Dit is waarom de functie van CRM marketeer booming is | We Know People

2 augustus 2022

Bij We Know People merken we dat er steeds meer vraag is naar de functie van CRM marketeer. Voluit staat dit voor Customer Relations Management marketeer. In de huidige arbeidsmarkt is er niet alleen sprake van een ‘war for talent’, maar ook van een ‘war for the customer’, want ook de klant heeft een ruime keuze met wie ze zaken doet. Het wordt daarom steeds belangrijker om nieuwe klanten te vinden en hen vervolgens aan je te (blijven) binden. Een CRM marketeer biedt daarbij uitkomst. Wat deze functie inhoudt en waarom het voor organisaties interessant is lees je in deze blog.

Wat is CRM marketing?

Wist je dat het aantrekken van nieuwe klanten 6 tot 7 keer zo duur is dan het investeren in het huidige klantenbestand? Niet zo vreemd dus dat organisaties niet alleen bezig zijn met het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook steeds meer de focus leggen op hun huidige groep klanten. Dit zorgt ervoor dat het steeds belangrijker wordt voor organisaties om inzicht te krijgen in de klantbehoeften zodat ze daar hun loyaliteitsprogramma’s op kunnen afstemmen. Met behulp van CRM marketing kunnen deze behoeften in kaart worden gebracht en dergelijke programma’s worden opgezet.

Het nut van loyaliteitsprogramma’s
Iedereen heeft wel een klantenkaart in hun portemonnee of doet mee aan spaaracties. Denk bijvoorbeeld aan ‘Mijn Albert Heijn Premium’, dat uit verschillende spaar- en kortingsacties bestaat, of loyaliteitsprogramma’s waarbij je zegels kunt plakken of punten kunt sparen. Het zijn verschillende manieren waarmee organisaties klanten aan zich kunnen binden. Door hen te laten sparen voor mooie producten, kortingen of uitjes kunnen ze de klant telkens weer verleiden terug te keren naar de organisatie voor een vervolgaankoop.

De rol van een CRM marketeer bij loyaliteitsprogramma’s
Er zijn veel verschillende vormen en soorten loyaliteitsprogramma’s, maar een CRM marketeer weet precies welke elementen er nodig zijn voor het opzetten en implementeren van een succesvol programma dat goed bij de organisatie en de verschillende doelgroepen past. Tevens is het doel van een CRM Marketeer om het loyaliteitsprogramma zodanig op te zetten dat potentiële klanten worden overgehaald deel te nemen. Daarvoor bedenkt een CRM Marketeer onder meer een pakkende, herkenbare en duidelijke naam voor de verschillende loyaliteitsprogramma’s. Deze namen sluiten aan bij een specifieke doelgroep en de organisatie. Door in het loyaliteitsprogramma te verwijzen naar de bedrijfsnaam is het voor klanten meteen duidelijk van wie het loyaliteitsprogramma is. Voor de organisatie snijdt het mes daarmee aan twee kanten, want naast klantenbinding is het ook een goede manier om hun bedrijfsmerk verder te versterken en te positioneren.

Goede voorbeelden van succesvolle loyaliteitsprogramma’s zijn het Eko-saldo van biologische supermarkt EkoPlaza en het abonnement bij ‘Le Club Accor’ van Accorhotels. Hoe meer ecologische boodschappen je koopt bij EkoPlaza of verblijf punten je verzamelt bij Accorhotels hoe meer extra’s je krijgt tijdens een aankoop in deze ecologische supermarkt of bij een hotelovernachting in één van de aangesloten Accorhotels. Bij EkoPlaza kun je er ook voor kiezen om het saldo dat je bij elkaar hebt gespaard aan een goed doel te schenken.

Naast dat loyaliteitsprogramma’s een goed middel zijn om de naamsbekendheid te vergroten, kunnen CRM marketeers tevens de data achter deze programma’s verzamelen en analyseren. Met als doel om hun abonnees nog betere acties en loyaliteitscampagnes aan te kunnen bieden. Dit helpt hun positie in de markt verder te versterken.

De toegevoegde waarde van een CRM Marketeer
Er is dus heel wat kennis en expertise nodig van de verschillende klantgroepen binnen een organisatie om goede loyaliteitsprogramma’s te kunnen opzetten. Voor bedrijven is dat vaak nog een blinde vlek. Het is dus niet vreemd dat zij staan te springen om (interim) CRM marketeers aan te trekken die hen kunnen helpen meer inzicht te krijgen in hun huidige klantenbestand en te zorgen voor klantenbinding. CRM marketeers zijn hier uitermate geschikt voor omdat zij in staat zijn onconventionele manieren te bedenken om dit voor elkaar te krijgen. Daarvoor verdiepen zij zich in de klantreis van de verschillende klantsegmenten binnen de organisatie, om hen zo op het juiste moment, met de juiste boodschap te informeren over interessante campagnes en acties.

Zo ziet de toekomst van een CRM marketeer eruit
Met de opkomst van (tijdelijke) CRM marketeers wordt het voor organisaties gemakkelijker om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van hun klantsegmenten. Hierdoor kunnen ze hun producten of diensten veel gerichter afstemmen en de bijbehorende klantdata analyseren. Om dit nog beter te kunnen doen worden CRM systemen en e-mailmarketing systemen steeds vaker met elkaar geïntegreerd. Zo wordt segmentatie, en daarmee relevantie per doelgroep gemakkelijker. Timing is essentieel in het bereiken van het gewenste klantsegment. Ook zullen CRM campagnes veel vaker worden ingepland, zodat deze op het gewenste moment automatisch worden verspreid. Bedrijven worden daarmee steeds gestroomlijnder in het delen van relevante informatie aan hun trouwe klanten.  

Ben jij enthousiast geworden over deze functie en ben je op zoek naar een (volgende) baan als CRM marketeer? Ga dan snel naar onze vacaturepagina of neem contact met ons op. Onze Recruitment Consultants bespreken graag met jou de mogelijkheden. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken