We Know People | Blog | Wervingstips | We Know People

Direct marketing strategieën waarmee je als recruiter beter kunt werven

19 oktober 2023

Velen zeggen dat recruiters en sales mensen veel met elkaar gemeen hebben. Het zijn beide jobs waarin je veel e-mailt, belt en veel overtuigingskracht voor nodig hebt. Maar anno 2023 zijn goede recruiters ook steeds meer marketeers. Je moet de organisatie waarvoor je werkt immers goed in de markt kunnen zetten bij de talenten die je probeert te werven. Hiervoor moet je niet alleen kunnen pitchen, typische marketingstrategieën zoals online advertenties (op social media, apps en zoekmachines) en e-mailmarketing werken ook ontzettend goed. In dit artikel vertellen we je meer over de direct marketing strategieën waar je als recruiter best rekening mee houdt om toptalenten te kunnen werven. 

Wat is direct marketing?

Maar eerst: wat is direct marketing precies? Een direct marketingcampagne is een campagne waarmee een bedrijf direct in contact komt met potentiële klanten - of in dit geval potentiële werknemers. Door dit directe contact zijn er geen tussenkanalen waarmee je rekening moet houden. Voorbeelden van direct marketing zijn onder meer telemarketing, advertenties op mobiele platformen, banneradvertenties op websites, inzetten op je eigen social media accounts, mailings naar je contacten in je adressenbestand en meer. In een iets bredere definitie horen adverteren via zoekmachines, adverteren op andere websites en adverteren in kranten, tijdschriften, radio en televisie ook tot direct marketing. 

Wat zijn de top direct marketing strategieën voor recruiters anno 2023?

Inzetten op branding voor alle direct marketing uitingen
Waarom is een potentiële werknemer wel geïnteresseerd in organisatie A en niet in organisatie B, terwijl de jobs quasi hetzelfde zijn? Heel simpel: mensen willen trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken en zich kunnen identificeren met een organisatie. Het publieke imago van de organisatie is daarbij erg belangrijk. 

Met branding kunnen organisaties in de markt worden gezet en krijgen ze als het ware een ‘gezicht’. Natuurlijk is branding niet iets dat enkel en alleen bij de recruiter komt te liggen, maar eens er waarden en doelstellingen zijn, kunnen deze wel worden meegenomen in vacatures en eerste gesprekken. Want laten we eerlijk zijn, ieder bedrijf heeft wel een pingpongtafel of vrijmibo’s. Dat maakt het verschil niet voor sollicitanten. Een belofte om bijvoorbeeld X% van de winst te doneren aan goede doelen, kan wél impact hebben. Het is dus belangrijk om je onderscheidend vermogen te identificeren én te gebruiken in allerlei touchpoints. 

Wist je dat kandidaten vaak maar liefst 10 touchpoints nodig hebben vóór ze solliciteren? Daarmee bedoelen we dat ze pas na 10x iets over je organisatie zien of lezen gaan solliciteren. Dat kan vanalles zijn: van advertenties met video’s tot social media posts, cases van je organisatie, de vacturetekst zelf… Werk als recruiter dus samen met je marketing/branding team om zo echt impact te maken met je direct marketing naar potentiële werknemers toe. Gebruik je branding in alle direct marketing uitingen, van banners tot e-mails en de vacatureteksten. Zo maak je je organisatie aantrekkelijker voor talenten.

Zet in op advertenties… en vergeet de nieuwe kanalen niet!
Onder het motto ‘adverteren kun je leren’ is het ook heel interessant om samen te werken met marketing om advertenties op allerlei kanalen te pushen. Zo hoef je niet zelf kandidaten te zoeken, maar vergroot je de kans dat kandidaten zelf bij je solliciteren. Hierbij is het belangrijk om te weten wie de ideale persona is voor jouw vacature. Wat is hun leeftijd, wat zijn hun skills, wat interesseert hen? 

Zoek je bijvoorbeeld een jonge, hippe Gen-Z’er om de Instagram pagina te gaan leiden? Dan vind je jouw ideale kandidaat vast niet met advertenties op Facebook. Kies voor Instagram-advertenties of zelfs TikTok, dé app voor jonge Nederlanders. Naast vacatures pushen, kan er in leuke, korte video’s ook worden ingezet op merkbekendheid. 

Start een referral programma op
Een laatste tip die wat meer direct marketing naar de huidige werknemers toe is: herinner de werknemers van je organisatie door middel van e-mails en interne communicatie aan de openstaande vacatures. 

Referral programma's kunnen hierbij heel interessant zijn: een mooie bonus motiveert werknemers om actief op zoek te gaan in hun eigen netwerk. Dit zorgt ervoor dat je als recruiter iets minder werk moet uitvoeren, want je moet de kandidaten niet zelf zoeken - natuurlijk moet je wel nog het proces doorlopen. Daarnaast bespaart jouw organisatie geld als een vacature via een referral kan ingevuld worden, want dan moet er niet zo hard ingezet worden op advertenties. Dit kan duizenden euro’s aan recruitmentkosten minder zijn! Het is wel belangrijk dat de bonus van het programma interessant genoeg is voor de huidige werknemers; vermeld deze dan ook zeker keer op keer in je direct marketing uitingen die je intern gebruikt. 

Ondersteuning nodig in recruitment?

Werken je direct marketingcampagnes niet zoals verwacht en kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met WeKnowPeople voor een vrijblijvende kennismaking. Wij hebben jaren ervaring met de werving en selectie bij marketing recruitment en kunnen je helpen met recruiten voor lastig te vullen vacatures. Wij hebben kennis van alle marketing-jobs op de markt; van content marketing recruitment tot het recruiten van data-marketeers. Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag! 
 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.