8 vragen over We Know People: beantwoord door opdrachtgever | We Know People

8 vragen over ons recruitmentbureau: beantwoord door Ruud Arts van opdrachtgever Eviso

18 januari 2018

Als bedrijf twijfel je wellicht of je wil samenwerken met een recruitmentbureau. Wij vroegen jullie FAQ’s aan onze opdrachtgever Ruud Arts van Eviso. In een openhartig gesprek vertelde Ruud over zijn ervaringen met het aantrekken van de juiste professionals.

Waarom kiezen jullie ervoor met een recruitmentbureau samen te werken?

Ruud: Bij Eviso werken we met twee stromen. Als eerste gebruikt onze HR-afdeling haar eigen netwerk in de omgeving van Hilversum. Nou, daarvan hebben we voor bepaalde vakgebieden op den duur gezegd: ‘dat doen we niet meer’. Je bent dan namelijk zelf veel te veel tijd kwijt met filteren en afwijzen.

''Je bent zelf veel te veel tijd kwijt met filteren en afwijzen.''

We hebben in eerste instantie besloten om de vacatures bij een aantal bureaus uit te zetten. Cyrille en Alette kenden we al via eerdere werkgevers, dus vandaar de keuze voor We Know People. Ik ben heel enthousiast over hoe zij de recruitment doen. Ik krijg voortdurend feedback, waardoor ik weet dat de vacature serieus worden opgepakt. Mijn wisselwerking met We Know People is kort op de bal: met veel direct contact. Daarom is We Know People nu het enige bureau met wie ik schakel op het gebied van Digital, Marketing, Data en Communicatievacatures.

Zetten jullie bij elke vacature een recruitmentbureau in?

Ruud: Bij Eviso wel. Kijk, de televisiebranche is een markt die snel verandert. Met de opkomst van internet en de Netflixisering willen mensen on demand televisie kunnen kijken. Mensen kijken ook steeds meer online, waardoor ze minder geld per maand willen uitgeven aan tv. Maar: ze willen wel de grote programma’s blijven zien als Expeditie Robinson, voetbal en X-factor. Live tv kijken zal blijven bestaan maar de manier hoe dit ingevuld gaat worden zal ongetwijfeld verder veranderen. Die dynamiek in de markt, daar moeten we op inspringen. En dat is gekoppeld aan een ander profiel Marketeer. Een Marketeer die iets ambitieuzer is. Iets meer heeft gezien in zijn of haar carrière. En die gevoel heeft voor kwaliteit en resultaat. Dat type Marketeer moet echt gezocht en gematcht worden, zodat die qua werkervaring en persoonlijkheid past bij Eviso. Dat is niet mijn specialisatie, maar wel die van We Know People. 

‘’Een veranderende markt is gekoppeld aan een ander profiel Marketeer.’’

Hoe is het contact met We Know People?

Ruud: Waar We Know People zich in onderscheidt, is dat ze altijd die extra stap zet. We hebben een aantal vacatures gehad die heel complex waren; waar niet direct de juiste kandidaten voor werden aangedragen. Dan komen jullie langs voor een rondleiding door het pand, er wordt een filmpje gemaakt, en we praten over de veranderingen in de televisiemarkt. Op dat moment zie je dat de Recruitment Consultants nog beter begrijpen wat voor kandidaat wij zoeken, en wat de energie is in het bedrijf. Op een gegeven moment kwam het los, en zijn er kandidaten voorgesteld die ik ook heb aangenomen. Dat is waarom ik graag aan dit interview wilde meewerken: ik vind jullie werkwijze erg goed. En ook leuk en innovatief. En: het werkt! Door jullie krijgen we het juiste profiel dat op dit moment bij het bedrijf past.

Kijk je anders aan tegen kandidaten die door een recruitmentbureau worden aangedragen?

Ruud: Ja, want er is de aanname dat er al goed is gekeken naar de match en dat de kandidaat past binnen het bedrijf. Doordat er bij jullie Recruitment Consultants werken met verschillende specialisaties, weet ik dat er in het eerste gesprek door jullie al is gekeken naar werkervaring en persoonlijkheid. 

En hoe meer ik samenwerk met jullie als bureau, hoe makkelijker het schakelen wordt. Wat ik heel fijn vind, is dat ik nu kan zeggen: ‘ik zoek een type als…’. Ik kan bijvoorbeeld tegen jullie zeggen: ‘ik zoek een tweede... ’. Of: ‘ik wil iets meer van dat, of iets minder van dit karakter’. En dat scheelt een hele hoop eigen tijd.

‘’Wat ik heel fijn vind, is dat ik kan zeggen: ‘ik zoek een type als…’’’

Zijn er ook nadelen aan het werken met een recruitmentbureau?

Ruud: Ik heb wel eens gedacht: ‘even een tandje minder mag ook wel’. Soms zit je in je eigen snelheid. En in een werkdag moet je de afweging maken tussen reguliere business en schakelen met een recruitmentbureau of kandidaat. In de drukte van de dag, is het dan heel gemakkelijk om de mail van een Recruitment Consultant door te schuiven naar morgen.

‘’Getalenteerde kandidaten krijg je niet zomaar om tafel; en dan moet je wel doorpakken.’’

Maar ik ben hierover anders gaan denken. Grappig, dat kwam door een gesprek met mijn overbuurman die in retail-recruitment zit. Hij vertelde dat kandidaten niet alleen bij jouw bedrijf solliciteren. Als de sollicitatieprocedure bij een ander bedrijf net wat sneller of leuker gaat dan bij jou, dan ben je je kandidaat kwijt. Ik realiseerde me dat mijn vertraging mij een kandidaat kost; en voor het bureau natuurlijk omzet. Daar had ik voor dit gesprek niet eens over nagedacht. Dus door dit gesprek met mijn buurman denk ik dat de druk vanuit een bureau alleen maar goed is. Want getalenteerde kandidaten krijg je niet zomaar om tafel; en dan moet je wel doorpakken. Dus nu plan ik na een gesprek meteen een volgende in. Ik reageer altijd binnen een dag, en zorg dat de procedures snel worden doorlopen.

Bij We Know People spreken we van een kandidatenmarkt. Zie jij ook een verandering in de arbeidsmarkt ten opzichte van eerder?

Ruud: Ja, je moet nu wel snel zijn. Zeker om de generatie aan te trekken die wij zoeken bij Eviso. Zij zoeken, los van zingeving in het werk, ook snelheid. Ze staan open voor een nieuwe baan, omdat ze nu weg willen bij hun huidige werkgever. Ik mag van een collega het woord Millennial niet meer gebruiken, omdat hij vindt dat zijn generatie te veel geframed wordt, haha. Dus dat doe ik ook niet, maar het is wel de tijdsgeest: ‘gaan en we zien wel’.

Over Ruud Arts

Ruud werkt bij Eviso als Head of Market Management Canal Digitaal. Eviso verzorgt de marketing- en sales ondersteunende activiteiten van Canal Digitaal en Online.nl.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken