantal verlofdagen aanbiedt aan medewerkers. Deze komen bovenop de 20 wettelijke verlofdagen. Je zou denken dat professionals massaal hun verlof gaan opnemen, maar uit ervaringen van deze bedrijven blijkt dit reuze mee te vallen. Gemiddeld nemen medewerkers met zo’n onbeperkt verlofdagen pakket zo’n 27 verlofdagen per jaar op. Goed nieuws voor werkgevers die deze optie in hun arbeidsvoorwaardenpakket aanbieden. 
 

De belangrijkste (flexibele) secundaire arbeidsvoorwaarden op een rijtje

Leuk al die ludieke acties, maar handiger is om te weten wat anno 2022 in een krappe arbeidsmarkt én in Coronatijd de belangrijkste (flexibele) secundaire arbeidsvoorwaarden zijn waarmee je de juiste professionals vindt en bindt. Om je daarmee te helpen heeft PanelWizard (in opdracht van Indeed) hier onderzoek naar gedaan bij werkgevers én werknemers. 

Wat blijkt, een goede pensioenregeling vinden beide partijen het belangrijkste en staat daarmee ook stip op nummer 1. Niet zo vreemd dus dat dit ook steeds vaker als extra voorwaarde in vacatures wordt genoemd. Onderstaande top 10 was het resultaat van dit onderzoek.

Werkgevers        Werknemers
1.Pensioenregeling - 88% 1. Pensioenregeling - 93%
2.Reiskosten - 87% 2.Reiskostenvergoeding - 85%
3.Scholing en studiefaciliteiten - 85% 3.Scholing en studiefaciliteiten - 83%
4.Doorgroeimogelijkheden - 82% 4.Dertiende maand - 79%
5.Flexibele werktijden - 78% 5.Doorgroeimogelijkheden - 78%
6. Dertiende maand - 70% 6.Extra vakantie-/verlofdagen - 75%
7. Bedrijfsuitjes - 69% 7.Weekend-, avond of overwerktoeslag - 75%
8. Mogelijkheden tot thuiswerken - 69% 8.Betaald zorgverlof - 74%
9. Weekend, avond of overwerktoeslag - 69% 9.Flexibele werktijden - 73%
10. Bonussen - 67% 10.Bonussen- 65%


Bron: onderzoek PanelWizard in opdracht van Indeed

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de wensen vanuit werkgevers en werknemers heel dicht bij elkaar liggen. Ook krijg je als werkgever inzicht in wat werknemers belangrijke extra’s vinden. Hier kun je vervolgens rekening mee houden wanneer je nieuw personeel zoekt. Bij We Know People helpen we je graag dit nieuwe personeel te vinden. 

Wat ons betreft zijn er nog extra secundaire arbeidsvoorwaarden die je zeker niet mag vergeten in een tijd van corona en waarin alles duurder wordt.

1.    Hogere salarissen
Wil je de ‘war for talent’ winnen kies er dan voor om professionals een aantrekkelijk salaris te bieden. Ga verder dan wat marktconform is, want anders kan het zomaar gebeuren dat het toptalent dat je zoekt zomaar aan je neus voorbijgaat. Zeker in een tijd waarin de consumentenprijzen stijgen en alles dus duurder wordt.

2.    Hybride werken
Nederland was altijd al een thuiswerkland. Veel organisaties konden zelf kiezen of en hoe ze daar invulling aan gaven. Sinds de coronapandemie is het normaal geworden om 50% van de tijd thuis en 50% van de tijd op kantoor te werken. Daarmee is hybride werken de norm geworden. 

3.    Thuiswerkvergoeding
Met de opkomst van het hybride werken is er ook minder woon-werkverkeer. Het reizen naar en van het werk is minder geworden. In tijden van lockdowns werd er door kantoorpersoneel zelfs 100% thuis gewerkt. Steeds meer bedrijven kiezen er daarom voor om de reiskostenvergoeding te vervangen voor een thuiswerkvergoeding. Daarmee willen ze professionals tegemoetkomen in de kosten die ze maken voor hun (in te richten) thuiswerkplek, het verwarmen van hun werkplek aan huis en kosten voor bijvoorbeeld koffie die ze nu zelf betalen. 

4.    Goede werkplek zowel thuis als op kantoor
Doordat veel professionals de helft van hun werktijd vanuit huis werken is het belangrijk hen van een goede thuiswerkplek te voorzien. Om hun werk zo goed mogelijk te doen zal de thuiswerkplek zoveel mogelijk overeen moeten komen met hun werkplek op kantoor. Dit betekent dat je als werkgever ook zorgt dat medewerkers ergonomisch goed kunnen werken, door bijvoorbeeld het aanbieden/vergoeden van ergonomisch kantoormeubilair (bijvoorbeeld een laptopsteun, een tweede PC-scherm etc.) en probleemloze toegang tot het bedrijfsnetwerk, zodat iedereen toegang heeft tot programma’s die voor hen nodig zijn om hun werk goed te kunnen doen. Dit maakt het schakelen tussen thuis en kantoor zo makkelijk mogelijk. 

5.    Opleidingsmogelijkheden
Investeer ook in trainingen en cursussen om je nieuwe en huidige personeel aan je te (blijven) binden. Zeker in een krappe arbeidsmarkt zijn professionals altijd op zoek naar nieuwe kansen. Door deze zelf aan te bieden verklein je de kans dat ze (snel) weer op zoek gaan naar een andere uitdaging. Blijf met ze in gesprek om te horen hoe het met ze gaat en hoe ze zich graag willen blijven ontwikkelen.

6.    Teambuilding activiteiten
Juist in een tijd waarin er door thuiswerk meer op afstand gewerkt wordt is het goed om te investeren in het teamgevoel. Organiseer daarvoor regelmatig teambuilding uitjes, onlineactiviteiten. Ook wanneer er straks weer meer op kantoor gewerkt wordt is het goed om regelmatig leuke borrels te blijven organiseren.

Wat ons betreft zijn deze extra flexibele secundaire belangrijk om aan te denken en mee te nemen in de werving en selectie omdat je je daarmee nog beter kunt onderscheiden als aantrekkelijke werkgever

Wil je meer weten over hoe jij de juiste professional vindt of wil je graag hulp bij het invullen van een openstaande vacature? Neem dan gerust contact met ons op. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken