Conversie verhogen met social proof | We Know People

Conversie verhogen door middel van social proof

3 januari 2024

Social proof als onderdeel van je recruitmentmarketingstrategie kan voor jouw organisatie veel opleveren. Misschien experimenteer je er al mee, of wil je er juist mee gaan starten. Dan is deze blog interessant, want hierin delen wij wat social proof is en hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken!

Wat is social proof? 
Social proof gaat in op het psychologisch effect waarbij eerst een ander actie onderneemt, voordat jijzelf of een potentiële kandidaat dat doet. Het is vertrouwen dat wordt opgebouwd door het lezen/horen van positieve beoordelingen, likes, online vermeldingen en reviews van een organisatie. Social proof is interessant en toepasbaar wanneer kandidaten nog twijfelen om te solliciteren op een vacature. Het is dus medebepalend voor de keuzes die kandidaten maken. 

Dr. Cialdini heeft onderzoek gedaan naar dit psychologisch effect en concludeert het volgende: “De neiging om een actie te ondernemen wordt als meer gepast gezien wanneer anderen het ook doen.” 9 op de 10 mensen maken bewust of onbewust een keuze gebaseerd op acties van anderen. Daarvoor bekijken ze reviews, testimonials en andere aanbevelingen over je dienstverlening. Er is niets sterker dan dat anderen vertellen over hoe ze jouw dienstverlening hebben ervaren. Dit helpt dus ook om kandidaten over de streep te trekken, wanneer ze twijfelen om te solliciteren.

Als recruitment professional en werk- of opdrachtgever kun je met social proof hierop inspelen door het vertrouwen van kandidaten te winnen door gebruik te maken van reviews, testimonials en andere aanbevelingen. Dit versterkt tevens de employer brand van je organisatie. 

Hoe je social proof inzet als recruitment marketingmiddel
Hoe beter je bent in het vinden en het matchen van kandidaten, hoe succesvoller je bent als recruitmentbureau. Als je het vertrouwen wint van kandidaten en bedrijven waarmee je samenwerkt, zorgt dit voor duurzame en langdurige samenwerkingen. Ook dit draagt bij aan je employer brand. Er zijn verschillende manieren waarop je jouw organisatie social proof kunt maken: 

1.    Laat je medewerkers aan het woord
Een voorbeeld om je organisatie social proof te maken is door medewerkers naar hun ervaringen te vragen en online te delen. Hoe vinden zij het om binnen je organisatie aan de slag te zijn? Wat zijn de Unique Selling Points? Op die manier krijgen potentieel geïnteresseerde kandidaten een duidelijk beeld over hoe is om voor je organisatie aan de slag te zijn. 

2.    Positieve beoordelingen of reviews
Voordat een kandidaat gaat solliciteren gaan ze online op zoek naar jouw organisatie. Afhankelijk van wat ze daar vinden kan het doorslaggevend zijn om wel of niet te solliciteren. Zorg dat je online reputatie overeenkomt met de werkelijkheid. Denk daarbij aan positieve reviews en beoordelingen op je website, Google mijn bedrijf en externe partijen zoals Glassdoor en Trustpilot. Zo krijgen professionals een realistisch en eerlijk beeld over je organisatie, wat ze kan stimuleren om te solliciteren.

3.    Quotes en externe links
Aan de hand van de verhalen die medewerkers vertellen kun je quotes citeren door ze in je vacatures en andere recruitmentmarketing uitingen te gebruiken. Met behulp van bijvoorbeeld een wervingsvideo kan er uitgelegd worden waarom de functie én organisatie zo leuk is. De quotes werken nog effectiever als ze op verschillende plekken binnen de recruitmentmarketing uitingen terugkomen.

4.    Referral recruitment
Niet erg tekstueel, maar wel net zo effectief, zijn de deelknoppen. Zeker wanneer vacatures door bekenden van kandidaten gedeeld worden. Ze hebben dan de mogelijkheid bij deze bekenden meer informatie in te winnen. Ook referral recruitment is een krachtig middel om social proof te verkrijgen.

Tot slot zijn er nog enkele andere social proof elementen die jij kunt toepassen in jouw organisatie: 
•    Voeg branche erkende keurmerken toe aan je website; 
•    Voeg casestudies van klanten toe en laat deze schrijven door je eigen medewerkers; 
•    Vraag aanbevelingen van personal brands die gebruik hebben gemaakt van jouw dienstverlening;
•    Blijf relevant en actief op social media.

Recruitment versus social proof
Social proof is dus een bijzonder sterk middel om toe te passen binnen je recruitmentmarketingstrategie. Met de bovenstaande tips kun jij het conversiepercentage voor jouw organisatie verhogen; wat kan zorgen voor meer sollicitanten. Naast deze tips is het ook van belang om te onderzoeken wie je klanten zijn. 

Ook recruitment consultants kunnen aan de slag met het social proof maken van hun social media profielen. Daarmee laat je online heel duidelijk zien wie je bent. En dat is erg belangrijk, aangezien je profiel regelmatig bezocht zal worden door kandidaten. Zorg er daarom voor dat je profiel interessant, compleet en relevant is! Ook aanbevelingen/reviews op je eigen profiel verhogen de vindbaarheid ervan. 

Kortom, niet alleen voor je organisatie is de inzet van social proof belangrijk, maar ook voor kandidaten, HR en recruitment professionals. Wil jij als werk- of opdrachtgever, HR- of recruitment consultant meer weten over hoe social proof voor jouw kan werken of hoe je er (verder) mee aan de slag kunt? Bij We Know People helpen we je daar graag bij. Onze recruitment consultants komen graag met je in contact!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.