2 mei 2023
Als organisatie wil je dat nieuwe professionals zich zo snel mogelijk thuis voelen en productief zijn. Een goed onboarding proces is hierbij van groot belang. Door een goede onboarding voelt 91% van de professionals zich verbonden met de organisatie. In deze blog gaan we dieper in op het belang van onboarding en hoe dit proces bijdraagt aan het succes van jouw organisatie.
Verhoogde betrokkenheid en motivatie
Onboarding is het proces waarbij nieuwe professionals worden geïntroduceerd aan de organisatie, bedrijfscultuur, collega's en hun nieuwe functie. Als dit proces goed verloopt, ervaart 89% een sterke verbinding met het team. Ook is de kans dat een medewerker op lange termijn blijft 18 keer groter. Met de juiste onboarding bind je nieuwe professionals aan je organisatie en werk je aan een hecht team.
Een goed onboardingsproces draagt bij aan een hogere betrokkenheid en motivatie van nieuwe professionals. Het zorgt ervoor dat zij zich gewaardeerd en welkom voelen en hierdoor sneller betrokken raken bij de organisatie. Het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van een team en dat ze bijdragen aan het succes van de organisatie is een belangrijke motivatie voor nieuwe professionals.
Hogere productiviteit
Door een effectief onboardingsproces van nieuwe medewerkers wordt de productiviteit positief beïnvloed. Door hen snel en efficiënt kennis te laten maken met de organisatie, de bedrijfscultuur en hun nieuwe functie, kunnen ze sneller aan de slag. Ze weten wat er van hen verwacht wordt en kunnen hun werkzaamheden sneller oppakken. Hierdoor kunnen ze eerder bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.
Lager personeelsverloop
Het kost nieuwe professionals minimaal 90 dagen om zich aan te passen aan hun rol en zich mentaal voor te bereiden op de verantwoordelijkheden. Het is belangrijk dat zij zich in deze periode ook gewaardeerd en gesteund voelen door de organisatie. Bovendien is het nodig om in deze tijd de benodigde kennis en vaardigheden te verwerven om succesvol te zijn. Een goed onboarding proces draagt daarom bij aan een lager verloop. 60% van de nieuwe werknemers overweegt na een maand de werkgever te verlaten. Dit komt doordat ze zich niet thuis voelen of niet goed weten wat er van hen verwacht wordt. Door een goed onboarding proces te integreren, kunnen deze problemen voorkomen worden.
Zo ga je goed met onboarding aan de slag
Hieronder vind je enkele tips voor een succesvol onboardingsproces:
1. Het begint al vóór de eerste werkdag: Een goede onboarding begint al ver voor de eerste werkdag. Grijp de kans om de nieuwe professionals vroegtijdig te verwelkomen in je organisatie. Stuur bijvoorbeeld een welkomstpakket op, een introducerende mail of de planning voor de eerste week. Dit wordt ook wel pre-boarding genoemd. Essentiële informatie kun je ook digitaal aan je nieuwe collega’s geven, zoals een bedrijfsfilm, onboardingsvideo of een smoelenboek om collega’s alvast een beetje te leren kennen.
2. Maak een inwerkplan: Stel een plan op voor het onboarding proces. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak en voorkomt dat belangrijke onderdelen worden overgeslagen.
3. Maak kennis met de organisatie: Laat nieuwe professionals kennismaken met de norganisatie en de bedrijfscultuur. Organiseer bijvoorbeeld een teamlunch, stel hen voor aan het team en aan hun nieuwe collega’s, bespreek de agenda voor de eerste dag. Vergeet de praktische zaken als een sleutel, wifi- wachtwoord en laptop niet.
4. Bespreek werkzaamheden, verantwoordelijkheden en verwachtingen: Zorg ervoor dat nieuwe professionals een duidelijk beeld hebben van hun nieuwe functie. Bespreek de taken en verantwoordelijkheden en laat zien wat er van hen verwacht wordt.
5. Bied ondersteuning: Zorg voor goede ondersteuning voor nieuwe professionals. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een buddy-systeem of door het aanwijzen van een mentor.
Kortom, een goed onboarding proces is van groot belang voor het succes van jouw organisatie en professionals. Het draagt bij aan een hogere betrokkenheid en motivatie van nieuwe professionals. Je bereidt hen voor op hun nieuwe rol en nieuwe werkomgeving. Je geeft de middelen, kennis en het sociale netwerk om snel een productief en betrokken onderdeel te worden van de organisatie. In feite gaat onboarding over de beleving en moet het overeenkomen met de employer branding van de organisatie. Zorg dus dat iemand zich vanaf dag 1 welkom voelt. Vier dat er een nieuwe professional zich heeft toegevoegd aan het team.
Wil jij jouw nieuw geworven talent een goede start geven? Zodra een nieuwe collega via We Know People start, kun je bij ons terecht voor onboarding tips. Wil je graag dat wij voor jou op zoek gaan naar een nieuwe collega en heb je een interessante (interim) MarCom vacature? Neem dan contact met ons op!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.