Als freelancers of interimmer jouw (geld)zaken op orde hebben! | We Know People

Freelancer of Interimmer? Zo zorg jij dat jouw (geld)zaken op orde blijven.

26 april 2023

Ben jij freelancer of denk je erover om voor jezelf aan de slag te gaan? Dan zijn er een hoop zaken die je ineens zelf moet gaan doen. Zoals het regelen van je geldzaken bijvoorbeeld. Waar krijg je mee te maken en waar moet je allemaal aan denken? Dat lees je in dit blog!

Het verschil tussen een freelancer en interimmer
De termen freelancer en interimmer worden nogal eens door elkaar gebruikt, omdat gedacht wordt dat dit hetzelfde is. Toch zit er verschil in.

Freelance
Als freelancer werf je als zelfstandige zelf opdrachten en werk je voor meerdere opdrachtgevers. Elke maand stuur je een factuur (op basis van een uurtarief of projectbasis) waarop staat welke werkzaamheden je verricht hebt. Omdat je niet in dienst bent betaald de opdrachtgever geen loonbelasting. Bij feestdagen, ziekte, vakantiedagen en overige vrije dagen krijg je dus als freelancer niet uitbetaald. Als freelancer ben je zelf verantwoordelijk hier iets voor te regelen.

Interim
Bij We Know People bemiddelen we interim-professionals naar tijdelijke opdrachten bij één van onze opdrachtgevers. Interimmers werken op projectbasis ter vervanging van een medewerker bij bijvoorbeeld langdurige afwezigheid (zwangerschap, ziekteverzuim), of wanneer je tijdelijk extra ondersteuning nodig hebt vanwege een sterke groei van je organisatie of bij het opzetten van een compleet nieuw team, waar je niet meteen allemaal vaste medewerkers voor vindt.

Het grootste verschil is dat een interim-professional onder contract staat van het detacheringsbureau en dus ook door het bureau wordt uitbetaald. Als freelancer maak je zelf afspraken met een opdrachtgever.

Hoewel je als interim-professional door een bureau wordt uitbetaald, heb je net als een freelancer, de verantwoordelijk om zelf je financiën goed te regelen. Bij We Know People zijn we specialist op het gebied van interim-bemiddeling waardoor wij je ook hierin goed kunnen adviseren. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over de volgende zaken?

Houd privé en zakelijke financiën gescheiden
Wanneer je start als freelancer of interim-professional is het belangrijk om een zakelijke rekening te openen. Zo kun je de zakelijke inkomsten en uitgaven gemakkelijk stroomlijnen. Ook houd je zo goed overzicht over hoe je er zakelijk financieel voorstaat.

Bepaal wat je wil verdienen
Een ander belangrijk onderdeel om aan te denken wanneer je werkzaam bent als freelancer of interimmer is wat je maandelijkse inkomsten gaan worden. Bereken op basis daarvan je uurtarief of je projecttarief. Het project tarief is afhankelijk van het aantal opdrachtgevers waarvoor je werkzaam bent of wat je met het bemiddelingsbureau afspreekt. Ook kun je kijken wat andere professionals in je branche op basis van hun ervaring, kennis en expertise voor tarief hanteren. Dit kan je een richtlijn geven.

Houd bij het tarief ook rekening met het feit dat je BTW moet afdragen en andere verplichte ondernemerslasten moet afdragen.

Vind je het lastig om een competitief tarief te bepalen voor je diensten en werkzaamheden? Als je je bij We Know People inschrijft gaan wij op zoek naar opdrachten voor jou én helpen we jouw tarief te bepalen. Als specialistisch recruitmentbureau kennen wij de marketingbranche op ons duimpje, waardoor wij precies weten hoe wij jou als interim-professionals sterk in de markt kunnen neerzetten.

Denk ook aan de tijdsinvestering
Naast het uurtarief of projecttarief is het ook belangrijk om na te denken over de tijdsinvestering die je doet. Hoelang ben je met de werkzaamheden bezig. Tijd wordt daarin steeds belangrijker dan geld. Tijd is schaars. Je kunt je tijd maar één keer besteden en die wil je zo efficiënt mogelijk invullen. Zijn er werkzaamheden die tijdrovend zijn? Dan kan daar een ander tarief tegenover staan dan wanneer dat niet het geval is.

‘Tijd is geld’ is een bekende uitdrukking. Dit kan voor jou als freelancer en interimmer dus een valkuil zijn. Meer uren maken is meer inkomen. Maar hoeveel uren in de week ben je bereidt te maken? Denk daar goed over na. Dit geeft je houvast tijdens drukke perioden. Goede alternatieven zijn om:

  1. te werken met een projecttarief óf
  2. om als interimmer aan de slag te gaan via een specialistisch recruitmentbureau, zoals We Know People.

In beide gevallen ben je minder gefocust op het maken van uren, omdat je meer zekerheid hebt over het inkomen dat je binnenkrijgt.

Keer jezelf een vast salaris uit
Net als dat er elke maand een factuur verstuurd wordt naar je opdrachtgever(s), kun je ook jezelf maandelijks een salaris uitkeren. Hoewel je inkomsten elke maand kunnen variëren, doordat je tijdelijk meer of juist minder opdrachtgevers hebt, of omdat je even zonder opdrachten zit, is dit belangrijk om te doen. Het geeft je houvast en zekerheid om al je privé-inkomsten en uitgaven mee te kunnen financieren. Om dit elke maand te kunnen doen, is het handig om in drukke perioden wat extra geld opzij te zetten voor rustigere maanden, zodat wanneer je even minder werk hebt, je toch jezelf elke maand salaris kunt uitbetalen.

Zet geld opzij
Naast dat het goed is om geld apart te zetten om jezelf loon uit te kunnen betalen is er nog een reden om geld te sparen. Aangezien je tijdens feestdagen, vakanties, ziekte en overige vrije dagen geen ‘loon krijgt doorbetaald’ omdat je zelfstandige bent, is het handig om dat vanuit je eigen reserves te financieren. Zet hier dus geld voor opzij. Net als voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen, investeringen (zoals een laptop, telefoon etc.) en eventuele opleidingen/cursussen die je wil volgen. Als ondernemer zul je al deze kosten, meestal zelf moeten ophoesten.

Check je verzekeringen
Waar je in loondienst automatisch bent verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, moet je dat als freelancer en interimmer zelf regelen. Net als de bedrijfsaansprakelijkheid en rechtsbijstand. Zorg er dus voor dat je voor al deze zaken iets regelt.

Ook opdrachtgevers vinden het prettig dat dit allemaal in orde is, zodat ze zeker weten dat je goed voor jezelf zorgt, wanneer er onverhoopt iets mocht gebeuren. Denk aan een bedrijfsongeval waardoor je (tijdelijk) arbeidsongeschikt kunt raken of er schade ontstaat die je kunt vergoeden.

Je wil voorkomen dat er een geschil ontstaat hierover, omdat je de kosten niet kunt dragen. Het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering is daarom ook belangrijk. Zodat je je recht kunt halen wanneer dit ooit nodig mocht zijn. Hopelijk komt het nooit zover, maar het is beter om wel goed voorbereid te zijn.

Ook voor je oude dag zul je zelf iets moeten regelen. Dit betekent dat je zelf op zoek moet gaan naar een pensioenfonds waar je voor jezelf een pensioen kunt regelen. Er zijn verschillende partijen die zich hiervoor speciaal richten op ondernemers.

Door als ondernemer deze verzekeringen af te sluiten bevestig je richting de Belastingdienst dat je écht zelfstandig bent en er geen sprake is van ‘schijnzelfstandigheid’.

Doe je administratie op tijd
Er zijn verschillende boekhoudprogramma’s die je kunt gebruiken voor het doen van je bedrijfsadministratie. Zorg er in ieder geval voor dat je hiervoor een vast moment plant. Wat helpt is om in de agenda te zetten wanneer de btw-aangiftes gedaan moet worden.

Als freelancer of interimmer heb je vaak weinig tijd. De bedrijfsadministratie blijft daardoor vaak tot het laatste moment liggen. Wil je hier meer structuur en ruimte in je agenda voor aanbrengen? Dan kun je het ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Een voordeel is dat zij vaak ook op de hoogte zijn van interessante ondernemersregelingen en aftrekposten. Daarnaast geeft het jou meer rust, omdat je er niet zelf meer voor hoeft te gaan zitten. Het enige dat je hoeft te doen is bonnetjes bewaren en opsturen naar je boekhouder. Zo houd jij meer tijd over voor wat je graag doet. Klanten helpen met je dienstverlening.

Interim- bemiddeling via We Know People

Bij We Know People werven en selecteren we niet alleen marketing professionals voor vaste banen. Wij searchen ook voor interim-professionals met een digital, marketing, data intelligence en communicatie achtergrond. Wanneer je je bij ons inschrijft als interim professional, word je door ons geplaatst op opdrachten bij verschillende opdrachtgevers. Zo ben je zekerder van werk en regelen we al een stukje van de personal finance voor jou doordat de facturering via ons verloopt.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van interim-bemiddeling bij We Know People? Schrijf je in als freelancer, bekijk direct onze interim-opdrachten of neem contact met ons op!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.