De kracht van recruitmentmarketing | We Know People

10 mei 2023

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt weten veel bedrijven hoe lastig het kan zijn om de beste kandidaat voor een vacature te vinden. Aan het gebruik van marketing om vacatures beter uit te lichten kan zodoende (bijna) niet meer worden ontkomen. In deze blog lees je meer over de kracht van recruitmentmarketing en kom je erachter hoe jij hier gebruik van kunt maken.

Veel bedrijven zijn op zoek naar geschikte medewerkers, maar het aanbod van passende kandidaten is beperkt. Om ervoor te zorgen dat jij op deze krappe markt tóch de geschikte kandidaten weet warm te maken voor jouw bedrijf, helpt het enorm om marketing in te zetten om jouw vacature(s) te promoten. Dit noemen we recruitmentmarketing en is nagenoeg onmisbaar geworden voor bedrijven in de zoektocht om de beste kandidaten aan zich te binden. Recruitmentmarketing maakt gebruik van data en online promotie- en hulpmiddelen, waardoor de kans op succes enorm wordt vergroot bij het vinden van het ideale personeel.

Potentiële medewerkers zullen de vacature dankzij recruitmentmarketing namelijk eerder en beter te zien krijgen, iets wat leidt tot meer en snellere reacties van geschikte kandidaten. Bovendien kan recruitmentmarketing helpen om de vacature te verduidelijken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van specifieke content van of over het bedrijf. Het is namelijk aantoonbaar dat kandidaten eerder reageren op een vacature als zij exact weten wat ze kunnen verwachten. Ook de mate van herkenbaarheid van het bedrijf speelt hierin een rol. Het inzetten van marketing rondom je vacature is een uitstekend middel om deze twee zaken te realiseren.

Daarnaast helpt gerichte marketing om kandidaten al in de vacature feeling met het bedrijf te laten krijgen, zodat zij gemakkelijk kunnen bepalen of zij affiniteit met dit bedrijf hebben. Deze persoonlijke aanpak werpt zijn vruchten af en is dus te bewerkstelligen door het inzetten van diverse marketingtools. Bovendien vergroot je hiermee het bereik van je vacature en zul je sneller de juiste doelgroep aanspreken. Kortom: dankzij de inzet van marketingtools vind je sowieso sneller de perfecte match!

Nieuwsgierig hoe je de benodigde marketingtools dan precies kunt inzetten? Lees snel verder!

Bruikbare marketingtools

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je vacature goed gevonden wordt via zoekmachines. Door hier al tijdens het schrijven van de vacature rekening mee te houden, vergroot je de vindbaarheid en het bereik van de vacature. Zodoende zul je sneller je doelgroep bereiken. Het SEO-proof (her)schrijven van je vacature is dan ook een een goede start van de promotie. Daarnaast zijn ook Google Ads en Google Jobs goede tools om sneller je doelgroep te bereiken en het bereik van de vacature te vergroten.

Ook wordt je vacature vele malen aansprekender als je in de vacature gebruikmaakt van video-content. Potentiële kandidaten zullen je bedrijf zodoende beter onthouden en bovendien is video-content een uitstekend middel om een goed beeld van je bedrijf te schetsen. Laat bijvoorbeeld zien wat jullie doen, waar jullie werken en wat voor mensen er bij jullie werken. Dit kan kandidaten enorm enthousiast maken en stimuleren om direct te solliciteren op je vacature.

Daarnaast is het slim om gebruik te maken van betaalde social media-campagnes, waarmee je zeer specifiek de door jouw gewenste doelgroep kunt targetten en vervolgens kunt bereiken. LinkedIn is hier natuurlijk een uitermate geschikt medium voor. Op dit zakelijke platform zijn goede mogelijkheden om betaalde campagnes op te zetten en zo gegarandeerd bij jouw doelgroep onder de aandacht te komen. Verder zijn ook Instagram en Facebook goede kanalen om gericht betaalde campagnes op te zetten en je vacature zodoende een groot en geschikt publiek te laten bereiken. Een sterke aanwezigheid op social media kan je bedrijf bovendien een goede boost geven in de zoekmachine-rankings.

De grootste voordelen van recruitmentmarketing op een rij:

  • Doordat je potentiële medewerkers doelgericht content kunt voorschotelen, zullen zij direct een sterkere binding met je bedrijf of organisatie voelen.
  • De sollicitanten op je vacature zijn van hogere kwaliteit dan normaal, omdat je zeer specifiek kunt targetten en dus alleen kandidaten aantrekt die (bijna) volledig voldoen aan al jouw eisen.
  • Met een gerichte recruitmentmarketing-campagne bespaar je kosten ten opzichte van het ‘traditionele’ recruitmentproces. Nauwkeurig filteren is de norm, waardoor je minder ruis hebt en je volledige budget aan geschikte kandidaten besteedt. Bovendien zijn de resultaten van de campagne makkelijk meetbaar, waardoor je altijd snel kunt bijsturen als blijkt dat je toch nog verkeerde kandidaten aanspreekt.

 

Hoe te realiseren?

Spreken de bovenstaande marketingtools jou aan, maar heb je geen expertise op dit vlak of ontbeert het je bedrijf simpelweg aan mankracht om van dergelijke tools gebruik te maken? We Know People helpt je graag en neemt je het recruitmentmarketing-proces volledig uit handen! Ons gespecialiseerde marketingteam bouwt een nauwkeurige campagne om jouw vacature op de best mogelijke manier onder de aandacht van de doelgroep te brengen.

We verzorgen het gehele marketingproces ter promotie van je vacature en maken optioneel zelf ook (video)content voor je bedrijf en de vacature. Daarnaast zal je vacature worden gepromoot in onze nieuwsbrief en op onze populaire eigen social media-kanalen, waar wij op LinkedIn bijvoorbeeld zo’n 17k volgers hebben. Geïnteresseerd? Informeer direct naar de mogelijkheden!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.