Hoe ziet een goede LinkedIn summary eruit? | We Know People

8 juni 2023

Jouw LinkedIn pagina is je online cv. Wil je uitgenodigd worden voor dat ene sollicitatiegesprek? Of door Recruiters benaderd worden voor functies die passen bij jouw werkervaring, ambitie en persoonlijkheid? Dan is jouw LinkedIn profiel belangrijk. En specifieker: je LinkedIn summary. Hierin kan je de lezer triggeren om je uit te nodigen of aan te schrijven. Bovendien kan je er aangeven voor welke next steps je openstaat. Net als bij jouw cv zijn er duidelijke do's en don'ts voor je LinkedIn summary. In dit blog delen we de tips van de Recruitment Consultants bij We Know People. 
 

3 tips voor een goede LinkedIn summary 

1. Bedenk voor wie je je summary schrijft. Wie wil je aanspreken met jouw tekst? 
2. Schrijf op welke woorden in je summary voor moeten komen. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? 
3. Kies een schrijfstijl die bij jou past. Wil je een verhaal vertellen, resultaten delen, of houd je het bij een korte en zakelijke tekst? 
 

1. Voor wie schrijf je jouw LinkedIn summary?

Solliciteer je bij We Know People, dan zal een van onze Recruitment Consultants zeker jouw LinkedIn profiel bekijken. Hiring Managers zoeken ook vaak LinkedIn profielen op. Wat willen deze mensen van jou weten? Wat voor informatie willen ze lezen? En welke tone of voice past daarbij? 
 

2. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? 

Recruiters zoeken op LinkedIn naar professionals die passen bij hun vacatures. Zorg ervoor dat die woorden terugkomen in jouw profiel. De summary is hiervoor een goede plek. Denk aan zoekwoorden als: 
- Functietitels (Online Marketeer) 
- Specialismen (Data Analyst Retail) 
- Programma's of tools (Google Analytics) 
 

3. Schrijfstijl 

Kies een schrijfstijl die bij jou past. Dat zegt indirect meteen iets over jouw persoonlijkheid. Grofweg zijn er drie opties: 

Verhalend: dit is vooral bij Marketing en Communicatie Professionals een goede optie
Resultaatgericht: bij Digital Professionals een veel gekozen vorm
Kort: vooral voor Data Professionals 

Verhalend: je kan jouw summary schrijven in de vorm van een verhaal. Op deze manier lezen mensen er lekker makkelijk door heen en wordt de boodschap ook beter onthouden. Je kan bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote gebruiken of jouw loopbaan beschrijven. Leg daarbij jouw beweegredenen uit en bespreek je ambities. Zo kan je laten zien dat je bewust met jezelf en je carrière bezig bent. Een voorbeeld van een verhalend LinkedIn profiel vind je hier: https://www.linkedin.com/in/irenejurna/

Verhalend voorbeeld: ''Als kind was ik altijd al bezig met schrijven. Ik schreef verhaaltjes; plaatste stukken in de schoolkrant; en op mijn 15e maakte ik mijn eigen website. Schrijven ben ik altijd blijven doen en is mijn sterke kracht als Communicatie Specialist.''

Resultaatgericht: je kan er ook voor kiezen om de focus te leggen op resultaat. Beschrijf opdrachten die je succesvol hebt vervuld. Zet ook vooral toonaangevende werkgevers erbij. Je kan afsluiten met een oproepje als: “Zoekt u iemand die uw … probleem kan oplossen, dan bent u bij mij aan het juiste adres!” De persoon die op zoek is naar jou herkent zichzelf dan terug in jouw summary en dit is erg aansprekend. Bijvoorbeeld: https://www.linkedin.com/in/manonkrapels/

Resultaat voorbeeld: ''Als Content Marketeer is het mijn missie om te achterhalen waar de online kansen liggen op het gebied van content. Bij [Werkgever X] heb ik het aantal Instagram volgers in een jaar verhoogd met 231%.''

Kort: is schrijven niet jouw talent maar kan je jouw kwaliteiten wel duidelijk en concreet benoemen, dan kan je ervoor kiezen om kort en bondig te blijven. Jouw talenten en resultaten kan je bijvoorbeeld opsommen door middel van bullet points. Of door middel van een korte tekst, zie dit voorbeeld: https://www.linkedin.com/in/aytorjongkind/

Kort voorbeeld: ''Data Analist met ervaring in retail. Gespecialiseerd in Phyton en R.''
 

Laatste tips voor je LinkedIn summary

  • Schrijf jouw summary vanuit de ik-vorm. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, staat het niet professioneel om in de derde persoon te schrijven. Het lijkt eerder onpersoonlijk of zelfs een beetje lui.  
  • Vermijd clichés als resultaatgericht, verantwoordelijk of een spin in het web (of andere woorden uit de LinkedIn dierentuin). Deze woorden worden veel gebruikt en spreken niet tot de verbeelding. Wil je toch laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt? Geef dan bijvoorbeeld een concreet voorbeeld waaruit dit blijkt. 
  • Voeg witregels toe voor een goede leesbaarheid. 
  • Voeg een call to action toe en je contactgegevens. Bijvoorbeeld; “Kan ik iets voor je betekenen of jij iets voor mij? Dan kom ik graag met je in contact. Ik ben te bereiken via …” 

Tot slot: LinkedIn geeft je de mogelijkheid om media te uploaden of een link toe te voegen naar externe documenten, foto’s, websites, video’s en presentaties. Je kan hier zo creatief mee omgaan als je zelf wilt. Voeg bijvoorbeeld je cv toe of de laatste video die jij hebt gemaakt. 

Succes met het schrijven van je LinkedIn summary! Heb je vragen die niet in dit blog worden beantwoord? Neem dan gerust contact op via info@weknowpeople.nl.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.