Dit zijn de werkstijlen in 2023: welke past bij jouw team? | We Know People

De werkstijlen in 2023: welke past het beste bij jouw team?

14 februari 2023

Het werkende leven speelt zich inmiddels weer grotendeels op kantoor af, maar het werken vanuit huis blijft. Door hybride werken, zijn er veel veranderingen geweest in de manier waarop we ons werk doen. Maar hoe ondersteun je, als opdrachtgever of teamleider, de verschillende werkstijlen? In deze blog vertellen we je welke werkstijlen er zijn en hoe je ze kunt toepassen in jouw organisatie.

Nieuwe werkstijlen en samenwerken
Uit onderzoek blijkt dat er binnen organisaties drie verschillende werkstijlen te onderscheiden zijn. Deze werkstijlen zijn introspectief, expressief en relationeel. Het verschilt per persoon welke werkstijl het best aansluit.

Introspectieve werkstijl
Professionals die een introspectieve werkstijl hebben, reflecteren het eigen werk en gedrag. Dit betekent dat ze zelfbewust zijn en nadenken over hoe ze hun werk doen en communiceren met anderen, zowel verbaal als non-verbaal. Zo denken ze veel meer na over hun carrièreontwikkeling en loopbaan en vinden het fijn om hierover met hun leidinggevende van gedachten te wisselen. Ze vinden het belangrijk om de tijd en ruimte te krijgen om hun prestaties en ontwikkeling te verbeteren. Een professional met een introspectieve werkstijl is graag op zichzelf omdat ze zo het beste tot hun recht komen in hun werk. Het is dan ook niet vreemd dat zij graag thuiswerken en geen problemen hebben met virtueel contact.  

Relationele werkstijl
Een andere werkstijl die binnen organisaties en teams kan voorkomen is de relationele werkstijl. Bij deze manier van werken ligt de focus op het opbouwen en onderhouden van prettige en duurzame relaties met (interim-)collega’s. Teamleiders herkennen deze professionals als de gangmakers op personeelsfeestjes die de vrijmibo’s niet overslaat. Ook zie je ze geregeld bij de koffieautomaat en zijn ze altijd wel in voor een praatje. 

Omdat ze een goede samenwerking belangrijk vinden, waarderen ze een virtuele werkomgeving die ze daarin ondersteunt. Daarbij kun je denken aan programma’s zoals Sharepoint, Microsoft Teams chat, Yammer of Slack. Dit is de groep die tijdens de pandemie moeite had met het gebrek aan persoonlijk contact. Virtuele vergaderingen kosten hen namelijk veel energie omdat ze zich minder betrokken voelen. Veel van hen vonden de terugkeer naar kantoor dan ook een verademing. Deze professionals zijn zich bewust van de sociale dynamiek binnen het team en de organisatie. Voor teamleiders is het dan ook de uitdaging om deze groep professionals in een hybride werkomgeving zowel fysiek als online betrokken te houden. 

Expressieve werkstijl           
Deze werkstijl zegt het eigenlijk al. Het is te herkennen bij professionals die visueel zijn ingesteld. Zij voelen een sterk verlangen om hun gedachten en ideeën visueel uit te drukken. Voor het uitwerken van ideeën maken ze graag gebruik van whiteboards, plakbriefjes en notitieboekjes om hun mindmaps en krabbels te noteren. Ze gebruiken het liefst emojis en gifjes om zich beter uit te drukken. 

Op kantoor is het voor deze groep professionals gemakkelijker om allerlei visuele tools te gebruiken om hun gedachten te ordenen dan thuis. Thuiswerkers hebben deze tools vaak niet tot hun beschikking, want niet iedereen heeft een whiteboard of flipover in huis. Professionals met deze expressieve werkstijl merken dat de luidste en meest actieve collega’s virtuele vergaderingen vaak domineren. Het is daarom belangrijk dat professionals met een expressieve werkstijl ook de ruimte krijgen.

Flexibel en inclusief
In de praktijk blijkt dat professionals vaak over meer dan één werkstijl beschikken. Dit maakt het voor teamleiders extra lastig om hierop in te spelen. Wat kan helpen is om al deze stijlen te herkennen om zo het team beter aan te sturen. Dit betekent dat de tools die een organisatie gebruikt, flexibel moeten zijn zodat ze passend zijn voor alle werkstijlen. Welke koers een organisatie daarbij ook volgt, het is belangrijk dat er binnen de organisatie en teams ruimte is voor alle drie de werkstijlen en manier van communiceren die daarbij past. Zodat er een effectieve en inclusieve samenwerking wordt gerealiseerd. Dit verhoogt het werkplezier van de professionals.

Wil jij als opdrachtgever of HR- specialist meer weten over deze verschillende werkstijlen of hoe je er (verder) mee aan de slag kunt? Bij We Know People kunnen we je hier meer over vertellen. Onze Recruitment Consultants komen graag met je in contact!    

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.