Toekomstbestendige organisatie door soft skills | We Know People

Waarom soft skills jouw organisatie toekomstbestendig maken

6 december 2023

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het werven en selecteren op alleen werkervaring niet meer genoeg. Om bij te blijven is het belangrijk om ook naar soft skills te kijken. Dit is het selecteren van kandidaten op basis van hun persoonlijkheid, bedrijfscultuur en ambities. Het helpt om organisaties toekomstbestendig te maken. Hoe dat precies zit lees je in deze blog! 

Hard skills versus soft skills
Voorheen was het in Nederland heel gewoon om bij de bemiddeling van kandidaten vooral naar hard skills te kijken. Er werd dan gekeken naar kennis, ervaring, competenties en andere vaardigheden. Kortgezegd zijn dit alle dingen die je op een cv terugvindt. Ze zijn tastbaarder, omdat hard skills aan te leren zijn. 

Inmiddels is er in de recruitmentmarkt veel veranderd. Natuurlijk wordt er nog altijd naar deze kwalificaties gekeken, maar steeds vaker worden soft skills belangrijker. Het zijn eigenschappen die je bij je geboorte hebt meegekregen en die je van nature hebt. Het maakt je uniek en ze zijn vrijwel niet aan te leren. Het gaat dan om iemands persoonlijkheid, wensen en ambities. 

In recruitment worden de soft skills gekoppeld aan de bedrijfscultuur van de organisatie. Simpelweg betekent dat, dat de persoonlijkheid van professionals goed moet aansluiten bij de bedrijfscultuur van de organisatie, die vaak steeds diverser wordt. Er wordt dan onder andere gekeken naar eigenschappen zoals samenwerken, zelfstandigheid en inlevingsvermogen. 

Soft skills steeds belangrijker
Nu veel bedrijven in dezelfde vijver van talent vissen is het werven en selecteren op soft skills een doorslaggevende factor geworden. Daarnaast maakt het de talentenpool waar je uit kunt kiezen ook groter. Bij We Know People onderscheiden we ons al jaren op het gebied van soft skills in recruitment. Voor ons is het heel gewoon om in de (interim-)bemiddeling te selecteren op de persoonlijkheid van kandidaten en te kijken naar wat hun ambities en drijfveren zijn. Wij gaan dan op zoek naar een passende opdracht of werkgever. Wij vinden het belangrijk om onze kandidaten én opdrachtgevers écht goed te kennen zodat het matchen van de soft skills van de kandidaat aan de bedrijfscultuur van de opdrachtgever soepel gaat. Wij gaan in gesprek met onze kandidaten om te weten wie er achter een cv zit. We maken graag persoonlijk kennis met hen. Daarnaast bezoeken we ook regelmatig onze opdrachtgevers om feeling te houden met de verschillende organisaties en de bedrijfsculturen. Ook bij nieuwe opdrachtgevers plannen wij altijd een bedrijfs- en kennismakingsbezoek bij hen op locatie in. Alles met als doel: het maken van de ultieme match!

Naast de bedrijfscultuur is er binnen organisaties ook een bepaalde dynamiek binnen teams. Binnen deze teams zijn er namelijk verschillende generaties werkzaam met ieder hun eigen persoonlijkheden, eigenschappen en skills. Het is van belang dat er een juiste balans is tussen de persoonlijkheden om een hecht team te vormen.

Soft skills maken het verschil
Zoals je ziet is het selecteren op basis van soft skills een belangrijk uitgangspunt. Immers brengt het je team en organisatie verder in het toekomstbestendig maken van je organisatie. Zeker door toenemende digitalisering worden soft skills belangrijker dan hard skills. Ook door het hybride werken is de manier van samenwerken en overleggen veranderd. Daarvoor is ook een ander skill set nodig dan in tijden van vóór de pandemie. Daarnaast zorgt de focus op soft skills ervoor dat je binnen de organisatie snel kunt schakelen. Tussen, maar ook tussen professionals. Ontbreekt er expertise? Dan kan dat worden opgevuld door andere collega’s of door het aanbieden van een cursus of opleiding om de hard skills eigen te maken en de flexibele inzetbaarheid daarmee te vergroten. 

Soft skills van professionals versterken je concurrentiepositie
Wanneer professionals het gevoel hebben helemaal zichzelf te kunnen zijn in zowel hun persoonlijkheid als het werk dat ze doen, zorgt dat voor tevreden medewerkers. Tevreden medewerkers zorgen voor minder ziekteverzuim, minder langdurige uitval door werkstress of burn-out en langere verbintenis aan je organisatie. Dit verhoogt de toekomstbestendigheid en groei van je organisatie. Tevens draagt het bij aan het ontwikkelen van een sterke Employer Brand

Kortom, focus op soft skills van nieuwe kandidaten en huidige medewerkers om een toekomstbestendige organisatie te worden/blijven. Wil jij hierbij ondersteuning? Bij We Know People helpen we je daar graag in. Het is waar wij het verschil maken! Onze Recruitment Consultants komen graag met je in contact!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.