Blog & Nieuws

Lees hier al onze blogs en nieuws rondom het thema arbeidsmarkt

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

De LinkedIn dierentuin: over digitale duizendpoten, spinnen en carrièretijgers

Paul Metz 24-4-2018 17:21
Categorieën: Alles, Solliciteren en cv

Geschreven door: Paul Metz

Tijdens mijn zoektochten op LinkedIn kom ik regelmatig hele dierentuinen tegen. Een digitale duizendpoot, een spin in het web of een carrièretijger. Dit is zomaar een greep uit de termen die mensen gebruiken om zichzelf te omschrijven. Mijn blog zal gaan over dit fenomeen en waarom je dit in mijn optiek beter niet kunt doen. Ik noem het: LinkedIn ongediertebestrijding... 

 

  1. Beestenboel

Ik ben zelf pas sinds kort actief in de werving- en selectie wereld en had tot kort geleden nog nooit het LinkedIn profiel gezien van een Digital Marketeer. De eerste keer dat ik op een dergelijk profiel keek zag ik een term die mij toch wel verraste: 'een echte digitale duizendpoot'! De eerste keer klinkt het heel leuk, zo'n digitale duizendpoot. En ook de tweede keer heeft het nog wel wat... Maar als je vervolgens bij nog tientallen mensen dit regeltje voorbij ziet komen begin je je toch af te vragen of dit nog wel leuk is; en wat het eigenlijk betekent. Want: wat is een spin in het web eigenlijk? Dat is iemand die, uhm, tja... Ook de term digitale duizendpoot is niet concreet. Voor mij als Recruitment Consultant is het nu nog steeds raden welke facetten van de digitale wereld deze persoon beheerst.

''De eerste keer klinkt het heel leuk, zo'n digitale duizendpoot''

  1. Zeg wat je bedoelt

Doordat deze termen op een vrij abstract niveau blijven, hebben ze toelichting nodig. Deze toelichting wordt helaas lang niet altijd gegeven. Als jij openstaat voor nieuwe uitdagingen is dat een probleem. Want als ik op zoek ben naar iemand, doe ik dat aan de hand van keywords van specifieke vaardigheden of een bepaald vakgebied. Als dit niet aangegeven staat op je profiel ben ik al snel geneigd om verder te kijken. Een creatieve term die allesomvattend is zal mij niet overtuigen om je aan te schrijven, ook al beschik je misschien wel over de benodigde kennis. En zo loop jij misschien wel een mooie baan mis. 

''Een duidelijk LinkedIn profiel creëert kansen voor jezelf''

Het is in mijn optiek heel belangrijk dat je concreet bent in wat je kan en wil! Geef dit duidelijk aan op je cv en LinkedIn pagina, want dit creëert dus ook kansen voor jezelf. Geef dus duidelijk aan wat je kan! En natuurlijk mag je me verrassen met een nieuwe leuke term, als het maar niet weer een insect of ander dier is ;)  

  1. Vragen? 

Ben jij actief in het Digital, Marketing, Data, Communicatie of Sales vakgebied en wil je weten of jouw LinkedIn profiel mij als Recruitment Consultant aanspreekt? Stuur gerust een mailtje met jouw LinkedIn profiel naar Paul@weknowpeople.nl

Reageer

Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close