23 augustus 2023
Er was nog nooit zoveel werk als nu. Zoveel zelfs dat er meer vacatures dan mensen zijn om al het werk te vervullen. De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat organisaties met moeite de juiste mensen kunnen vinden voor hun openstaande vacatures. Zijn deze mensen eenmaal binnen dan wil je ook graag dat ze binnen blijven. Het is dan ook niet zo vreemd dat in de recruitmentwereld de term van fieldmanagement steeds vaker opduikt. Het kan in deze kandidatenmarkt een interessante oplossing zijn, omdat het bijdraagt aan het (uit)bouwen van duurzame relaties met zowel kandidaten als opdrachtgevers. Bij We Know People vonden we het daarom de hoogste tijd om aandacht te besteden aan de rol van fieldmanagement. Wat het precies is en wat je ermee kunt als organisatie lees je in deze blog!
Wat is fieldmanagement?
Je zou fieldmanagement voor het gemak het beste kunnen vergelijken met accountmanagement. Waar het bij accountmanagement gaat om het binnenhalen van opdrachten bij nieuwe en huidige klanten en het onderhouden van klantcontacten, richt fieldmanagement zich op het onderhouden van duurzame contacten met de kandidaat. Kort gezegd gaat het bij fieldmanagement over het binnenhalen van met name latent werkzoekenden en het onderhouden van duurzame kandidaatrelaties. Dit heeft als doel om de loyaliteit aan de organisatie te blijven waarborgen en te verhogen.
Waarom fieldmanagement?
Wanneer er sprake is van een (extreem) gespannen arbeidsmarkt investeren steeds meer bedrijven in fieldmanagement. Juist nu richten ze zich hier steeds meer op omdat het juist in deze periode interessant is. Wanneer er meer vacatures zijn dan kandidaten om functies in te vullen kan met behulp van fieldmanagement ‘in het werkveld’ gesearched worden naar geschikte kandidaten.
Een andere reden voor organisaties om gebruik te maken van fieldmanagement is voor het onderhouden van duurzame kandidaatrelaties. Zeker met kandidaten die pas een switch hebben gemaakt naar een nieuwe vaste baan of tijdelijke opdracht biedt fieldmanagement echt uitkomst. Het helpt organisaties om met hen in contact te blijven. Daarom investeren (interim) fieldmanagers in de onboarding-periode extra in deze relaties. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het met de kandidaten gaat en wat zij nodig hebben om een goede start te kunnen maken. Ook na deze periode speelt fieldmanagement nog een belangrijke rol. Als alles goed gaat zal er enkele keren per jaar contact worden gezocht. Wanneer het proces moeizamer verloopt, gaat een fieldmanager vaker op bezoek om in gesprek te gaan met de kandidaat en organisatie, een luisterend oor te bieden en waar nodig advies en ondersteuning te bieden.
De rol van een fieldmanager
Een fieldmanager is dus het aanspreekpunt voor zowel de kandidaat als de organisatie met als doel om een goede start te stimuleren voor beide partijen en het werkgeluk voor de kandidaat bij de (tijdelijke) werkgever te vergroten. Daarnaast denkt een fieldmanager mee over het gewenste carrièrepad van de kandidaat. Wil deze graag een volgende stap maken, of een interessante cursus of opleiding volgen? Dan adviseert de fieldmanager de kandidaat en organisatie over passende mogelijkheden.
Daarnaast is een fieldmanager ook van toegevoegde waarde wanneer de samenwerking tussen opdrachtgever en professional niet zo soepel verloopt, of wanneer er persoonlijke problemen zijn. Juist op die momenten kan een fieldmanager enorme waarde toevoegen. Het mooie daaraan is, dat iedere kandidaat uniek is. Dit zorgt ervoor dat een fieldmanager continu moet blijven anticiperen, maatwerk moet leveren en creatief moet zijn. Het buiten bestaande kaders denken is daarbij belangrijk. Net als empathisch vermogen, sterke communicatieve vaardigheden en flexibiliteit.
Fieldmanagement bij We Know People
Ook bij We Know People is er binnen ons interim team een fieldmanager werkzaam. Onze fieldmanager houdt contact met onze freelancers die tijdelijk bij onze opdrachtgevers projecten uitvoeren. Omdat wij het belangrijk vinden een persoonlijk connectie te maken met onze (interim) kandidaten biedt een fieldmanager uitkomst. Bij We Know People zijn we oprecht geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen van kandidaten. We zijn benieuwd naar wat hun passie en drijfveren zijn. Een fieldmanager inschakelen is daarvoor zeer geschikt.
Naast dat een fieldmanager ook helpt met praktische zaken, staat het onderhouden van duurzame relaties voorop. Met zowel onze kandidaten als onze opdrachtgevers. Daarom gaat de fieldmanager van We Know People niet alleen in gesprek met onze freelancers, maar ook met onze opdrachtgevers. Ook aan hen vragen we hoe het gaat met onze interim kandidaten op de opdracht die ze uitvoeren binnen hun organisatie.
De werkzaamheden van onze fieldmanager zijn voor ons daarmee zeer waardevol en de kers op de taart, omdat wij zo een duidelijk beeld krijgen over hoe het met onze freelancers op locatie bij onze opdrachtgevers gaat. Fieldmanagement vormt bij ons daarmee een essentieel en structureel onderdeel van ons bemiddelingsproces.
Nieuwsgierig geworden naar wat onze fieldmanager voor jou als interimmer en/of organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.