29 augustus 2023
Wat begon met de hype rondom ChatGPT, is al snel overgegaan in een gespreksonderwerp dat vele sectoren bezighoudt: wat betekenen de veranderingen rondom Artificial Intelligence voor onze arbeidsmarkt? In deze blog gaan we dieper in op AI in de recruitmentbranche: welke werkzaamheden kunnen door AI worden overgenomen, hoe kan jouw bedrijf AI optimaal inzetten, en de prangende vraag: wordt de rol van Recruiters straks overbodig?
Er is in korte tijd veel bekend geworden over de gevolgen van AI voor bijvoorbeeld de marketingbranche, de gezondheidszorg en het onderwijs. Maar ook de recruitmentbranche is de afgelopen maanden flink opgeschud door de ontwikkelingen rondom AI. Waar in sommige sectoren nog wat weerstand te vinden is als het gaat om het gebruik van AI, lijken de meeste werkzoekenden de technologie juist te omarmen: een onderzoek van Randstad laat zien dat maar liefst 82% van de werkzoekenden gelooft dat een succesvol wervingsproces ontstaat vanuit een combinatie tussen persoonlijk contact en technologische innovaties.
Eerder schreven we al over hoe data-driven recruitment het wervingsproces kan optimaliseren. AI gaat hierbij nog een stapje verder. AI in recruitment heeft betrekking op het gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie om werkzaamheden te automatiseren, gegevens te analyseren en de besluitvorming in het wervingsproces te verbeteren. Wat betekent dit concreet voor de recruitmentwereld?
De inzet van AI in elke stap van het wervingsproces
In de praktijk zien we dat AI kan helpen bij het stroomlijnen van processen door routinetaken te automatiseren voor elke stap van het wervingsproces. In het begin van het proces kunnen organisaties bijvoorbeeld algoritmes inzetten om kandidaten aan banen te koppelen, cv’s en sollicitaties te screenen en vaardigheden te analyseren. Recruiters zijn hierdoor geen uren tijd meer kwijt aan het handmatig scannen van cv’s, omdat alleen kandidaten die aan alle harde eisen voldoen, doorgaan naar de volgende ronde. Vervolgens kunnen interviews worden ingepland met de geschikte kandidaten – ook met behulp van AI.
De volgende stap is het afnemen van de interviews. Hier kan AI een bijdrage leveren aan het beoordelen van de soft skills en persoonlijkheid van kandidaten, door tijdens een interview de gezichtsuitdrukking, toon en emotionele betrokkenheid te analyseren. AI neemt dus in feite een ondersteunende rol aan tijdens het hele wervingsproces.
Wat is de keerzijde van AI in recruitment?
AI kan dus heel waardevol zijn voor het automatiseren van verschillende stappen binnen het wervingsproces. Toch zitten er ook nadelen aan het gebruik van AI voor het selecteren van je nieuwe werknemers. De technologie kan jouw organisatie veel tijd besparen door het automatiseren van routinetaken, maar de praktijk wijst uit dat bepaalde taken juist beter niet door AI kunnen worden uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het eerste gesprek met een kandidaat. Hoewel AI ook hier een ondersteunende rol kan spelen, is AI nog steeds niet in staat om menselijk contact te vervangen, omdat tools niet beschikken over empathie en intuïtie. Bovendien vinden potentiële werknemers het ook prettig om van tevoren de mensen te spreken met wie ze in de toekomst mogelijk gaan samenwerken.
Ook kan het gebruik van AI risico’s met zich meebrengen wanneer een tool niet op de juiste manier geprogrammeerd is. Wees er bijvoorbeeld alert op dat privacygevoelige informatie, zoals persoonsgegevens en bankgegevens, niet worden opgeslagen in het systeem. Ook is het belangrijk dat persoonlijke factoren, zoals leeftijd, geslacht en afkomst, niet worden meegenomen bij het selecteren van kandidaten. Aan de andere kant: door een tool zo in te stellen dat deze alleen focust op vaardigheden, kunnen onbewuste vooroordelen juist weer worden weggenomen. Dit draagt weer bij aan een eerlijk en inclusief selectieproces.
Conclusie: hoe gaat het wervingsproces er in de toekomst uitzien?
Hoewel AI een hoop voordelen biedt als het gaat om het automatiseren van het wervingsproces, is AI nog altijd niet in staat om de rol van menselijk contact te vervangen. Het is dus niet waarschijnlijk dat Recruiters straks op zoek moeten naar een andere baan. In plaats daarvan doen bedrijven er goed aan om te zoeken naar de balans tussen technologie en menselijk contact in het wervingsproces. Door routinetaken als het screenen van cv’s, het analyseren van vaardigheden en het inplannen van gesprekken, te automatiseren, houden Recruiters meer tijd over om met de kandidaten in gesprek te gaan en deze écht leren kennen – op een manier die verder gaat dan alleen hun vaardigheden en ervaring.
Ben je benieuwd hoe wij AI én menselijk contact combineren om het wervingsproces voor jouw organisatie zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen? Wij gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.