Marketing specialist of generalist: Hoe positioneer jij jezelf? | We Know People

15 september 2021

Vind jij het wel eens lastig om jezelf goed te ‘verkopen’ richting potentiële werkgevers of opdrachtgevers? Twijfel jij of je jezelf moet positioneren als een marketingspecialist of een generalist met verschillende marketing skills? En in hoeverre heeft dit invloed op je volgende carrièremove? In dit blog leggen we je uit hoe jij jezelf duidelijk kunt positioneren. Door onze jarenlange ervaring in de recruitmentwereld hebben we veel inzicht in de marketingprofielen waar bedrijven naar op zoek zijn. Daardoor kunnen wij jou helpen je positionering richting deze bedrijven goed neer te zetten. 
 

De verschillen

Laten we eerst de verschillen tussen een marketingspecialist en een generalist met verschillende marketing skills eens bekijken. 

Marketingspecialist
Volgens de Dikke van Dale is een specialist: ‘Iemand die een bepaald onderdeel binnen het vakgebied beoefent´. 
Wanneer je dat vertaalt naar een marketingspecialist, is dat ‘iemand die een bepaald onderdeel in marketing beoefent’. Iemand met diepgaande kennis over één specifiek onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn die heel veel weet over Search Engine Advertising (SEA). In vacatures wordt dit dan ook omschreven als een SEA Specialist.
Binnen ‘corporate’ organisaties wordt vaak voor een marketingspecialist gekozen. Er is meestal een (grote) marketingafdeling waarbij de marketingactiviteiten sterk zijn uitgesplitst naar specifieke marketingfuncties. Binnen een marketingafdeling kan het dan gaan om SEA en SEO-specialisten, grafisch designers, bloggers, socialmediaspecialisten, data-analisten enzovoort.

Marketing generalist
De definitie volgens het Nederlandse Woordenboek is: “Iemand die veelzijdig is binnen het vakgebied”’.
Vertaald naar de marketingbranche betekent dit dat een generalist in marketing algemene kennis heeft van meerdere marketing specialismen. Denk aan social media, bloggen, Search Engine Optimization (SEO) etc. In vacatures kan dit worden omgeschreven als een Digital Marketeer, Content Marketeer, Growth Marketeer of Allround Marketeer.

Deze functies zie je vaak terug bij MKB-bedrijven, startups en scale-ups. Zij kiezen vaker voor een marketing generalist. Reden hiervoor is een beperkte hoeveelheid werk of een beperkt budget. In beide gevallen loont het dan vaak niet om voor elk afzonderlijk marketing specialisme iemand aan te trekken. Ze zoeken daarom de combinatie van meerdere marketing specialismen bij één persoon zodat deze ‘allround’ inzetbaar is.

Een andere reden waarom bedrijven voor een marketing generalist kiezen is dat ze vaak (nog) niet weten wat voor marketingkennis en vaardigheden ze nodig hebben. Ze vinden dat soms lastig om over te brengen in een vacature. Probeer daarom te achterhalen wat het bedrijf precies zoekt zodat je weet of de functie bij je past of niet.
 

De voor- en nadelen

Op basis van deze informatie wordt de keuze om jezelf als marketingspecialist of een marketing generalist te positioneren al wat gemakkelijker. Je kunt jezelf namelijk afvragen: “Ben ik graag op meerdere verschillende marketing vlakken bezig of wil ik juist marketing expert worden in één specifiek vakgebied? Daarnaast helpt het ook om jezelf de volgende vraag te stellen: In wat voor soort bedrijf werk ik graag? Al deze vragen helpen je je volgende carrièremove vorm te geven. 
Om je positionering nog duidelijker te krijgen is het handig om de voor- en nadelen van beide opties op een rijtje te zetten. 

De voor- en nadelen van een marketingspecialist: 

 Je kunt jezelf gemakkelijker als expert positioneren

 Je komt minder snel in aanmerking voor een bredere marketing rol

 Specialistische kennis is moeilijker ‘te vinden’

☓ Je moet jezelf goed kunnen onderscheiden van andere marketingspecialisten in je vakgebied

 Daardoor ben je aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt

 Jouw marketingkennis op andere vlakken wordt minder

 Je vindt sneller oplossingen voor problemen

 Je bent minder betrokken bij het brede plaatje waardoor passende ideeën aandragen lastig is

 

De voor- en nadelen van een marketing generalist:

 Je hebt brede kennis van verschillende marketing onderwerpen

☓ Je kunt belangrijke informatie missen omdat je niet alle diepgaande kennis hebt

✓ Je beschikt over vaardigheden die op allerlei manieren goed inzetbaar zijn

  Daardoor kan je ook dingen over het hoofd zien

 Je bent breed/flexibeler inzetbaar (op de arbeidsmarkt)

 Diepgaande kennis ontbreekt

 Je kunt je later altijd nog specialiseren

 

Het allerbelangrijkste in je besluit is om te kijken waar jij het gelukkigst van wordt. Het ene is niet beter dan het andere. 
 

Jezelf (online) positioneren

Wanneer je weet hoe je jezelf richting werkgevers of opdrachtgevers wilt ‘verkopen’, komt de volgende stap. Want hoe en naar wie ga je communiceren wat je weet, kunt en waar je naar op zoek bent?
Wanneer je solliciteert, is het belangrijk dat je LinkedIn profiel en cv overeenkomen. Beide zijn je persoonlijke visitekaartje. Besteed er daarom voldoende aandacht aan. Voor een duidelijke positionering is het goed om op de volgende punten te letten:

Je profielfoto
Bij zowel je cv als op je LinkedIn profiel geldt dat je een recente en professionele profielfoto gebruikt. Let erop dat de foto overeenkomt met hoe je er op dat moment uitziet. Zorg er daarnaast voor dat je een professionele fotocamera gebruikt of laat profielfoto’s maken door een professionele fotograaf. 

Korte bio/sterke summary
De volgende stap is het schrijven van een korte biografie over jezelf. In een paar regels vertel je heel duidelijk wat je weet en kunt. Zo is voor onze Recruitment Consultants meteen duidelijk voor wat voor functies ze je kunnen benaderen. Wat daarbij wel belangrijk is, is dat je bij het schrijven van je bio én je LinkedIn Summary goed de doelgroep voor ogen houdt. Wie wil je aanspreken? 
Voor je cv betekent dit dat je soms je bio moet aanpassen. Dat komt doordat de doelgroep kan veranderen en veel verschillende mensen je cv onder ogen krijgen. Blijf hier alert op want je bio is na je profielfoto, het eerste waar Recruitment Consultants op letten. 

Vermijd wollige taal
Voor een sterke positionering, is een duidelijk verhaal erg belangrijk. Dit betekent dat je nietszeggende woorden, jargon, clichés en jeukwoorden het beste kunt vermijden. Wees concreet en zeg wat je bedoelt. Als jij niet duidelijk kunt omschrijven wat je weet en kunt, dan weten anderen dat al zeker niet. Dat is zonde want zo loop je die ultieme baan of opdracht misschien wel mis. 

Om je op weg te helpen je doelgroep scherp te stellen, hebben we hieronder een schema voor je toegevoegd. In een notendop komt het hierop neer: 

Marketingspecialist 

Marketing generalist

Richt je op grote bedrijven

Richt je op klein(ere) organisaties

Benadruk het specialisme waar je goed in bent

Benadruk dat je over allerlei verschillende marketingkennis en kunde beschikt

Benadruk dat je diepgaande kennis hebt op een specifiek specialisme

Benadruk dat je diepgaande kennis hebt op een specifiek specialisme

Hopelijk helpt de informatie uit dit blog je om voortvarend aan de slag te gaan met je (online) positionering. Niet alleen bij het maken van je cv of het bijwerken van je LinkedIn profiel maar ook tijdens gesprekken met recruiters en bedrijven. 

Vind je het toch nog lastig om jezelf goed te positioneren? Of heb je interesse in een leuke nieuwe (digital) marketingfunctie? Neem dan contact op met onze Recruitment Consultant Marieke. Zij vertelt je graag hoe jij jezelf het beste kunt profileren richting potentiële werkgevers of opdrachtgevers en welke marketing vacatures er momenteel openstaan.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken