Is het tijd voor de volgende stap in je marketingcarrière? | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

Is het tijd voor de volgende stap in je marketingcarrière?

17 mei 2021

Kriebelt het bij jou ook weleens? Denk jij er weleens over na wat jouw volgende carrièremove zou kunnen zijn? Wij horen vaak dat kandidaten twijfelen of het in deze tijd wel slim is van baan te wisselen. Zeker als je een vast contract hebt. Ben je klaar voor die next step? Dan is de volgende vraag; ”should I stay or should I go?”. Om je te helpen bij het maken van een keuze, bespreken we beide opties in dit blog.  

Toekomstperspectief van marketeers

Toen de lockdown afgelopen jaar werd afgekondigd, maakten veel bedrijven even ‘pas op de plaats’. Marketingbudgetten werden bevroren of geschrapt. Dat had ook gevolgen voor marketing banen. Inmiddels ziet de toekomst voor marketeers er weer zonnig uit. Vooral in branches waar de gevolgen van de pandemie niet of minder voelbaar zijn, liggen er kansen.

Ook de digitale versnelling die afgelopen jaar plaatsvond en de toename in online marketingcampagnes, zijn gunstige ontwikkelingen. Digital marketing krijgt daarmee een steeds prominentere rol binnen organisaties. 

Dit zien we ook bij WeKnowPeople. Steeds meer bedrijven investeren in goede marketeers. Het past in de trend dat bedrijven nieuw personeel blijven aannemen, ondanks de pandemie. 

Om voor jezelf te bepalen of het tijd is voor een volgende carrièremove, kun je jezelf onderstaande vragen stellen. 

Vraag 1: Hoe ziet mijn carrièrepad eruit?

Denk goed na hoe die volgende stap in je loopbaan eruit moet zien. Wat voor werk wil je graag gaan doen en wat ga je doen om dat te realiseren? Dit hoeft niet altijd ‘hogerop’ te zijn. Je kunt er ook voor kiezen om een stap in ‘de breedte’ te maken en zo je kennis te verbreden. Overweeg daarom goed of je in je volgende baan als specialist of generalist aan de slag wilt. 

Daarnaast is het ook goed om je af te vragen wat je zeker niet meer wilt. Welke werkzaamheden die je nu doet, vind je écht niet leuk? Ook dat helpt je je ‘ideale’ nieuwe baan te vinden. 

Dat je een andere baan wilt, hoeft volgens Sarah McCann-Bartlett (CEO van het HR Institute in Australië) trouwens niet te betekenen dat je ook een nieuwe werkgever wenst. Dus stel jezelf de vraag: 'wil je een andere baan of wil je een andere werkgever?'.

Vraag 2: Hoe blijf ik in ontwikkeling?

Als marketeer weet je dat je vak continu in ontwikkeling is. Wanneer je een goede kans wilt maken op de arbeidsmarkt, is het belangrijk op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen in de branche. Op die manier blijf je voorop lopen en kun je jezelf blijven uitdagen plus ontwikkelen. Biedt jouw huidige werkgever daar mogelijkheden voor? Is er budget? Ga in gesprek over wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn én of er bijvoorbeeld bepaalde scholing nodig is als je een vervolgstap wilt maken.

Wanneer je het gevoel hebt dat je ‘bent uitgeleerd’ in je huidige baan en op zoek bent naar iets nieuws, is het goed om wel te blijven investeren in je eigen kennis en kunde. Dit kun je doen door het volgen van een cursus of training, of door een mentor of coach in de arm te nemen die je daarbij kan helpen. Het klinkt gek maar door uit je comfortzone te gaan, blijf je aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt. 

Vraag 3: Wat is mijn specialisme?

Vooral wanneer je jezelf als marketingspecialist wilt ontwikkelen, is het goed om jezelf af te vragen waar je goed in bent en waar je veel vanaf weet. Misschien wil je jezelf in een bepaalde richting ontwikkelen, bijvoorbeeld om je baankansen te vergroten.

Wil je jezelf ontwikkelen naar een specialist in een bepaald vakgebied? Wat is daarvoor nodig? Waarin zou je jezelf willen specialiseren en kan dat bij je huidige werkgever? Zo nee, waar zou dat dan wel kunnen? 

Of misschien vind je het leuk om mensen te begeleiden of een team aan te sturen. Dan kan een managementfunctie interessant zijn. Wellicht heb je daarin al ervaring opgedaan in je huidige baan en wil je je hier verder in ontwikkelen óf is leidinggeven helemaal nieuw voor je. Onderzoek dan eens wat daarvoor de mogelijkheden zijn. 

Beslissing maken

Als je nadenkt over een andere baan, zijn er volgens Sarah McCann-Bartlett vier dingen om rekening mee te houden in je huidige baan. Namelijk:

  1. Het werk dat je doet.
  2. De band met je manager en collega’s.
  3. Doorgroeimogelijkheden.
  4. De mate waarin je huidige baan aansluit bij jouw normen en waarden. 

Wanneer je over al deze factoren tevreden bent, is het misschien niet nodig om van werkgever te veranderen. Om de juiste afweging te maken kun je voor jezelf de voor- én nadelen van beide opties op een rijtje zetten. Ga na wat voor jou het zwaarste weegt. Voor het gemak delen we hieronder een voorbeeld van hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Huidige baan:

Voordelen: Nadelen:
Vast contract  Weinig doorgroeimogelijkheden
Leuke collega’s Werk sluit niet meer aan bij wat ik belangrijk vind
Leuk werk Uitgeleerd


Nieuwe baan:

Voordelen:   Nadelen:
Uitdagend werk   Tijdelijk contract
Doorgroeimogelijkheden Secundaire arbeidsvoorwaarden
Locatie  Huis kopen/baby op komst


Kies je uiteindelijk voor een nieuwe baan in marketing? Neem dan eens een kijkje op onze website. Daar vind je onze actuele vacatures. Ook kun je contact met ons opnemen om de mogelijkheden voor jouw ‘next step’ te bespreken. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken