Hoe trek je de juiste kandidaten aan voor jouw bedrijf? | We Know People

De juiste kandidaten aantrekken in 3 stappen

17 november 2023

Het succes en de bedrijfsresultaten van jouw organisatie worden voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van jouw (marketing) medewerkers. Voor werkgevers zorgt dit soms voor een lastig vraagstuk; vooral in tijden van arbeidsmarktkrapte of als je als groeiende organisatie nog niet veel naamsbekendheid hebt. Het vinden en aan je verbinden van de juiste marketeer is dan vaak best een uitdaging. Want als je de ideale kandidaat hebt gevonden, hoe zorg je er dan voor dat deze marketeer ook voor jouw organisatie kiest? En niet voor een functie bij de concurrent? Bij We Know People helpen we je graag op weg!

Stap 1: bereik jouw ideale marketing kandidaat met een pakkende vacaturetekst

Allereerst is het belangrijk dat de vacaturetekst die je uitzet aan een aantal basisregels voldoet. Zo is het bijvoorbeeld essentieel dat de vacature:

  • aansluit bij de doelgroep;
  • een helder en beschrijvend beeld geeft van de betreffende functie;
  • enthousiasmeert;
  • duidelijk benoemt wat de benodigde ervaring, vaardigheden en competenties zijn;
  • en dat deze uiteraard ook meer vertelt over het team, de organisatie en de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Stap 2: zorg voor zichtbaarheid

Met alleen een goede en pakkende vacaturetekst ben je er helaas nog niet. De volgende stap is dat jouw droomkandidaat jouw vacature onder ogen krijgt. Uiteraard plaats je de vacature op jouw eigen website en sociale media pagina’s. Maar vergeet ook de bekende en veelgebruikte (marketing) jobboards zoals Indeed, LinkedIn, Frankwatching en Emercejobs niet. Ook kan het inschakelen van een specialistisch recruitment bureau een goede volgende stap zijn. Een recruitment bureau heeft namelijk vaak een grote community van (marketing) professionals, waaruit gespecialiseerde Recruitment Consultants eenvoudig en snel geschikte kandidaten kunnen voorstellen; dit scheelt jou dus een hoop tijd en werk.

Stap 3: onderschat de kracht van ‘employer branding’ niet

De vacature staat online en wellicht komen er al vrij snel sollicitaties binnen van potentieel geschikte kandidaten. Een groot onderdeel van het succes van jouw vacature is jouw employer brand, oftewel jouw werkgeversmerk. Jouw employer brand kan namelijk voor een kandidaat bepalend zijn bij de keuze of hij of zij wel of niet bij jou solliciteert. Hoewel de naam wellicht anders doet vermoeden, hoeft het neerzetten van een sterk employer brand helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. De volgende aandachtspunten zijn hierbij vooral belangrijk:

  • zorg voor een sterke en consistente merkidentiteit: deze merkidentiteit omvat onder andere een missie en een visie. Maar ook: wie je bent, wat je doet, waar je voor staat (normen en waarden) en wat jou en jouw diensten/producten zo uniek maakt. Zorg er dus voor dat deze merkidentiteit consistent wordt doorgevoerd op de website, jouw sociale media pagina’s en in alle marketing- en communicatieuitingen. Kandidaten zullen, tijdens het sollicitatieproces, namelijk op zoek gaan naar informatie over jouw organisatie; een algehele professionele uitstraling waarbij een duidelijk beeld wordt geschetst van de organisatie is dus erg belangrijk;
  • draagvlak is van cruciaal belang: employer branding is pas effectief op het moment dat de hele organisatie de gekozen merkidentiteit steunt en uitdraagt. Zowel intern als extern. Zorg dus dat de gekozen merkidentiteit niet alleen wordt uitgedragen door Marketing of HR, maar mobiliseer de hele organisatie. Want hoe jouw medewerkers zich, bijvoorbeeld online, uitspreken over jouw organisatie, kan voor een kandidaat doorslaggevend zijn bij de keuze om wel of niet te reageren op een vacature;
  • jouw medewerkers zijn je ambassadeurs: aansluitend op het vorige punt, employer branding is net zo belangrijk voor het behoud van jouw medewerkers, als voor het aantrekken van nieuwe kandidaten. Het creëren en faciliteren van een prettige werkomgeving en bedrijfscultuur, zijn dus belangrijke elementen van een sterk en aantrekkelijk employer brand. Veelgebruikte referral programma’s, waarbij medewerkers worden gevraagd om kandidaten uit hun netwerk aan te dragen, zijn een stuk succesvoller wanneer medewerkers de organisatie als een fijne werkomgeving ervaren. Luister dus naar jouw medewerkers en heb oog voor hoe zij hun functie en werkomgeving ervaren. Een jaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek is hier een goed hulpmiddel voor;
  • gedrag is bepalend: het laatste, en misschien wel belangrijkste, punt: jouw gedrag als organisatie en werkgever is bepalend voor hoe mensen je zien. Een sterke merkidentiteit helpt je helaas niet verder als je deze identiteit niet uitdraagt in de manier waarop jij met klanten, medewerkers en kandidaten omgaat.  

Heb je alle bovenstaande punten in acht genomen? Dan is je kans op het vinden van een geschikte kandidaat best groot. Belangrijke elementen bij het vinden van een goede marketeer zijn uiteraard ook: 

  • de vorm en het verloop van jouw sollicitatieprocedure (heldere communicatie over het proces, snelheid van de terugkoppeling over het eventuele vervolg etc.);
  • en in hoeverre mogelijk geschikte marketeers zich binnen jouw ‘bereik’ (denk hierbij aan bijvoorbeeld jouw (sociale) netwerk) bevinden. 

Recruitment bureau WeKnowPeople denkt graag met je mee

Mocht je er toch niet helemaal uitkomen? We Know People denkt graag met je mee. Wij helpen je bij het werven en selecteren van de juiste medior of senior marketeer, of de marketing professional die actief is op managementniveau. We Know People is een specialistisch recruitment bureau actief binnen de vakgebieden: marketing, digital, data intelligence en communicatie. Met onze jarenlange ervaring en community van 20.000 marketing professionals, vinden wij snel de juiste match voor jou. Aarzel vooral niet om contact op te nemen met Thomas

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.