25 oktober 2023
Ben je op zoek naar een nieuwe baan of opdracht en zet je daar onder andere LinkedIn voor in? Dan is een goede vindbaarheid van je LinkedIn profiel essentieel om interessante aanbiedingen in je LinkedIn inbox te krijgen. Hoe je daarvoor zorgt lees je in deze blog!
Verschillende soorten content delen op LinkedIn
LinkedIn is een ideaal platform om je kennis, mening en expertise te delen. Het is belangrijk om regelmatig interessante updates met je connecties te delen. Dit kan over inhoud gaan, zoals branchenieuws, over je eigen carrièrepad, of om hulp in te schaken van je netwerk. Bij We Know People vinden we LinkedIn een waardevol platform om in contact te komen met interessante (interim-)marketing-professionals die op zoek zijn naar een baan of opdracht. Voorkom een ‘slapend’ account. Inspireer een ander met jouw verhaal en reageer ook op verhalen van andere LinkedIn connecties.
Ook recruiters maken veel gebruik van LinkedIn. Zij beschikken over verschillende manieren om hier geschikte kandidaten te vinden. Om je zichtbaarheid naar hen en anderen te vergroten zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Je hebt de volgende mogelijkheden:
- Een statusupdate met beeld plaatsen;
- Een statusupdate zonder beeld plaatsen;
Deze twee contentvormen verschijnen in je tijdlijn en worden getoond aan je eerstegraads connecties. Dit zijn mensen waarmee je direct gelinkt bent. Wanneer zij jouw bericht liken of delen of erop reageren wordt dit ook zichtbaar op de tijdlijn van je tweedegraads (via-via) en derdegraads (via-via-via) connecties.
- Een artikel delen op LinkedIn;
Ook kun je op LinkedIn blogs schrijven. Interessant wanneer je jouw expertise wilt laten zien aan je LinkedIn netwerk. Blogartikelen die je op LinkedIn publiceert verschijnen op je eigen profiel. Je kunt notificaties aanzetten bij de publicaties van blogs om je netwerk op de hoogte te brengen van je nieuwe bijdrage(s).
Tip: Let bij het schrijven van statusupdates en blogs goed op het gebruik van zoekwoorden. Belangrijk is om je daarbij te verplaatsen in de lezer, zoals potentiële klanten, werkgevers opdrachtgevers of vakgenoten. Bij het gebruik van zoekwoorden kun je denken aan woorden die je expertises, kennis en vaardigheden beschrijven.
Recruiters verfijnen hun zoekopdrachten op LinkedIn door gebruik te maken van zoekwoorden. Verder kun je op LinkedIn:
- Een afbeelding delen;
- Een korte sfeerimpressie delen in de vorm van video.
Vooral dit laatste heeft de afgelopen tijd aan populariteit gewonnen. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een korte video kan je verhaal versterken met behulp van sfeerbeelden, een sneak preview of een behind-the-scenes video. Bij We Know People maken we ook regelmatig gebruik van video’s. Om zowel een beeld te geven van onze eigen organisatie als die van onze opdrachtgevers. In het laatste geval zetten we wervingsvideo’s in om kandidaten te vinden voor openstaande (interim) marketing vacatures.
Verhoog je vindbaarheid met een duidelijke LinkedIn samenvatting
Belangrijke aspecten voor een hoge success rate op LinkedIn is om te zorgen voor een realistisch LinkedIn profiel dat up to date is. Daarnaast is het belangrijk om onderscheidend te zijn en positieve aandacht te trekken met je profiel. Zeker recruiters willen duidelijk en in één oogopslag kunnen zien wie jij bent en wat je doet. Daarvoor scannen ze profielen. Een duidelijke en concrete LinkedIn samenvatting is zeer geschikt om snel te achterhalen wie jij bent en wat je kunt.
Tip: Beschrijf in je samenvatting wat je expertise is, waar je voor staat en wat je graag wilt bereiken. Schrijf altijd vanuit de ik-vorm. Het gaat namelijk over jouw eigen LinkedIn profiel.
Bij We Know People ervaren we ook weleens dat samenvattingen in de derde persoon geschreven worden. Dit is een keuze, maar besef dat dit soms wat gek, afstandelijk en formeel kan overkomen. Zorg ook dat de zoekwoorden in je samenvatting goed in balans zijn. Je schrijft voor mensen, niet voor zoekmachines!
Zorg voor een compleet LinkedIn profiel
Zo is het belangrijk om een volledig LinkedIn account te hebben dat up to date is. Het algoritme van LinkedIn is erop ingesteld om complete LinkedIn profielen online beter zichtbaar en vindbaar te maken. Daarvoor kun je:
- Vaardigheden toevoegen
Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om je vaardigheden in te vullen op je profiel. Zeker wanneer je gevonden wilt worden door recruiters die jou aan een interessante volgende carrièrestap kunnen helpen. Zij zoeken namelijk op vaardigheden om geschikte kandidaten te vinden. Resultaten worden het beste weergegeven wanneer deze één-op-één overeenkomen met hun zoekopdracht. Voeg tot maximaal 50 vaardigheden toe die je voorheen en recent hebt opgedaan en waar je ook graag op gevonden wilt worden. De combinatie van vaardigheden kan jou onderscheiden van anderen die naar dezelfde banen of opdrachten zoeken als jij.
- Aanbevelingen schrijven en ontvangen
Wat werkt beter dan dat anderen vertellen over jouw werk? Zorg er daarom voor dat je je LinkedIn profiel regelmatig aanvult met nieuwe aanbevelingen. Dit is de social proof van jouw werkervaring. Het zijn persoonlijke reviews die jij van (oud-)collega’s, klanten en samenwerkingspartners ontvangt of die je zelf voor anderen schrijft. Ze worden zichtbaar op je profiel. Vraag de persoon die iets over jou schrijft kort en krachtig uit te leggen waarom het zo prettig is om met jou samen te werken of welke eigenschappen jij bezit die hij of zij erg waardeert.
- Zorg voor een duidelijke zakelijke profiel- en omslagfoto
Het eerste waar recruiters naar kijken is de profiel- en/of omslagfoto. Dit geeft meteen een indruk van wie jij bent. LinkedIn is jouw visitekaartje om te laten zien wie je bent en wat je kunt. Laat letterlijk zien wie je bent door een professionele, recente en zakelijke profielfoto toe te voegen. Hetzelfde geldt voor je omslagfoto.
Tip: Zorg dat je alleen op de foto staat, zakelijke kleding draagt en recht of zijdelings in de camera kijkt.
Wil jij graag beter vindbaar zijn op LinkedIn? Onze Recruitment Consultants helpen je hier graag bij! Neem daarvoor contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.