Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Blockchain voor (Online) Marketing en Communicatie Professionals

Kulve 31-8-2018 11:16
Categorieën: Alles, Trends & nieuws

Als startend Marketing & Communicatie Professional hoor ik er vaak over: blockchain. Op marketing events, in online blogs en in gesprek met mijn collega's gespecialiseerd in data recruitment. Omdat het woord veel wordt gebruikt, wilde ik twee dingen weten. Wat is blockchain? En kan je er als (Online) Marketeer, Verandermanager of Communicatie Specialist al iets mee doen? Mijn onderzoek was kort, want het antwoord werd al snel duidelijk: blockchain is op dit moment nog niet relevant als concrete toepassing voor Marcom Professionals. 

  1. Wat is blockchain? 

Vorige week las ik de volgende vereenvoudigde - en beetje sceptische - definitie van blockchain in de Correspondent, door Jesse Frederik:

''In de kern is blockchain een veredelde spreadsheet (denk: Excel met één tabel), ofwel een nieuwe manier om gegevens op te slaan. In traditionele databases is er meestal één iemand de baas, die bepaalt wie gegevens mag inzien en invoeren, wie ze mag wijzigen en verwijderen. In een blockchain is dat anders. Niemand is de baas, en je kunt überhaupt niks wijzigen of verwijderen, alleen inzien en invoeren.''

Ik vroeg Rob Geleijnse - auteur van verschillende weblogs over blockchain - naar zijn mening. Geleijnse: ''Het is volgens mij allemaal niet zo wit als de echte believers vinden en niet zo zwart als de maker van dit artikel schetst.'' Hij legt me uit dat de eerste blockchain technologie 9 jaar geleden is ontstaan (je kent het wel: de bitcoin). De techniek staat nog in de kinderschoenen. En de concrete toepassingen ervan zijn nog niet bewezen. 

Misschien dat Frederik daarom sceptisch is: blockchain wordt tot nu toe vooral gebruikt als roepwoord om aandacht te creëren en sponsorgeld te krijgen. Frederik: ''(...) Blockchain: het is een bewustwordingscampagne, zij het een prijzige. ‘Back-office management’ is natuurlijk geen onderwerp op bestuursvergaderingen, maar ‘blockchain’ en ‘innovatie’ wel.''

Toch vindt Geleijnse dit verkeerde gebruik van het woord blockchain geen reden om de technologie helemaal af te schrijven. ''Linksom of rechtsom zullen we er in de toekomst allemaal mee te maken krijgen. Maar dat betekent niet dat je hoeft te snappen hoe het werkt.'' 

  1. Een werkend voorbeeld van blockchain in Nederland 

Een succesvol voorbeeld van een blockchain toepassing is de start-up GUTS. GUTS is het eerste blockchain ticketingsysteem, met als doel om ticketfraude tegen te gaan. Toegangskaarten die in dit systeem worden verhandeld, kunnen niet aan meerdere mensen worden verkocht, of voor veel te dure prijzen. Jochem Myjer, Guus Meeuwis en Youp van 't Hek testen ermee. Deze video van De Wereld Draait Door vond ik heel verhelderend (en grappig).