Zo ga jij werkstress te lijf en voorkom je een burn-out | We Know People

Zo ga jij werkstress te lijf en voorkom je een burn-out

8 november 2023

De krappe arbeidsmarkt is volop in beweging. De tekorten zijn groot vanwege veel openstaande vacatures. Dit kan zorgen voor een hogere werkdruk en daar wil je natuurlijk goed mee omgaan. In deze blog lees je wat je kunt doen om werkstress en een burn-out te voorkomen.

Wat is werkstress?
Iedereen ervaart weleens stress. Gezonde stress werkt prestatieverhogend. Wanneer stress je ‘verlamt’ werkt het juist prestatieverlagend en is er sprake van werkstress. 58% van de mensen erkent dat werkstress komt door een te hoge werkdruk. Er zijn verschillende redenen te noemen waar werkstress door ontstaat. De twee bekendste oorzaken zijn:
I.    ‘dat je overloopt in het werk’, dus dat hoe hard je ook werkt, de hoeveelheid werk niet afneemt. Ook niet door het maken van langere werkdagen. 
II.    doordat de hoeveelheid werk niet afneemt, je hogere werkdruk ervaart om alles toch af te krijgen. 

Het is belangrijk om bij bovenstaande punten al aan de bel te trekken bij je werkgever, want voor je het weet krijg je er ook lichamelijke ongemakken bij. Zoals:
•    (Thuis) erg veel piekeren over je werk
•    Concentratieproblemen
•    Hoofd/nek of rugklachten
•    Slecht slapen en erg moe zijn
Gelukkig zijn er allerlei dingen die je kunt doen om werkstress tegen te gaan. 

1. Zeg vaker ‘nee’ 
Werkstress ontstaat vaak doordat mensen het lastig vinden om ‘nee’ te zeggen. Vanuit collegialiteit nemen ze, ondanks hun drukke agenda, toch werk van collega’s over. In de huidige krappe arbeidsmarkt ontstaat werkstress ook omdat er meer werk is dan dat er mensen zijn die het werk kunnen doen. Daardoor moet het huidige personeel extra werk doen om al het werk af te krijgen. Het gevoel dat je overloopt en door de bomen het bos niet meer ziet ontstaat dan snel. Stel prioriteiten! Maak keuzes in welke werkzaamheden je wel en niet oppakt. Zo houd je overzicht en wordt het ook gemakkelijker om ‘nee’ te zeggen, omdat je precies weet of er nog ruimte is om er extra werk bij te doen of niet. Communiceer ook duidelijk als iets niet gaat lukken. Wees eerlijk naar jezelf en naar de ander! Zet duidelijke grenzen aan je eigen werkzaamheden.

2.    Let’s workout! 
Om piekeren te voorkomen is regelmatig bewegen en sporten belangrijk. Een gezonde geest moet af en toe ook ontspannen. Niet voor niets sporten we bij We Know People iedere week met elkaar. Naast dat het ons helpt onze body & mind te resetten is het ook nog eens gezellig! Zo vergroten we het werkgeluk op de werkvloer en zitten we lekkerder in ons vel. Wij weten dat regelmatig bewegen de bloedsomloop stimuleert, waardoor de cortisol (stresshormoon) in je bloed afneemt. 

Maak van sporten en bewegen een dagelijkse routine. Heb je de mogelijkheid om op of via je werk te sporten? Maak daar dan zeker gebruik van! Gaat dat niet, kies dan een leuke sport die je bijvoorbeeld in de avond na werktijd kunt doen. Als stok achter de deur kun je ook samen met een vriend(in) of familielid gaan. Zorg er in ieder geval voor dat je iets kiest wat je leuk vindt! Het kan al zoiets simpels zijn als een lange avondwandeling.

Start je dag met een rondje hardlopen of kom op de fiets naar het werk. Daarnaast biedt hybride werken steeds meer mogelijkheden om gedurende de dag korte momenten in te lassen om even te ontspannen. Zeker bij thuiswerken ligt het gevaar op de loer om pauzes over te slaan en door te werken. Maar neem juist tussendoor wat vaker pauze. Maak een ommetje, of kies voor een wandelend teamoverleg. Door te ontspannen en te bewegen ‘reset’ je je geest en kom je los van emoties en gebeurtenissen die je bezighouden (waar vaak het piekeren uit voortkomt). Een frisse neus halen zorgt ervoor dat je de rest van je werkdag weer geïnspireerd en gemotiveerd verder kunt.

3.    Planning is everything 
Het stellen van prioriteren van je werkzaamheden helpt je om grip te houden op je werk. Overzicht en rust is de sleutel tot geluk en gezondheid. Raadpleeg je agenda aan het begin van je werkdag. Welke meetings en belangrijke deadlines heb je? Maak vervolgens een to-do-lijst. De meest belangrijke projecten doe je als eerste en zo deel je de dag in kleine projecten in. Maak je to-do-lijstje ook niet te lang, want dat kan demotiverend werken. Let op: begin met taken waar je een frisse geest voor nodig hebt. Gedurende de dag raakt je geest steeds meer vermoeid en kun je beter wat meer routinematig werk oppakken. Work smart, not hard!
Vind je prioriteren en plannen lastig? Ga hierover dan met je leidinggevende in gesprek. Deze kan je helpen plannen of een cursus timemanagement aanbieden. 

4.    Zorg voor minder afleiding
Wanneer je bepaalde deadlines hebt is het belangrijk om niet gestoord te worden in je werk. Plan daarom focusmomenten in. Schakel ook de notificaties van de apps op je telefoon en e-mail uit. Er zijn ook gratis concentratieapps die je kunt downloaden zoals FocusTimer. Die kunnen je helpen ongestoord te werken. Je zult verbaast zijn over hoeveel werk je in korte tijd gedaan krijgt! Je to-do-lijst is in één klap een stuk korter. 

5.    Slaap voldoende
Werkstress zorgt ervoor dat je minder goed slaapt, omdat je blijft piekeren. Je valt laat of niet in slaap of wordt vaker wakker. Daardoor is je energieniveau de dag erna erg laag, terwijl je werkdag nog moet beginnen. Een goede nachtrust is daarom belangrijk. Ga op vaste tijden naar bed, vermijd teveel cafeïne en zet de tv een halfuur voor je naar bed gaat uit en leg je tablet en smartphone weg. Neem ze niet mee naar bed om daar nog even het laatste nieuws te bekijken. Het felle licht verstoort je slaaphormoon, waardoor je minder of later melatonine aanmaakt. Zorg voor goede verduisterende gordijnen waardoor je sneller in slaap valt. Dan zul je zien dat je ook minder snel ‘powernaps’ nodig hebt overdag. 

Wil jij graag werkstress verminderen, zodat je een burn-out kunt voorkomen? Onze Recruitment Consultants gaan graag met je in gesprek om je hierbij zo goed mogelijk te ondersteunen. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken