Dit zijn de meest gewilde digital marketingfuncties van 2022 | We Know People

Dit zijn de meest gewilde digital marketingfuncties van dit moment

16 maart 2022

Al een aantal jaren neemt de vraag naar digital functies sterk toe. Met de opkomst van het thuiswerken, als gevolg van de coronacrisis, zijn steeds meer bedrijven zich bewust geworden van de noodzaak van digitalisering. Niet zo gek dus, dat organisaties daarom steeds meer tijd en geld investeren in data-driven marketing. Om daarmee aan de slag te kunnen zoeken ze massaal marketing professionals die ze kunnen helpen hier een bijdrage aan te leveren. Ook bij We Know People merken we dat onze opdrachtgevers daarom steeds vaker op zoek zijn naar digital marketing professionals. Wat ons betreft een goede reden om een blog te maken over de drie meest gevraagde digital marketingfuncties. Lees je mee? 

Top 3 digital marketingfuncties

Door de toegenomen digitalisering komen er voor marketing professionals steeds meer digital marketingfuncties bij waarin ze aan de slag kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de functies Marketplace Manager en Growth Marketeer. Toch zijn er andere digital profielen waarnaar momenteel veel vraag is. 

Webanalist 

Een Webanalist houdt zich bezig met statistische analyses van websites. Met behulp van verschillende analyse tools, brengt de Webanalist bezoekersaantallen en het bezoekersgedrag in kaart. Op basis van deze data zet de webanalist acties uit. Zoals het doornemen van de resultaten en aan de hand daarvan verbetersuggesties doen. 

Waarom het een veel gevraagde functie is: het analyseren van digital data is de basis van waaruit verder kan worden gewerkt aan de digital strategie van de organisatie. Steeds meer bedrijven nemen, mede dankzij het werk van een webanalist, beslissingen op basis van deze data. Een webanalist is gespecialiseerd in het interpreteren en analyseren van data en kan daardoor makkelijk, goed en betrouwbaar advies geven aan het management. Daarmee draagt het bij aan het behalen van de marketingdoelstellingen en bedrijfsstrategie van de organisatie.

CRO Marketeer

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. In het Nederlands ook wel conversie optimalisatie genoemd. Een CRO Marketeer heeft als doel om ervoor te zorgen dat de conversie van nieuwe en terugkerende websitebezoekers wordt verhoogd. Een CRO Marketeer bedenkt hiervoor allerlei strategieën en voert ze uit. Allemaal met als doel om de online verkopen te verhogen. Om de beste strategie te bepalen brengt de CRO Marketeer continu de Customer Journey van de websitebezoeker in kaart.  

Waarom het een veel gevraagde functie is: een CRO Marketeer weet hoe je als organisatie het maximale uit je website kunt halen. Daarvoor zet een CRO Marketeer allerlei Web- campagnes op, voert deze uit en analyseert de resultaten. Dit is het startpunt voor het draaien van nieuwe campagnes. Ook kunnen op basis van de uitgevoerde acties en resultaten nieuwe Web-campagnes worden opgezet. Net als het ontwikkelen van nieuwe applicaties en conversiemiddelen. Alles om de klantervaring en opbrengst te verhogen. 

Performance Marketeer

Een Performance Marketeer houdt zich bezig met het bedenken en uitvoeren van online  campagnes die direct leiden tot meetbare resultaten. Hiervoor wordt paid media ingezet, zoals display en affiliatie marketing. Zo zou een Google Advertising campagne kunnen worden opgezet om een e-book te promoten. Websitebezoekers kunnen het boek downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Ook kun je denken aan bijvoorbeeld een Facebook- advertentie waarbij de bezoeker wordt doorgeleid naar de webshop van een winkel. Een Performance Marketeer zorgt dat deze campagnes continu worden bijgestuurd, zodat de hoogst mogelijke conversie wordt behaald. 

Waarom het een veelgevraagde functie is: een Performance Marketeer zorgt ervoor dat je online doelgericht kunt adverteren. Alles valt of staat met de resultaten die behaald worden. 
Performance Marketing maakt het mogelijk om in korte tijd, heel specifiek meetbare doelen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan het percentage waarmee verkoopresultaten zijn verbeterd, een specifiek aantal unieke en terugkerende websitebezoekers etc. Daarnaast helpt een Performance Marketeer de organisatie bij het vooraf helder en concreet maken van de te behalen doelen. 

Ben jij een digital marketing professional die op zoek is naar een (interim) baan als Webanalist, CRO Marketeer of Performance Marketeer? Bekijk dan snel onze vacaturepagina. Wij komen graag met je in contact!  

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken