Miranda, Brandmanager bij Praxis, geeft tips voor freelancers! | We Know People

Starten met freelancen: ''denk na over jezelf als merk''

25 maart 2023

Miranda Smit is a.i. Brand Manager bij Praxis. We stelden haar 7 vragen over starten met freelancen, brandmanagement en het vinden van passende interim opdrachten. Als Brand Manager is haar main message voor andere freelancers heel passend: ''Denk na over jezelf als merk''. 

Hoe zien jouw werkdagen er op dit moment uit? 

Op dit moment werk ik als Freelance Brand Manager bij Praxis waar ik een aantal opdrachten heb meegekregen. Één is de lancering van de nieuwe huisstijl. Daarnaast is mij gevraagd om een bureaupitch uit te zetten. En daarbij heb ik de taak gekregen om een nieuwe marketingcommunicatiestrategie uit te zetten. Een flinke klus dus! 

1. Waarom ging je freelancen bij Praxis? 

Daar waren heel veel redenen voor. Ik ben zelf veel met mijn interieur bezig: mijn huis (opnieuw) inrichten volgens de laatste trends. Dus ik heb affiniteit met de doelgroep van Praxis. Ook vind ik de doe-het-zelf-markt interessant. Het gaat om een hele competitieve branche, waar een heldere positionering vereist is. Het uitzetten van een nieuwe strategie is al heel tof, maar die positionering consequent doorvoeren - in alles wat je doet - is héél belangrijk. Dat past goed bij mijn kwaliteiten en sprak me dus erg aan. Ik zag een mooie afgebakende rol liggen om hier een goede bijdrage aan te leveren.

2. Is er een verschil tussen brandmanagement in vast dienstverband en a.i. brandmanagement?  

Oorspronkelijk ligt mijn achtergrond in de bureauwereld. Ik heb daarom nooit als Brand Manager in vast dienstverband gewerkt. Maar ik kan me wel voorstellen dat je als Brand Manager op interim basis je doelstellingen meer moet afbakenen. Daarmee bedoel ik dat je duidelijke keuzes moet maken als interimmer. Als je in vast dienstverband zit, word je - als je niet oppast - al snel geleefd in de waan van de dag. Als Freelance Brand Manager moet je hier iets meer afstand van nemen. Aan het eind van je periode wil je namelijk een duidelijk resultaat hebben neergezet. 

''Start vanuit de vraag: Waar ligt je focus als merk op dit moment?''

3. Hoe ben je begonnen met freelancen? 

Ik begon middenin de crisis, ruim acht jaar geleden. Ik stond op een kruispunt in mijn leven. Ik merkte dat ik steeds vrij snel van baan wisselde; dat ik al snel de uitdaging miste en meer geprikkeld wilde worden. Freelancen voelde daarom als een logische stap. Gek genoeg vond ik het niet spannend. Ik dacht: 'ik ga het gewoon proberen en ik zie wel wat er gebeurt. En als het niks is, dan moet ik een ander plan bedenken.' Wat ik zeker wist, was dat ik niet door wilde gaan met wat ik op dat moment deed. Dat voelde niet helemaal goed, al vond ik het vakgebied nog steeds heel interessant. 

''Starten met freelancen middenin de crisis voelde als een logische stap voor mij.''

Ik ben dus begonnen met mijn eerste klus om te kijken wat het me zou brengen en of het bij me paste. En al heel snel bleek het heel goed voor me te zijn. Ook opdrachtgevers kwamen met positieve feedback. Dat gaf me heel veel energie. Uiteindelijk bleek dat het snel van baan wisselen júist in het freelancen mijn kracht is. Ik ben altijd snel op volle kracht en doorzie vroeg hoe de interne verhoudingen liggen.

4. Wat vind jij de voor- en nadelen van een freelance bestaan? 

Het grootste voordeel voor mij is de afwisseling en het gevoel van vrijheid. Ik heb na de zomervakantie altijd een functioneringsgesprek met mezelf: Hoe vind ik het gaan? Wat kan er beter? Je eigen baas zijn en controle hebben over wat je doet geeft mij veel voldoening. En natuurlijk ook het moment dat je iets hebt neergezet en je ziet dat de opdrachtgever er blij mee is. 

''Ik heb na de zomervakantie altijd een functioneringsgesprek met mezelf.''

Je eigen grenzen goed bewaken is misschien een nadeel, zeker in het begin. Dan ben je geneigd om al het werk aan te nemen. Jezelf in de markt plaatsen kost veel tijd en energie. In mijn optiek is het belangrijk om keuzes te maken over balans werk-privé, persoonlijke ontwikkeling en een specialisatie. Als je die focus niet aanbrengt en behoudt, ben ik bang dat je op een dag wakker wordt en denkt 'wil ik dit nog blijven doen?' 

5. Hoe kom je aan opdrachten?

Toen ik begon, zei iedereen tegen mij: 'Jeetje, dat je dat durft, in deze crisismarkt.' Toch heb ik nooit zonder werk gezeten. De meeste klussen heb ik via mijn netwerk. Praxis is een van de weinige opdrachten die ik niet vond via oud-collega's of via-via: We Know People benaderde me hiervoor via LinkedIn. 

Je netwerk is natuurlijk heel belangrijk als freelancer. Dat betekent ook dat je altijd een goede indruk moet achterlaten bij de bedrijven waar je werkt en de mensen die daar werken. Ik denk dat dat je veel oplevert. 

''Denk na over jezelf als merk. Wie ben ik? En waar wil ik naartoe?''

Daarnaast ben ik altijd heel scherp geweest op mijn LinkedIn profiel. Hoe richt ik die in? Waar zoeken recruiters op? En hoe zorg ik dat ik duidelijk zichtbaar ben? Dat zijn dingen waar ik mee bezig ben; en wat dus ook geholpen heeft. 

6. Heb je tips voor professionals die willen starten met freelancen? 

Denk na over jezelf als merk. Wie ben ik? En waar wil ik naartoe? Zeg geen 'ja' tegen elke klus, maar stippel een pad uit voor jezelf. Jij bent jouw bedrijf; en dus een merk. 

En breng focus aan in je werk. Ik ben gespecialiseerd in retailmarketing. Ik merk in gesprekken dat dat enorm helpt. Op het moment dat een retailer een Marketeer zoekt, of dat nou een Brand Manager is of een Marketing Manager, heb ik al snel een voorsprong op de anderen. 

7. Zijn er nog specifieke tips voor professionals die willen starten als a.i. Brand Manager? 

Voor a.i. Brand Managers is het misschien wel nóg belangrijker om concrete doelen te stellen. De impact van digitalisering op merkbeleving is groot. Voorheen bereikte je je doelgroep vooral via TV. Nu speelt online daar een belangrijke rol in: 365 graden campagnes, 365 dagen per jaar. Het is daardoor moeilijker geworden om consistentie in het merk-DNA te waarborgen; en om de middelenmix hierin op elkaar af te stemmen. En daarvoor zijn concrete doelen heel belangrijk, zodat je mensen kan aansturen op de activiteiten die je doet (of juist niet doet). 

Start vanuit de vraag: Waar ligt je focus als merk op dit moment? Koppel dan alle partijen aan elkaar: zoals creatieve bureaus, mediabureaus en interne teams. Zorg dat iedereen van elkaar weet wat ze doen; regisseer een goede integratie in look and feel van campagnes; en zorg dat on- en offline goed op elkaar worden afgestemd. Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan.

''Hoe duidelijker de keuzes die je maakt, hoe meer je echt een verschil kan maken voor je opdrachtgever.''

De keuzes die je in dat proces maakt, zorgen ervoor dat je duidelijke resultaten kan boeken. Hoe duidelijker die keuze, des te meer resultaat je kan boeken; en hoe meer je echt een verschil kan maken voor je opdrachtgever. 

Wil jij aan de slag als freelancer in het marketing vakgebied? Schrijf je dan in op onze website

         

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.