Dit zijn de trends op het gebied van contentmarketing 2021 | We Know People

2 november 2020

Het einde van 2020 nadert en de marketingplannen voor 2021 krijgen steeds meer vorm. Als Content Marketeer lever jij een grote bijdrage aan de marketinguitingen van jouw organisatie. En deze bijdrage wordt in 2021 steeds belangrijker. Ondanks de vele vacaturestops in het afgelopen jaar, is er nog steeds vraag naar goede Content Marketeers die, juist in deze tijd, het verschil weten te maken. Dit zien wij ook terug in de trends van 2021. In dit blog delen we 6 contentmarketing trends van 2021 die jij, als Content Marketeer, absoluut niet mag missen. 

1. Gebruik van (marketing) data 

Het gebruik van (marketing) data wordt door de organisatie (eindelijk) gezien als een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Zonder goede content ben je online tegenwoordig bijna niet meer te vinden voor je (potentiële) klanten. Het verkrijgen van (marketing) data vanuit de organisatie wordt daardoor steeds belangrijker. Iedere Content Marketeer kent de geijkte marketingkanalen om data te vergaren, maar content stopt niet bij het bezoeken van een websitepagina. Het is komend jaar belangrijk dat Content Marketeers ook data ontvangen uit de eigen organisatie. Heb jij een whitepaper geschreven? Vaar dan niet alleen op de data waar jij toegang toe hebt, maar ga ook na bij jouw collega’s of zij wellicht nog interessante data hebben die jij kan gebruiken. Jouw collega’s hebben namelijk doorgaans contact met de klant, en weten dus goed wat daar speelt (en of er überhaupt wel behoefte is aan bijvoorbeeld een whitepaper).

2. Bekijk de customer journey niet als de heilige graal

Elke organisatie probeert de eigen customer journey in kaart te brengen. Maar hoeveel mensen doorlopen nou echt de customer journey zoals jij die hebt uitgedacht? Hou dus in je marketingplannen en -uitingen rekening met verschillende scenario’s. Het is begrijpelijk dat je moet aantonen wat het effect is van jouw marketinguitingen binnen de buyer journey. Maar komend jaar wordt het alleen maar belangrijker dat je je potentiële klanten behandelt alsof deze al klant zijn. Zorg dat je niet te veel pusht op het verkopen van jouw dienst of product, maar bouw een goede klantrelatie op en bied je klanten/lezers daadwerkelijk een oplossing voor het probleem dat zij ervaren. Zorg er dan ook voor dat jouw organisatie als doel heeft om industrieleider te worden in plaats van het doel te hebben om zo veel mogelijk te verkopen.  

3. Bouw niet op andermans grond

Het hebben van een pagina op een sociaal media platform is een absolute must, hier zijn jouw (potentiele) klanten ten slotte te vinden. Maar zoals je hebt kunnen zien in de documentaire The Social Dilemma op Netflix, heb jij geen invloed op dit kanaal. De kanalen beheren het algoritme zelf, en kunnen deze dus ook van de een op de andere dag aanpassen. Hierdoor kan het zijn dat jouw content ineens niet of nauwelijks meer getoond wordt, of door een nieuwe strategie jouw pagina niet meer wordt getoond op het betreffende platform. United Wardrobe is hier een goed voorbeeld van. United Wardrobe was een platform waar kleine ondernemers kleding verkochten. De organisatie werd overgenomen door Vinted, en aangezien Vinted geen ondernemers toestaat op haar platform, zijn deze ondernemers ineens (een groot deel van) hun afzetmarkt kwijt. Kies dus een strategie waarop je kan bouwen, zodat je zeker weet dat je morgen ook nog kan communiceren met jouw doelgroep.

4. Inzetten van content bij de doelgroep van een ander

Het klinkt misschien gek, maar ook bij B2B marketing kan je gebruik maken van influencer marketing.  Denk hierbij bijvoorbeeld aan het samenwerken met experts binnen het vakgebied om zo jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep door middel van een webinar. Wat je in de komende jaren ook veel meer zal zien, is dat organisaties de doelgroep van een andere organsiaties opkopen. Het investeren in het bouwen van een community is vaak duur en tijdrovend, en dan is het opkopen van een blog of magazine met de bijbehorende community, in sommige gevallen eenvoudiger en sneller. 

5. Interne marketing is net zo belangrijk als content marketing

Content Marketing is, zoals eerder gezegd,niet meer weg te denken uit uit het hedendaagse marketinglandschap. Maar wat wij vooral zien is dat Content Marketeers veel kennis hebben van het inzetten van content, maar vaak niet de vertaalslag kunnen maken naar organisatiedoelstellingen, en dan voornamelijk op  financieel vlak. Wanneer iemand in de boardroom niet begrijpt waarom een groot deel van de marketingkosten worden besteed aan het maken van content, dan kan het zijn dat de investering in content die jij jarenlang hebt gedaan, in een klap van tafel wordt geveegd. Zorg er dus voor dat jij als Content Marketeer aan kunt tonen wat de meerwaarde is van de content die jij maakt. 

6. Je platform verder uitbouwen

Om nog even door te pakken op het vorige punt, er zijn nog veel meer redenen te bedenken om als content Marketeer op boardroom niveau mee te willen kunnen praten. In de huidige tijd is het namelijk belangrijk dat organisaties meer business modellen hebben om winst te creëren. Als Content Marketeer weet jij als geen ander wat de doelgroep aanspreekt, en kan jij een advies uitbrengen over een nieuw business model op basis van content. Denk aan events, podcasts, trainingen of merchandise. In tijden van Corona wist Disney bijvoorbeeld  overeind te blijven doordat ze nog inkomsten konden genereren vanuit hun streamingsdienst.

Wat vind jij van de trends voor het komende jaar? Denk jij dat jij deze ontwikkelingen kunt toepassen binnen jouw organisatie? Als We Know People weten we wat er in de markt speelt en sparren we graag met je over dit soort onderwerpen. Op deze manier weten wij wat jij belangrijk vindt, en maken wij voor jou de beste match met de organisatie die past bij jouw wensen en doelen.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken