Nieuwsgierigheid als soft skill | We Know People

Hoe nieuwsgierigheid jouw organisatie helpt groeien

24 januari 2023

De digital marketingbranche verandert snel met continu nieuwe trends, ontwikkelingen en technologieën. Als organisatie wil je voorop lopen en als eerste je klanten en professionals kunnen informeren. Om bij te blijven is onder andere nieuwsgierigheid een belangrijke soft skill voor digital marketeers. Hoe jij op deze soft skill kunt inzetten binnen je organisatie lees je in deze blog!

Dit is de toegevoegde waarde van professionals met een nieuwsgierige houding
Nieuwsgierigheid is essentieel om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen en in te spelen op nieuwe kansen, ontwikkelingen en ideeën. Daarnaast wakkert een nieuwsgierige houding onze creativiteit en innovatiekracht aan en bevordert het de productiviteit en probleemoplossend vermogen. Professionals met een nieuwsgierige houding maken over het algemeen betere keuzes en blijven hun eigen prestaties verbeteren. Dit alles zorgt uiteindelijk voor een hogere betrokkenheid en samenwerking van en tussen professionals. Wat ook weer ten goede komt aan de employer branding van je organisatie. 

Nieuwsgierigheid binnen teams
Niet alleen extern maar ook intern heeft een intrinsiek nieuwsgierige houding veel voordelen. Zo is het de basis voor een open communicatie tussen teamleden. Want wie vragen stelt, heeft oog voor de mening van anderen. Ook de interesse in de belevingswereld van anderen neemt toe. Dit zorgt voor minder conflicten, discussies en defensieve reacties. Wat ten goede komt aan betere teamresultaten. Ook onderstaande voordelen horen bij een nieuwsgierige houding:

  • Minder fouten
  • Meer veranderingsbereidheid 
  • Meer werkplezier
  • Leven lang leren 

Nieuwsgierigheid binnen het team stimuleren 
Niet elke professional heeft van nature een nieuwsgierige instelling. Toch zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om nieuwsgierigheid bij deze professionals aan te wakkeren:
1.    Stel gerichte vragen aan je professionals 
Ga in gesprek met professionals tijdens één- op- één gesprekken. Vraag welke bijdrage de professional momenteel levert en in de toekomst wil leveren en welk persoonlijk carrière pad de professional voor ogen heeft. Is het iemand die met een open en nieuwsgierige blik in het leven staat en het leuk vindt nieuwe dingen te bedenken, leren en ontdekken? Geef ze in dat geval werkzaamheden die daarbij passen. Let tijdens het gesprek niet alleen op de antwoorden van de kandidaat, maar ook op de vragen die zij stellen. 

2.    Laat medewerkers hun interesse verbreden
Nieuwsgierigheid is geen skill die je in één keer kunt ontwikkelen. Het is een proces dat tijd kost. Investeer in je professionals door extra trainingen en cursussen te organiseren. Onderzoek toont aan dat als medewerkers de kans krijgen hun nieuwsgierigheid en interesses verder te ontwikkelen, ze ook zelfverzekerder worden over wat ze kunnen bereiken. Zo worden ze succesvoller in hun werk. Stimuleer daarom hun nieuwsgierigheid door hen tijd en middelen te geven om zich verder te ontplooien. 

3.    Zorg voor een fijne werkomgeving
Nieuwsgierigheid is een belangrijke factor voor het lerend vermogen van het team. Om vragen te durven stellen en hun zorgen en ideeën te delen hebben mensen een omgeving nodig waarin ze zich prettig voelen. Vraag hen wat ze prettig vinden om dit mogelijk te maken. Onderzoek ook wat ze graag anders zouden willen.

Nieuwsgierigheid op de werkvloer 
Voor organisaties is nieuwsgierigheid een belangrijke factor voor het succes van de organisatie. Het is een vaardigheid om bedrijf kritische uitdagingen aan te gaan en innovatie te bevorderen. Een onderzoek van PWC toont aan dat nieuwsgierigheid één van de meest waardevolle vaardigheden is die leiders en professionals in een organisatie kunnen bezitten. Door steeds sneller veranderende markten en externe factoren is het essentieel dat werknemers blijven onderzoeken en nieuwe paden verkennen. Het is van belang om nieuwsgierigheid binnen het team te bevorderen en in de praktijk te brengen. Nieuwsgierigheid is daarmee dus een onderscheidende factor op de werkvloer. Het aanpassingsvermogen en effect op anderen maakt nieuwsgierige mensen onmisbaar in het team. Experts praten graag over wat ze weten, nieuwsgierige mensen bewandelen juist graag onconventionele paden en zorgen ervoor dat je organisatie toekomstbestendig wordt gemaakt.

Kortom, het is voor organisaties van belang om nieuwsgierigheid binnen het team te bevorderen. Nieuwsgierige professionals durven kritisch te zijn en nieuwe paden te bewandelen. Dit brengt jou als organisatie verder.

Wil jij als werk- of opdrachtgever, HR- of recruitment consultant meer weten over hoe jij nieuwsgierigheid kunt bevorderen binnen je organisatie en team? Bij We Know People helpen we je daar graag bij. Onze recruitment consultants komen graag met je in contact!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.