Humor in jouw online communicatie | We Know People

Een pleidooi voor meer humor in al jouw online communicatie

10 januari 2023

Valt er op jouw website wat te lachen? Of in de communicatie in het algemeen met jouw klanten? Via e-mail of de blogs die je deelt? Als dit niet het geval is: wat houdt je tegen? 
Een pleidooi voor humor in online communicatie. 

Een vriend van mij had een begrafenis van een oom en die was dik in de 70 geworden, maar toch verdrietig, want het was vrij plotseling. Ik vroeg ‘m hoe de uitvaart was. ‘Ja, er viel ook genoeg te lachen.’ zei hij. Nu kan ik zeggen dat ik stomverbaasd was toen ik dit hoorde, maar dat was ik niet per se. Goed lachen op een uitvaart is fijn, geeft lucht, breekt het ijs en doet vaak heel veel recht aan de dode. ‘Zijn beste vriend en zijn zus hadden briljante speeches. Over die oom en hoe hij leefde. En het grappige is, of nou, ja, niet grappig, maar het mooie is dat je daarna jezelf en het leven relativeert. Snap je?’ De vriend nam nog een slokje van z’n bier en de tranen schoten toch nog eens in de ogen. Ik vond het stoer van hem dat hij geen ‘sorry’ zei, wie moet zich verantwoorden voor z’n tranen, niemand toch? 

Als tekstschrijver ben ik gefascineerd door het fenomeen humor en zakelijke communicatie. Iedereen vindt humor belangrijk, op de datingsites wil elke vrouw ‘humor en diepgang’. Ik heb op zoveel momenten gezien dat humor essentieel is om relaties en teams levend en dragelijk te houden en dat humor de lijm is tussen mensen. Ook bij gedoe in een winkel, de nieuwe printer is na een week stuk, is humor in de communicatie tussen de mevrouw van de winkel en mij zo fijn. Bij een sollicitatiegesprek weet je dat je kandidaat de boel ook met een knipoog kan zien en dat past perfect bij jullie klanten en bij de collega’s. Er wordt hard gewerkt en om een tsunamie van burn-outs in het team te voorkomen is goed lachen essentieel. 

En daarom fascineert het mij enorm dat zoveel bedrijven nergens in hun communicatie met humor communiceren. De teksten op de websites zijn saai, gortdroog, met gedrochten van zinnen en alinea’s waar niemand een touw aan vast kan knopen.  
Gek toch? Als je een klant ontmoet en je introduceert jezelf en je vertelt over je dienstverlening, live, met koffie bedoel ik, dan heb je in dat uurtje toch ook wel drie keer gelachen? 
Als iedereen zo goed weet dat humor het leven licht en leuk houdt, als het zelfs een uitvaart lucht en ruimte geeft, zodat het verdriet wat dragelijker wordt, waarom heeft dan geen bedrijf - bijna geen bedrijf - die ontspannen, menselijke toon op de website? Want daar gaat het om, dat had ik nog niet goed uitgelegd: humor maakt jou en je bedrijf menselijk.  
Dat het niet wordt gedaan is natuurlijk angst, angst om anders te zijn, angst om uit de toon te vallen. ‘Ja, maar straks snapt de klant niet dat het grappig bedoeld was.’ 
Is die angst terecht? 
Ja! 

Mensen kunnen je niet serieus nemen, verkeerd begrijpen. Maar zonder humor en met wollige teksten begrijpen ze je helemaal niet, dus veel slechter kan het niet. Ik heb in mijn schrijvende leven - en in het echt - juist zoveel connectie gelegd en nieuwe klanten ontmoet juist omdat de humor zo resoneert. En is dat niet het leven? Dat als je jezelf bent dat mensen dan kunnen afhaken? Als jij weet dat je oprecht en betrokken bent in je dienstverlening, en je maakt ondertussen ook grapjes, je brengt lucht en menselijkheid in je communicatie, en mensen haken dan af, hoe erg is dat? Dan passen die mensen niet bij je toch? You can’t please them all. 
Maar hoe dan? Hoe maak je dan een klein grapje in je marketing? Hoe breek je het ijs? 
Ik zal er iets over zeggen: 
Zeker als je een dienstverlener bent help je mensen dus met gedoe, met het oplossen van problemen. Die problemen zijn kloten, stressful, zorgen voor gedoe. En: zijn vaak ook wel een beetje grappig. Onze dagelijkse geklungel maakt ons menselijk. Vertel aan een groep jonge moeders waar je mee worstelt als jonge moeder en er zal een lach door de groep gaan. Even relativeren. Zeg tegen een financieel adviseur wat hij aan gedoe tegenkomt in zijn werk en hij zal lachen. ‘Ja! Herkenbaar!’  
Schrijf voor jezelf eens drie problemen op - zo concreet mogelijk - van jouw klanten die je oplost. Ik wil het zien, ruiken, voelen, alles. Alsof ik er met mijn neus bovenop sta.  

Stel je helpt mensen bijvoorbeeld met administratie, btw, jaaraangiften. Veel mensen die willen dit niet zelf doen omdat ze het haten en omdat ze altijd wel drie bonnen kwijt zijn. Daar zit al een grapje toch? Grapjes over ons menselijk falen zorgen altijd voor verbinding en relativering. De klungeligheid van jouw klanten is de basis van jouw business en de kans voor een grapje. 
Of misschien ben je een sportschool en help je mensen met sporten, afvallen, discipline. Iedereen kent het fenomeen dat je heel erg graag wil sporten en toch veertien redenen hebt om lekker op de bank te blijven zitten. Wat is jouw favoriete reden? Daar zit al een mogelijkheid om iets relativerends te roepen snap je? 

Met een goed grapje laat je zien dat je je klanten snapt, dat je echt begrijpt dat het vaak allemaal niet gedoe is en dat je ze kan helpen. 
Met humor laat je als bedrijf zien dat je mens bent en menselijk. Net als je klanten. 

Johan Stevens is columnist en tekstschrijver en richt zich met name op het menselijk en leuk maken van al je communicatie. Wil je voor jouw project meer humor en een vlotte toon? Neem contact op met ons en wij verbinden je aan Johan. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.