3 maart 2023
De krapte op de arbeidsmarkt is ongekend hoog. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat er per 100 werklozen 105 vacatures zijn. Nog niet eerder waren er zo weinig professionals beschikbaar voor een nieuwe baan. Om hen te vinden én te binden zijn er anno 2022 andere recruitmenttechnieken en andere werkvormen nodig. Welke dat zijn lees je in dit blog!
Sinds 2019 is hybride werken voor veel professionals de standaard geworden. Nu Nederland, na de coronacrisis weer als vanouds draait, blijft deze manier van werken bestaan. Het is zo gewoon geworden, dat mensen niet meer terug willen naar een volledige aanwezigheid op kantoor. Ook de overheid stimuleert het hybride werken. Het geeft jou als werkgever de mogelijkheid, professionals belastingvrij een thuiswerkvergoeding aan te bieden.
Daarnaast biedt deze manier van werken organisaties een unieke kans om het werk anders in te richten. Bij We Know People merken we dat dit een uitdaging is voor veel van onze opdrachtgevers, want hoe zorg je voor de verbinding en houd je medewerkers betrokken? Wij helpen je daar graag bij!
Grote technologiebedrijven zoals Facebook en Microsoft zetten vol in op Metaverse. Dit is een virtuele wereld waar professionals elkaar ontmoeten. Het kan dus zomaar zijn dat je binnenkort een online meeting hebt waarin je zelfs kunt ‘rondlopen’ en met elkaar kunt converseren.
Een andere trend die steeds meer opkomt is de 4-daagse werkweek. Er zijn al een aantal grote bedrijven die hiermee hebben geëxperimenteerd. Zo zag een Japanse dochteronderneming van Microsoft de productiviteit stijgen met 40%. En in Nederland experimenteren onder andere verzekeraar Achmea en softwarebedrijf Infolearn ermee. Een 4-daagse werkweek heeft een aantal voordelen:
Meer en betrouwbare recruitmentdata zorgt voor een beter kandidatenbestand. De gegevens die uit de databases komen, helpen onze Recruitment Consultants bij een nog betere werving, selectie en search van geschikte kandidaten. Er zijn dan ook allerlei (geautomatiseerde) recruitmenttools op de markt die hiervoor kunnen worden gebruikt. Op basis van allerlei beschikbare data worden geschikte kandidaten aan beschikbare vacatures gekoppeld. Ook draagt deze data bij aan het verhogen en optimaliseren van de candidate journey.
Een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt is de zogenaamde ‘war for talent’. Professionals zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan en als ze wel op zoek zijn hebben ze meerdere vacatures om uit te kiezen. De strijd om geschikt talent zal in 2022 alleen maar toenemen. Om deze strijd te winnen wordt Employer Branding en het aanpassen van het recruitmentproces aan de krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker.
Niet alleen het werven of searchen, maar ook het blijven van binden van huidige professionals is dit jaar belangrijk. Blijf investeren in het geluk en welzijn van deze professionals. Dit kan door hen de mogelijkheid te geven te blijven leren en ontwikkelen. Uit onderzoek van werk&geluk blijkt dat bijna 86% van de werkende professionals dit belangrijk vindt. Een belangrijk punt dus om in 2022 in te investeren.
Bij We Know People matchen we professionals en organisaties op basis van persoonlijkheid, soft skills en organisatiecultuur. Allemaal elementen die niet op een cv terug te vinden zijn, maar wel steeds belangrijker worden voor onze opdrachtgevers. Niet vreemd dus dat zowel wij bij We Know People, als onze opdrachtgevers steeds vaker gebruik maken van persoonlijkheidstesten bij de selectie van kandidaten. Cv’s worden wel nog ingezien, maar zijn steeds minder leidend bij de uiteindelijk selectie van kandidaten.
Zoals je ziet is de arbeidsmarkt volop in ontwikkeling en zijn er steeds meer nieuwe manieren om de juiste kandidaat te vinden. Wil jij graag hulp om de juiste professional te vinden voor een openstaande vacature? Of wil je graag advies over hoe je dat het beste kunt aanpakken? Neem dan contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.