14 december 2023
Wat staat ons te wachten op het gebied van HR en recruitment in 2024? Hoe kan je in deze periode het verschil blijven maken op de arbeidsmarkt? In deze blog duiken we in de trends voor 2024.
Bedrijven blijven optimistisch
Vooruitzichten voor 2024 variëren, met voorspellingen die zowel een daling als een stijging van het aantal banen suggereren. Het UWV voorspelt een afname van 8% in het aantal banen en de sterke groei lijkt iets af te nemen. Toch blijkt uit onderzoek dat bedrijven, ondanks economische uitdagingen, hun optimisme behouden. Maar liefst 63% van de werknemers gelooft nog steeds in de groei van het bedrijf. Ondanks de turbulente jaren en economische onzekerheden blijven bedrijven vol vertrouwen, vooral door de groeiende vraag naar producten of diensten en de huidige economische situatie.
Arbeidskrapte
Het aantrekken en behouden van personeel blijft een uitdaging, waarbij maar liefst 66% van de MKB-bedrijven zich zorgen maakt. Bedrijven ondervinden obstakels bij het aannemen van nieuwe medewerkers, zoals het langdurige wervingsproces, verminderde flexibiliteit door vaste werknemers en concurrentie van bedrijven met aantrekkelijkere salarissen. Het behouden van werknemers is ook een strijd, met hoge werkdruk, concurrentie die talent weglokt en de uitdaging van het behouden van een gezonde werk-privébalans.
Welzijn van medewerkers
In 2024 staat de mentale gezondheid van werknemers hoog op de agenda vanwege toenemende werkdruk, maatschappelijke spanningen en stressvolle thuissituaties. Verzuim blijft stijgen, vooral in kleine bedrijven waar verzuim grote impact heeft. Werknemers waarderen flexibel werken steeds meer. Opvallend genoeg voelt 62% zich productiever bij werken op afstand, en 52% zou zelfs een bescheiden loonsverlaging accepteren voor die flexibiliteit. Bedrijven staan voor de uitdaging om de juiste balans te vinden, gezien het risico van eenzaamheid door overmatig thuiswerken. Het is belangrijk dat bedrijven begrijpen dat er mogelijk verschillen zijn tussen hun regels en hoe medewerkers die ervaren, vooral als het gaat om gezondheid en welzijn.
Bedrijfscultuur
In 2024 blijft de arbeidsmarkt gericht op kandidaten, waarbij de bedrijfscultuur een cruciale rol speelt voor sollicitanten. De match tussen het externe imago van een bedrijf en de interne ervaring wordt steeds belangrijker. Mensen willen weten wie je bent als organisatie en waarom je doet wat je doet. Externe communicatie over het werkgeversmerk, de realiteit van het bedrijfsleven achter de schermen en de behoeften van kandidaten zijn essentieel. Bedrijven met een divers personeelsbestand moeten flexibiliteit in evenwicht brengen met individuele behoeften. Het begrijpen van evoluties in de arbeidsmarkt is cruciaal, en bedrijven moeten zich aanpassen om toptalent aan te trekken en te behouden.
AI
AI kwam dit jaar echt op de voorgrond en zal in de toekomst een nog grotere rol spelen in recruitment en HR. AI wordt nu vooral op individuele basis toegepast, maar heeft enorm veel potentie om meer ingezet worden bij routinetaken, vooral in recruitment. Kandidaten spelen ook een rol bij het gebruik van AI in het recruitmentproces. Ze kunnen AI inzetten om bijvoorbeeld hun profiel te optimaliseren. Ondanks de voordelen wordt AI voornamelijk gezien als een hulpmiddel en niet als een volledige vervanging.
Employer experience
Investeringen in interne groei, met kansen voor doorstroming en omscholing, blijken waardevol voor bedrijven die streven naar een hoog retentiepercentage. Volgens LinkedIn blijft maar liefst 66% van de werknemers langer bij hun werkgever wanneer er aanzienlijke interne ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Sollicitanten kijken niet alleen naar de specifieke functie, maar hechten steeds meer waarde aan kansen om nieuwe vaardigheden te leren en te ontwikkelen binnen een bedrijf. Hoewel salaris nog steeds de hoogste prioriteit heeft, willen kandidaten dat het in lijn is met de markt en biedt het bedrijf zelf ontwikkelingsmogelijkheden.
Wil jij als bedrijf succesvol inspelen op deze dynamische arbeidsmarktontwikkelingen? Wij begrijpen de uitdagingen waar bedrijven mee te maken hebben op het gebied van personeelswerving, behoud en welzijn. Wij staan dan ook klaar om met op maat gemaakte oplossingen top talent aan te trekken in de marketing en communicatie branche.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.