Vragen en antwoorden voor Freelance Communicatieprofessionals | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

8 augustus 2019

Ida Heerkens is Interim Communicatie Adviseur bij RTL. We stelden haar 9 vragen over freelancen, trends in het communicatievakgebied en het vinden van passende interim opdrachten. Ida: “Interactie met je doelgroep is steeds belangrijker en qua technologie is er veel meer mogelijk. De impact van communicatie is daarmee groot. Als Communicatie Adviseur word je dan ook steeds eerder en intensiever betrokken bij strategische vraagstukken.’’ 

1. Kan je iets vertellen over jouw huidige opdracht bij RTL?

Ik werk op de afdeling Corporate communicatie en merkstrategie van RTL. Ik ben daar Communicatie Adviseur voor Tech professionals; en voor HR als het gaat over employer branding. Daarnaast ondersteun ik mijn Manager met merkgerelateerde werkzaamheden. 

Er komt veel op ons team af. Elk van de adviseurs begeleidt grote projecten en heeft ad hoc klussen. We helpen elkaar ook omdat er zoveel werk ligt. Ik heb recentelijk onze CTO begeleid bij in de voorbereiding op een presentatie in Londen; en onze Manager Data Intelligence bij zijn presentatie op Emerce Next. Ik ben nu bijvoorbeeld druk met de uitwerking van het employer branding-plan en coördineer een deel van de vormgeving van een B2B- en pers-evenement. Zo zijn mijn dagen heel afwisselend; praktisch en strategisch. 

2. Waarom koos je voor deze opdracht? 

Er is heel veel te vertellen over RTL. Er gebeuren hier zoveel mooie dingen. RTL zet de kijker centraal en wil het verschil maken met onmisbare verhalen die in hoofd en hart raken. Het product content vind ik heel interessant en RTL heeft veel platformen en zenders om de kijker te bereiken. Er ligt ook een uitdaging om het verhaal van RTL als merk over te brengen bij kijkers, stakeholders en potentiële werknemers. Wat is de gemene deler van alle assets van RTL. Ik vond dat meteen een hele leuke uitdaging. 

''Er is heel veel te vertellen over RTL. Er gebeuren hier zoveel mooie dingen.''

En omdat ik bijna altijd aan de adverteerders-kant heb gewerkt, is deze opdracht super leerzaam voor mij. De wisselwerking tussen mijn ervaring binnen consumentgerichte  marketingorganisaties en de kennis van mijn collega’s over communicatie voor een contentbedrijf werkt heel goed. Bovendien is het ook een super leuk team, de kennismaking met Kim, Sabine en Eefje voelde meteen goed. 

3. Wat zijn trends op het gebied van communicatie?

Ik zie verschillende dingen: 

Insights. Het gericht aanspreken van je doelgroep was al altijd belangrijk, maar met de nieuwste technologie is er veel meer mogelijk. Een trend waar we bij RTL veel mee bezig zijn, is het verzamelen van insights door middel van Artificial Intelligence. Middels AI genereren we veel interessante informatie uit de vele apps, online platformen en televisiezenders van RTL zoals Buienrader, RTL Nieuws en Videoland. RTL brengt daarnaast 30 jaar ervaring mee als broadcaster. Die combinatie is uniek; de ervaring van contentmakers in combinatie met de inzichten uit de technologie leidt tot relevante en persoonlijke content voor elke doelgroep. Dat zijn dan goede haakjes voor branding van het RTL merk. 
Interactie. Of beter gezegd: het uitblinken daarin. Dat een klantreis goed moet verlopen is vanzelfsprekend. Maar om geliefd te zijn als merk, moet je je nu echt onderscheiden. Daarvoor kan je als Communicatie Adviseur kanalen inzetten als WhatsApp, of persoonlijk contact in apps. Daar moet je als bedrijf wel in dúrven stappen. Één van de beste voorbeelden die ik daarvan heb gezien was tijdens mijn werk bij Oxxio, onderdeel van Eneco. Omdat ze de keuze durfden te maken voor single point of contact via de app en deze keuze via agile werken snel op poten konden krijgen, zijn ze nu heel succesvol en hebben ze vele prijzen gewonnen met de app. 

De rol van communicatie in de business. Een mooie tendens die ik zie is de bewustwording bij interne stakeholders van de impact van communicatie. Communicatie wordt steeds vaker als belangrijke sparringpartner voor de business ervaren. In mijn eerste jaren als professional ging communicatie over ‘u vraagt, wij draaien’. Nu zit je als Communicatie Adviseur veel sneller op hoog niveau te praten over wat je doelstellingen zijn. Dat is super leuk. En je krijgt er ook steeds meer waardering voor. 

4. Wat is het verschil tussen de functie Communicatie Adviseur in vast dienstverband en a.i. Communicatie Adviseur zijn? 

Als Interim Adviseur moet je er snel achter komen hoe de hazen lopen en wat je opdrachtgever belangrijk vindt. Er wordt vaak al een tijdje op je gewacht: omdat een vacature al lang openstaat, of omdat er iemand plotseling is uitgevallen. Er ligt dan veel werk waar snel slagen in gemaakt moeten worden. Als vaste medewerker krijg je meer tijd om op te starten. En er wordt in je geïnvesteerd via onboardingtrajecten en cursussen. 

''Als Interim Adviseur moet je er snel achter komen hoe de hazen lopen; en wat je opdrachtgever belangrijk vindt.''

Het is overigens niet zo dat je bij elke opdracht snel resultaten hoeft neer te zetten. Persoonlijk lever ik het liefst in de eerste maand al resultaat. Maar bij strategische opdrachten kan dat lastig zijn, door de inhoud van de opdracht en je afhankelijkheid van bureaus en andere afdelingen.  

5. Hoe ben jij begonnen met freelancen? 

Ik ben ruim tien jaar geleden begonnen. Mijn werkgever Debitel werd in 2008 verkocht aan KPN. Simpel gezegd hield het bedrijf - en daarmee ook mijn baan - op te bestaan. Het freelance bestaan lonkte al een tijdje en nu kreeg ik een duwtje in de rug. Ik weet niet of ik de keuze had durven maken als ik had geweten dat de kredietcrisis boven ons hoofd hing.  Al snel vielen er werving- en selectiebureaus om en freelancers kregen niet meer betaald. Ik had mijn freelance buffer gelukkig nog net niet weggezet bij ICE save. 

''Ik weet niet of ik de keuze had durven maken als ik had geweten dat de kredietcrisis boven ons hoofd hing.''

Vlak voor de crisis kwam ik meteen aan een eerste opdracht. Bij de Postbank: in een super groot en leuk team dat verantwoordelijk was voor internet. Er waren daar op dat moment veel freelancers omdat de bank in een rebranding-fase. De winkel moest blijven draaien, er waren veel issues door de crisis en de merkverandering werd ondertussen doorgezet. Het was een bijenkorf van ondernemers. De overgang van vast dienstverband naar freelance was voor mij daarom een heel vloeibaar proces, ondanks de crisis en de werkdruk die er lag. Binnen de teams voelde ik namelijk niet wie in vast dienstverband werkte en wie op interim basis. De sfeer was hierdoor goed en de collega’s waren heel hecht.

6. Wat zijn de voor- en nadelen van een freelance bestaan? 

De voordelen van werken als freelancer zijn:

  • Je komt bij veel bedrijven binnen 
  • Je leert veel, doordat je werk veelzijdig is en alle aspecten van het vak aan bod komen
  • Heel veel leuke mensen ontmoet, omdat je met allerlei verschillende vakspecialisten en bureaus werkt
  • Je ontwikkelt je skills bovendien ook snel

Ik ben door freelancen heel allround en flexibel geworden. Daar ligt nu ook echt mijn kracht. Ik heb het vermogen om me snel aan te passen; en kan de behoefte en de te volgen aanpak snel overzien. 

De nadelen van werken als freelancer zijn: 

  • Je moet altijd op scherp staan
  • En het kan soms lastig zijn om een bedrijf weer los te laten als je het hartstikke leuk hebt ergens. Je begint met elke opdracht toch steeds weer opnieuw. 

7. Hoe kom je aan nieuwe opdrachten? 

Ik kom vaak via bureaus aan opdrachten. Ik heb een aantal bureaus, zoals We Know People, waar ik goed contact mee heb. Ik werk graag met bureaus omdat ze zowel mijn vak goed kennen als de vraag van de opdrachtgever. En grote bedrijven vaak werken met preferred suppliers. Daar kom je als freelancer moeilijk binnen. 

''Ik werk graag met bureaus omdat ze zowel mijn vak goed kennen als de vraag van de opdrachtgever. En grote bedrijven vaak werken met preferred suppliers. Daar kom je als freelancer moeilijk binnen.''

En ik geloof in karma. Mijn motto is: ‘’What goes around comes around’’. Ik probeer altijd mensen met elkaar in contact te brengen als ik daar de kans toe krijg. Bijvoorbeeld door het delen van een vacature. Of ik speel een opdrachtaanvraag door in mijn netwerk als ik zelf niet kan. En dan zie je vaak dat er ook weer wat terugkomt.  

Ik dacht altijd dat zakelijk en privé heel goed gescheiden kon worden. Maar eigenlijk kan je veel beter samenwerken als je iemands privésituatie ook kent. Zo raak ik na bijna elke opdracht bevriend met één of twee mensen.

8. Heb je tips voor mensen die willen starten met freelancen?  

Zeker: 

  • Er is altijd werk. En ook leuk werk. Het is alleen niet zo dat het altijd om de hoek is. Probeer daarin, zeker in het begin, flexibel in te zijn.  
  • Vertrouw en zorg goed voor je netwerk. Niet geforceerd, want dat werkt niet. Denk aan hoe je anderen verder kan helpen. En leg contact met enkele goede bureaus. 
  • Probeer in je eerste dagen bij een nieuwe opdrachtgever altijd interne beslissers te spreken. Dan weet je hoe iedereen erin staat, welke vragen er liggen en wie je waarvoor nodig hebt. En intern weten ze dan wie je bent en wat je komt doen. Zo ben je snel up to speed.  
  • Stel je zo op dat je wordt meegenomen en onderdeel bent van het team. Ik hoor gelukkig vaak van collega’s dat ze mij niet als freelancer beschouwen, daar ben ik blij mee. 
  • Zoek een goede boekhouder, dan kan je je focussen op je vak. 
     

9. Heb je tips voor mensen die willen freelancen op het gebied van communicatie? 

Ik vind het heel belangrijk dat je als Communicatie Professional praktijk met strategie afwisselt. Hetzij in een opdracht, hetzij tussen opdrachten. Soms ben je dingen aan het uitvogelen in tools als SurveyMonkey en Mailchimp. Zo zorg je ervoor dat je waardevol bent en blijft voor je opdrachtgevers. 

''Zorg binnen het team dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft, beschikbaar is en achter de aanpak staat.''

Verder is het van belang om snel veel helderheid te krijgen over je opdracht. Waar wil het merk naartoe? Met een duidelijk doel voor ogen, kan je je opdracht omzetten naar concrete actiepunten zoals een briefing en een helder plan van aanpak. Laat je bij het maken van die actieplannen adviseren door Media Experts. Je bent zelf allround en je kan onmogelijk van van elk mediatype alle nieuwste inzichten en mogelijkheden weten. 

En zorg binnen het team dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft, beschikbaar is en achter de aanpak staat. Maak ook snel kennis met afdelingen waar je niet direct mee te maken hebt (zoals HR, legal en product management). Als je weet wat daar leeft, kan je niets over het hoofd zien. En je hoeft niet ineens ad hoc aan te kloppen als je iets nodig hebt. Zo heb ik een keer bij de Staatsloterij op dag 3 acuut actievoorwaarden moeten regelen bij de legal afdeling. Normaal zou dat niet bovenop de stapel hebben gelegen, maar omdat ze wisten wie ik was en wat ik kwam doen, werkte dat goed. De belangrijkste boodschap voor Communicatie Professionals vind ik daarom: jouw opdracht valt of staat in samenwerking met je collega’s.

Wil jij aan de slag als freelancer in het communicatie vakgebied? Schrijf je dan in op onze website.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken