25 juni 2023
Spreid jij jouw kansen door te reageren op meerdere vacatures? Of wacht je juist op die ene functie die volledig bij jouw ambitie en wensen aansluit? In beide gevallen is het jouw cv dat ervoor moet zorgen dat jij uitgenodigd wordt voor een gesprek. Het cv is de eerste indruk die een Recruiter of opdrachtgever van jou krijgt. In dit blog geven wij je 10 cv tips die ervoor zorgen dat jouw cv boven aan de stapel komt te liggen.
Een sterk cv belicht de volgende drie dingen:
Persoonlijkheid is een belangrijke factor in het bepalen of jij en de werkgever een match zijn. Ga naast werkervaring en opleidingen dus ook in op jouw sociale skills en competenties. Begin het cv bijvoorbeeld met een summary waarin je jezelf in één of twee zinnen beschrijft. Een goed voorbeeld:
"Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging waar ik mijn ruime ervaring als Data Analist kan overdragen aan een team. Een functie waarin ik een team kan coachen, maar daarbij ook zelf nog bezig ben met data analyse. Het liefst in de financiële of energiesector en bij een organisatie waar ze werken via de scrum methode.’’
Jouw cv draait uiteraard ook om werkervaring, want voor de meeste banen is er een aantal jaar ervaring in het vakgebied vereist. Zorg ervoor dat je de relevante werkervaring bovenaan het cv plaats en dat je deze ook toelicht. Minder relevante ervaring kan je in bullet points opsommen en eventueel later in een gesprek toelichten. Bekijk voor voorbeelden van het weergeven van werkervaring onze gratis cv templates.
Als je een vervolgstap in je carrière gaat maken dan wil je natuurlijk dat dit een stap vooruit is. Laat op jouw cv daarom weten wat je zoekt in een volgende baan, bijvoorbeeld in de summary. Wees niet bang om in te gaan op details: als iets niet bij jouw ambities past kan je dat net zo goed meteen aangeven. Welke functie wil je bekleden, in welke sector wil je werken; noem het vooral!
Ook het vakgebied waarin je werkzaam bent bepaalt hoe jouw cv eruit hoort te zien. Werk jij in de creatieve industrie, dan kan een unieke lay-out je helpen om op te vallen (zie cv tip 6). Als Marketing of Communicatie Professional zijn de details van jouw werkervaring van belang. Vooral de naam van de werkgever en de periode waarin je gewerkt hebt zijn relevant. Bij Data Specialisten is dat weer anders. Als Data Professional is het verstandig om je cv te beginnen met de opleiding(en) die je gevolgd hebt, met een toelichting van de interessante vakken of projecten. Bekijk voor vakgebied specifieke cv tips de blogs over cv tips voor Digital, Data en MarCom Professionals.
Hier op kantoor horen wij af een toe een Recruitment Consultant hardop zuchten: het komt helaas nog al eens voor dat er taalfouten in een cv staan. Zowel spelling als grammaticale fouten zijn echt een no go. Zo begon laatst een opdrachtgever te twijfelen aan de skills van een potentiële nieuwe werknemer, door een spellingfout op het cv. Dat is gelukkig wel weer goed gekomen ;).
Check, check, dubbelcheck: je kan jouw cv altijd even printen en door iemand anders laten lezen.
Wel of geen foto op je cv? De Consultants bij We Know People zijn het er unaniem over eens: wel doen! Met een foto wordt je cv veel beter onthouden en het geeft gelijk een eerste indruk van jou als persoon.
Recruiters zien veel cv’s voorbij komen. Het is daarom belangrijk dat zij een snelle scan kunnen maken. Maak jouw cv dus scan-vriendelijk. Houd het op één pagina en als het echt moet twee, maximaal. Nu hoor ik je al denken: Hoe zet ik al mijn werkervaring, persoonlijkheid én ambitie nou op één A4-tje? Dit doe je door jouw cv te finetunen voor de vacature waarop je solliciteert: relevante werkervaring met toelichting en de rest (eventueel) in bullet points eronder. Verder een korte persoonlijke intro van één of twee zinnen over jouw passie en ambitie. Nog even de specifieke cv tips voor jouw vakgebied checken (zie cv tip 2) en voilà: jouw cv staat! Tip: als je werkt met kopjes en een duidelijke structuur, dan kan je dit makkelijk per vacature aanpassen.
Tip: als je werkt met kopjes en een duidelijke structuur, dan kan je dit makkelijk per vacature aanpassen
Als je geen geboren Vormgever bent dan kan de lay-out van een cv een lastig punt zijn. Gelukkig zijn er een aantal tools die jou een handje kunnen helpen. Word en Canva bieden verschillende cv templates aan die variëren van strak en zakelijk tot creatief. Ook We Know People biedt twee gratis cv templates aan, gebaseerd op onze cv tips.
Ben je juist heel creatief en vind je het leuk om te spelen met het uiterlijk van jouw cv? Dan mag je, als dit past bij jouw werkveld (zie cv tip 2), out of the box denken. Maak bijvoorbeeld een video of een game van je cv. Of match de lay-out met de huisstijl van het bedrijf waarvoor je solliciteert. In de creatieve sector heb je bij een origineel design gelijk een streepje voor!
LinkedIn functioneert als jouw online cv. Vandaar dat wij dit hebben opgenomen dit rijtje cv tips. Voor LinkedIn zijn er een aantal dingen waar je extra op moet letten, waaronder de functietitel. Maak deze concreet! Gebruik geen digitale duizendpoot of carrièretijger. Deze titels zorgen er voor dat je moeilijk vindbaar bent voor Recruitment Consultants.
Dan de summary, het korte stukje bovenaan je profiel waarin je de lezers vertelt wie je bent, wat je doet en wat je wil. Voor de summary is het belangrijk om vooraf de insteek van jouw tekst te bepalen. Voor wie schrijf je de summary en op welke manier ga je dat doen? Hoe je dit aanpakt lees je in dit blog.
In tegenstelling tot je cv is er op LinkedIn genoeg ruimte voor het toelichten van jouw werkervaring. Doe dit dus ook vooral! Geef aan voor welke periode je ergens gewerkt hebt en wat je in die tijd hebt bereikt. Benoem interessante projecten en vertel wat de resultaten waren (en wat jouw aandeel daarin was). Dit kan je doen onder de kopjes ervaring en opleiding.
En vergeet je foto niet, want ook op LinkedIn is deze heel belangrijk!.
Naast LinkedIn en jouw cv kan je ook een online portfolio maken. Vooral voor Vormgevers en andere grafische functies is het belangrijk om aan te kunnen tonen hoe jouw werk eruit ziet. Op de portfolio website kan je projecten delen waaraan je gewerkt hebt. Zie het als een uitgebreid online cv. Een website waarop je jezelf presenteert, je contactgegevens neerzet en waar je natuurlijk laat weten voor wat voor opdrachten je beschikbaar bent.
Als laatste willen we je op het hart drukken om duidelijk en concreet te zijn. Zowel op je cv als op LinkedIn en eventuele andere platformen. Recruitment Consultant Frank schreef een blog over wat onduidelijke functieomschrijvingen doen met je carrièrekansen. Hoe zorg je voor een duidelijk en concreet cv:
Gebruik kopjes en bullet points om voor jezelf en een ander overzicht te creëren. Zo is het cv makkelijk te scannen en kan je het zelf ook snel aanpassen voor een bepaalde vacature.
Licht brede en abstracte termen toe. Als jij jezelf een go-getter of een spin in het web noemt dan is hier ook een uitleg bij nodig. Op welke manier ben jij een spin in het web?
Houd jouw doelgroep in je achterhoofd. Wat wil de lezer van jou weten? Bedenk van tevoren wat jouw tone of voice wordt en welke keywords aantrekkelijk zijn om regelmatig terug te laten komen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw cv, LinkedIn profiel of online portfolio concreet en SEO-proof zijn!
Wil je hulp met jouw cv, personal branding of het oriënteren op een baan die bij jou past? Neem dan contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.