7 juli 2023
Jouw cv is de eerste indruk die werkgevers of Recruiters van je hebben. Dit moet daarom krachtig overkomen en opvallen. Hoe onderscheid je je als Digital Professional? In dit blog geven we je de belangrijkste cv tips voor Digital Professionals. Liever wat meer algemene cv tips? Lees dan het blog met 10 cv tips om succesvol te solliciteren.
Als Digital Professional ben je misschien wel dagelijks bezig met A/B testen. Jij weet dat een knop linksonder of rechtsboven aan een pagina een groot verschil kan maken voor de conversie. Je hebt gezien dat het aantal kliks van een gesponsorde advertentie sterk kan stijgen door een andere afbeelding te kiezen.
Bij het optimaliseren van landingspagina’s kijk je naar de lay-out: wat staat waar? Voor wie schrijf je? Wat willen de lezer weten? Waar kijken ze het eerst naar? Wij weten zeker dat je een sterk cv maakt als je vanuit jouw expertise als Digital Professional werkt.
Stap twee is om met een SEO bril naar jouw cv te kijken. Daarbij is het belangrijk om te beginnen met jouw doelgroep: weet voor wie je schrijft en wat zij willen lezen. Definieer de juiste keywords en laat deze – net als bij SEO – terugkomen op strategisch gekozen plekken in de tekst van jouw cv.
Er is dus niet één perfect cv.
Schrijf je voor een Recruitment Consultant, dan gebruik je misschien andere keywords dan wanneer je schrijft voor een Hiring Manager. Ook zal je voor elke nieuwe functie weer andere woorden willen laten terugkomen in jouw cv. Klinkt als 1:1 marketing, vind je niet?
Cv's van MarCom, Data en Digital Professionals horen voldoende informatie te bevatten, maar moeten geen overkill aan details bevatten. Zorg ervoor dat de kernzaken er op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier in staan.
Even praktisch: hoe doe je dat dan?
Wij raden jou als Digital Professional de volgende volgorde aan:
1. Een goede beschrijving van jezelf bovenaan
2. Dan werkervaring
3. Gevolgd door opleidingen
Daarnaast is het heel sterk om de volgende elementen toe te voegen:
TIP: je kan ook gebruik maken van onze overzichtelijke, gratis cv templates.
Creatives, let op! De bovenstaande tips gelden niet voor jullie
Ben jij een Digital Creative of Art Director? Dan gelden de bovenstaande tips niet voor jou. Jouw belangrijkste skill is je creativiteit; en dat mag je op allerlei out-of-the-box manieren laten zien. Gebruik je een foto waarop je een hele grote kauwgombal blaast? Super leuk! Begin jij jouw cv niet met ‘curriculum vitae’, maar met ‘aloha!’, ook goed. Als het maar bij je past.
Het digitale werkveld richt zich steeds meer op data. Door data op je cv te gebruiken kan je jezelf verkopen. We weten: als Nederlander heb jij waarschijnlijk een afkeurend gezicht getrokken bij de vorige zin. Professionals zijn vaak bescheiden en houden er niet van om op te scheppen, zeker niet in een eerste indruk als het cv. Maar de markt wordt steeds internationaler en daarmee stijgt ook de noodzaak om jouw toegevoegde waarde duidelijk naar voren te laten komen.
Beschrijf specifiek door jou behaalde resultaten.
Een goed voorbeeld hiervan: ‘’Ik heb een LinkedIn campagne opgezet wat geresulteerd heeft in 40% meer bezoekers op de website.’’ Het is heel krachtig om analytics terug te laten komen in jouw cv: het laat direct zien dat jij een data gerichte, resultaatgerichte professional bent die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in de markt. Zo vergroot je je kansen op die ene baan die je graag wil hebben!
Wil je hulp met jouw cv, personal branding of het oriënteren op een baan die bij jou past? Neem dan contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.