Dit moet je weten over de functie van Growth Marketeer | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

24 oktober 2021

The next big thing in de marketingbranche is ‘Growth Marketing’. Grote kans dat je als Digital of Online Marketeer daar steeds meer over hoort. Wist je dat de functie van Growth Marketeer ook voor jou interessant kan zijn? In dit blog delen we 3 dingen die je moet weten over de functie van Growth Marketeer. 


Voordat we ingaan op de functie zelf geven we eerst wat meer informatie over het vakgebied.

Wat is Growth Marketing?
Bij Growth Marketing staat het toevoegen van waarde aan de hele marketing funnel centraal. Het doel hiervan is om snel nieuwe klanten aan te trekken en hen betrokken te houden bij je dienst of product, zodat ze terugkerende klanten én ambassadeurs worden. Als Growth Marketeer krijg je inzicht in wat klanten belangrijk vinden en stuur je bij waar dat nodig is. Dit heeft veel weg van ‘Growth Hacking’. 

Niet zo vreemd dus dat ‘Growth Marketing’ en ‘Growth Hacking’ nog weleens door elkaar worden gebruikt. Growth Marketing is een relatief nieuwe term, die steeds meer aan bekendheid wint. Growth Hacking wordt al sinds 2010 gebruikt. Sean Ellis was hiervan de grondlegger. Hij wilde met deze term aangeven, hoe bedrijven met behulp van datagedreven technologieën en minimale kosten snel kunnen groeien. Met name start-ups hebben deze manier van werken geadopteerd.


Wat doet een Growth Marketeer?
Een Growth Marketeer beschikt over een goede basiskennis op allerlei vakgebieden (zie onderstaande afbeelding). Daarnaast heeft een Growth Marketeer ook veel expertise op het gebied van marketing. Een andere naam voor Growth Marketeer is daarom T-shaped Marketeer.

Bron afbeelding: Buffer.com

Grofweg zijn dit de werkzaamheden van een Growth Marketeer: 

  • Groeimogelijkheden achterhalen voor alle afdelingen (incl. de marketingafdeling);
  • Opstellen van hypotheses en deze testen in de markt (inclusief A/B testen);
  • Experimenten opzetten en prioriteren;
  • Uitvoeren van Multivariate tests;
  • Evalueren van de resultaten;
  • Opzetten van gestructureerde procedures.
  • Binnen WeKnowPeople hebben we al enkele mooie Growth Marketing functies mogen invullen voor onze klanten. Hier vind je de openstaande functies. 

Welke kwaliteiten heeft een Growth Marketeer?
Als Growth Marketeer kun je strategisch denken én beschik je over analytische vaardigheden. Je moet het volledige plaatje kunnen overzien en je weet welke vervolgstappen daarvoor nodig zijn. Je brengt in kaart wat je zelf gaat doen en waar je collega marketeers bij kunnen ondersteunen. Daarnaast zijn de volgende dingen belangrijk:

Een creatieve geest hebben
Niet zozeer omdat je zelf content moet ontwerpen, maar je weet wel welke visuele elementen klantgroepen aanspreken en welke niet. Hiervoor werk je nauw samen met een grafisch ontwerper. Je geeft aan hoe het grafisch ontwerp eruit moet komen te zien voor het beste conversieresultaat.

Data goed kunnen interpreteren
Je kunt data zeer goed doorgronden. Daarbij gaat het om data zoals:

  • Wervingskosten voor nieuwe klanten;
  • Loyaliteit van de klant;
  • Verkooppercentages;
  • Rendement op advertentie-uitgaven;
  • Tarieven voor aanmeldingen en afmeldingen;
  • Content prestatiemetingen (zoals betrokkenheid en bereik);
  • Percentage e-mails dat is geopend en doorklikpercentages.
  • Growth Marketeers kunnen deze data niet alleen interpreteren, ze nemen ook strategische beslissingen. Voor zichzelf en voor collega’s. 

Ervoor openstaan om elk gewenst kanaal in te zetten
Een Growth Marketeer weet welke kanalen er ingezet kunnen worden, binnen de verschillende fasen van de klantreis. Vaak worden meerdere kanalen tegelijkertijd ingezet om zo de resultaten beter met elkaar te kunnen vergelijken.

Een klantgerichte mindset
Aangezien een Growth Marketeer zich op de hele marketing funnel richt staat de eindklant altijd centraal. Dit betekent dat ze hypotheses en experimenten toetsen aan de markt. Een nauwe samenwerking met collega marketeers is daarbij belangrijk. Daarnaast zorgen ook verkoopteams en productverantwoordelijken voor belangrijke info en data. 

Wanneer een bedrijf op zoek is naar hun klantprofielen (denk bijvoorbeeld aan start-ups), kunnen Growth Marketeers ook daarbij ondersteunen. Dit doe je door te kijken naar de loyaliteit, betrokkenheid en verkoopcijfers van klantgroepen.

Innovatief zijn
Als Growth Marketeer is het belangrijk dat je vooruitstrevend bent. Jij bent degene die nieuwe ideeën oppert en voorstellen doet. Dit kan de inzet van nieuwe kanalen zijn of nieuwe meetmethoden. Wel altijd gebaseerd op data die deze ideeën ondersteunen. 


Ben je na het lezen van dit blog enthousiast geworden over de functie van Growth Marketeer? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.  

 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken