Zo verbeter je de Candidate Journey in jouw organisatie! | We Know People

3 Tips om de Candidate Journey in jouw organisatie te verbeteren

30 september 2023

Na de coronacrisis (want een crisis was het zeker voor de meeste beroepen) is er een krapte op de arbeidsmarkt ontstaan. Kandidaten hebben het voor het zeggen en die laten zich luidkeels horen. Waar een opdrachtgever voorheen een keuze had uit goede profielen zijn het nu de kandidaten die mogen kiezen uit een tal van nieuwe werkgevers. In onze rol van recruitment consultant bij We Know People brengen wij klant en kandidaat bij elkaar. De gehele wervingsprocedure is een intensief proces dat veel energie van kandidaat en betrokkenen vergt. Daarom is een naadloze Candidate Journey essentieel. In dit artikel belichten we 3 tips voor een optimale Candidate Journey waar je als organisatie punten mee scoort naar de kandidaat.
 

Zorg voor een helder proces

Een helder recruitment proces is in deze tijd essentieel. Wijzigt je recruitment proces per situatie/ kandidaat? Dan kan dit betekenen dat je gedurende het proces kandidaten verliest aan een concurrent die bovenstaande wel op orde heeft. Schets met alle betrokkenen de stappen die jullie willen nemen en weet van elkaar wie welke verantwoordelijkheid heeft binnen dit proces.
 

Zorg voor snelle doorlooptijden

Een sneller proces wint het vaak van een trager proces. Het ijzer smeden als het heet is geldt ook zeker in (deze) kandidaten markt. Maak dus vast tijd vrij in je agenda voor recruitment/gesprekken die plaats zullen vinden, dan ben je dit voor zonder er extra tijd aan kwijt te zijn. Zorg ook voor snelheid in je doorlooptijden. Spreek bijvoorbeeld intern af dat een terugkoppeling op een gesprek altijd binnen 2 werkdagen plaatsvindt.
 

Bied de kandidaat iets extra’s

Het aanbieden van meer informatie over jouw organisatie of team, voorafgaand aan een eerste kennismaking kan bijdragen aan een hogere betrokkenheid van de kandidaat. Op het moment dat de kandidaat al bekend is met wat ins en outs van de organisatie (missie, visie, lange/korte termijn doelen, organogram etc.) kun je je voorstellen dat dit in het gesprek kan helpen sneller tot de kern te komen. Zo blijft er tijdens het gesprek meer ruimte om de kandidaat beter te leren kennen. Een korte rondleiding over de werkvloer als dit mogelijk is, bijvoorbeeld een (digitaal) kopje koffie met een toekomstig collega/ peer. Dit soort extra’s kunnen al bijdragen aan het beslissingsproces of nét dat stukje informatie bieden waar de kandidaat naar op zoek is!

Heb je bovenstaande punten allemaal op orde, maar is het nog niet gelukt de juiste kandidaat voor jouw openstaande vacature te vinden? Ben je op zoek naar een partner in werving en selectie op het gebied van Marketing, data en of communicatie? Twijfel dan niet en vraag een van onze consultants voor meer informatie!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.