1 februari 2023
De week van... Jorieke
Het is vrijdagmiddag en je hebt een mail ontvangen via LinkedIn. Een dame van rond de 35 spreekt je aan met je voornaam. Of je open staat voor een stap in je carrière? Niet per se. Je werkervaring lijkt goed aan te sluiten bij de beschrijving, maar je kunt niet opmaken om welk bedrijf het gaat. Je denkt: ‘Een recruiter, tss… Mij te vaag.’ Je beantwoordt het mailtje vriendelijk dat je het geweldig naar je zin hebt op het werk. Ziezo, dat is dat.
"3 Redenen waarom niet in gesprek gaan een gemiste kans is"
De recruiter van We Know People die jou heeft aangeschreven kent de afdeling en het bedrijf waarvoor zij werkt heel goed. Zij komt daar geregeld op bezoek en spreekt uitgebreid met de hiring manager en collega's op de afdeling die vaak al langere tijd bezig zijn met het vinden van de juiste persoon. Factoren zoals interessante werkgevers uit het verleden; een bepaalde (culturele) achtergrond; een specifiek opleidingspakket; en in welke mate iemand kan samenwerken, spelen een belangrijke rol in het vinden van de juiste persoon.
Na een uitgebreide search op LinkedIn heeft zij jouw profiel gevonden. Jij bent door meerdere selecties heen gekomen. Jij zat eerst in een selectie van om en nabij de 50 personen die (groten)deels voldeden aan de wensen van het bedrijf. Vervolgens ben je door de tweede selectie gekomen, waarbij er verder is gekeken naar drijfveren en waarin ook je skills, netwerk en je recommendations zijn gescreend. Vaak door 4 ogen. En pas dan - als alle factoren zijn meegewogen - houdt de recruiter vaak niet meer dan 15 personen over die ze aanschrijft. Waaronder jij dus.
Op het moment dat je aangeschreven bent, betekent dit dat je dat specifieke bedrijf waarvoor je gevraagd bent iets unieks te bieden hebt. Juist daarom kun je van grote toegevoegde waarde zijn voor de verdere ontwikkeling van het team, de afdeling of de verdere verbetering van het product of de dienst. Voor jou betekent dit een mooie stap in je persoonlijke ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan het opdoen van managementervaring of door de verdieping in het expertisegebied dat je hebt.
Tijd is geld en we hebben het vaak al heel druk. Maar stel: Als je uitgangpunt is dat elke ontmoeting een verrijking is, gaat het erom hoe je je tijd besteedt. Op het moment dat ik als recruiter je aanschrijf, vraag ik niet meer van je dan je e-mailadres. Dan kan ik je een toelichting geven over waarom ik denk dat de functie goed aansluit. Leun achterover en laat je verrassen!
Bij We Know People hebben we allemaal onze eigen specialisme. Zelf bemiddel ik vooral data-gerelateerde functies. Wil jij je verder ontwikkelen op dit gebied en wil je in gesprek komen? Neem contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.