28 februari 2023
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het recruiten van de juiste (interim) marketing en communicatie professionals een uitdaging. Om de perfecte match te kunnen maken is het belangrijk dat je als Recruitment Consultant in marketing & communicatie de branche begrijpt én de taal spreekt. Zowel richting opdrachtgevers als kandidaten. Hoe jij dit als Recruitment Consultant aanpakt, lees je in deze blog!
Toegevoegde waarde van een branchespecifieke Recruitment Consultant
Wanneer je weet hoe de branche in elkaar steekt én hoe er wordt gecommuniceerd, zorgt dat ervoor dat jouw werk als Recruitment Consultant gemakkelijker wordt. Dat is prettig, in een tijd waarin nog steeds sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Je kunt sneller de juiste kandidaten aantrekken én enthousiasmeren voor een direct-marketing, marketing, communicatie of data vacature. Bovendien geeft het een gevoel van vertrouwen en deskundigheid aan de kandidaat en de opdrachtgever. Waarmee je hen écht kunt ontzorgen!
1. Een doelgroepgerichte vacaturetekst schrijven
Het begint allemaal bij het opstellen van een doelgroepgerichte vacaturetekst. Om de juiste professionals te vinden voor een vacature is het belangrijk om te weten welke marketingdoelgroep je wilt bereiken. Elk marketing specialisme vraagt om een eigen aanpak. Daarnaast is er een verschil tussen marketing professionals in interim of vaste dienst. Al deze zaken zijn de basis voor het maken van een functieomschrijving. Iemand met een achtergrond of kennis van de marketingbranche kan zich gemakkelijker inleven in de perfecte kandidaat. Het gebruik van de juiste ‘tone of voice’ en zoekwoorden zijn belangrijk voor een effectieve (interim) bemiddeling. Kennis van de branche is hiervoor dus een pre.
2. Ervaring in de marketingbranche
Het is altijd een pre als je ervaring hebt opgedaan in Marketing & Communicatie. Het kan zijn dat je in het verleden zelf als marketeer hebt gewerkt en een carrièreswitch naar Recruitment hebt gemaakt. Of wellicht heb je bij een marketinggerelateerde organisatie gewerkt als Recruitment Consultant, waardoor je veel van het werkveld hebt meegekregen. Hierdoor ben je op de hoogte van wat er speelt én hoe digital, marketing, communicatie en data professionals communiceren en gevonden kunnen worden.
3. Een waardevolle sparringpartner zijn voor opdrachtgever en kandidaat
Een Recruitment Consultant die de juiste taal spreekt is een waardevolle sparringpartner voor beide partijen. Doordat je je in beide belevingswerelden kunt verplaatsen kun je namens de sollicitant goed onderhandelen over goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd houd je ook rekeningen met de wensen en mogelijkheden van de opdrachtgever. Een goede Recruitment Consultant is daarmee cruciaal in het hele bemiddelingsprocedure.
Een succesvolle Recruitment Consultant bij We Know People
Met meer dan elf jaar ervaring in recruitment binnen de digital en communicatie branche, beschikt We Know People over veel kennis en ervaring in het bemiddelen van (interim) Marketing & Communicatie professionals. Onze Recruitment Consultants beschikken over een achtergrond in het vakgebied en werken samen met onze interne marketingafdeling, zo blijven zij op de hoogte van alle ontwikkelingen én spreken we de juiste taal!
Heb jij ambities om als Recruitment Consultant aan de slag te gaan binnen de branche van Marketing & Communicatie? Bij We Know People hebben wij verschillende vacatures openstaan. Interesse? Solliciteer op een van onze vacatures of neem contact met ons op voor meer informatie.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.