25 sollicitatievragen die jij de interviewer kan stellen | We Know People

25 sollicitatievragen die jij de interviewer kan stellen

24 oktober 2023

Yes, je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Je bent je nu vast aan het voorbereiden op het gesprek. Je bekijkt nogmaals de vacature, je bedenkt een pitch en gaat nadenken over je kwaliteiten. Maar heb je al eens nagedacht over de vraag die jij gaat stellen aan de interviewer? Bij WeKnowPeople adviseren wij je altijd om vragen te stellen aan het einde van een interview. Op deze manier heb jij het heft in handen om meer te weten te komen over de organisatie, daarnaast toon je ook interesse in de organisatie. Welke vraag jij zou moeten stellen is afhankelijk van welke informatie je graag nog te weten zou willen komen om een gedegen beslissing te maken. Er zijn genoeg standaard vragen te vinden online. Wil je tijdens het interview een goede indruk achterlaten stel dan een vraag die de interviewer niet vaak hoort. Wij hebben alvast 25 sollicitatievragen voor je opgesteld.

Organisatie doelen en prioriteiten

Deze sollicitatievragen focussen zich op de toekomst van de organisatie. Wat willen ze bereiken, maar misschien nog wel belangrijker wat staat hun groei in de weg.

1. Wat zijn de grootste bedreigingen voor deze business? Waar kan jij 's nachts van wakker liggen?
Dit is een vraag die iedereen, ongeacht senioriteit, zou kunnen vragen. Met dit antwoord krijg je informatie die je waarschijnlijk niet zo snel online had kunnen vinden. Jij krijgt met deze vraag direct inzicht in wat je te wachten staat, mocht je aan de slag gaan bij de organisatie.

2. Kan je een recent voorbeeld geven van iets dat jullie als organisatie hebben geprobeerd en dat niet van de grond is gekomen?
Zodra je deze vraag stelt moet je niet alleen op het antwoord letten, maar ook op de manier waarop er antwoord wordt gegeven. Probeert de interviewer het voorbeeld te mooi te laten lijken of krijg je een eerlijk antwoord. Daarnaast hoop je met deze vraag te achterhalen wat de organisatie heeft geleerd van de situatie en hoe ze hiermee zijn om gegaan.

3. Welke organisaties zien jullie als een voorbeeld? En waarom?
Door deze vraag te stellen weet jij waarin de organisatie wil gaan verbeteren/groeien. Zo zou de focus kunnen liggen op cultuur, groei of de klantwaarde vergroten. Het is aan jou om te bepalen of deze motivatie past bij jouw eigen ambities.

4. Op welk vlak loopt de organisatie achter, in achtneming van de fase waar de organisatie in zit?
Met dit antwoord krijg jij inzichtelijk welke functies er nog niet vorm zijn gegeven en welke taken er misschien bij jou komen te liggen waar jij je nog niet bewust van was. 
 

Cultuur en waarden van de organisatie

Op welke manier wil de organisatie zijn werk doen? En nog belangrijker zie jij jezelf werken in een dergelijke omgeving?

5. Is er iets dat je ziet gebeuren bij deze organisatie, maar ergens anders niet zou zien?
De cultuur van een organisatie heeft een groot effect op jouw werkgeluk. Ook bij dit antwoord kan je goed letten op de non-verbale uitdrukkingen. De een gaat helemaal glimlachen bij een verhaal en de ander trekt een gezicht waarvan je weet dat er een minder positief verhaal gaat komen. Zou jij werkgeluk kunnen ervaren op deze plek?

6. Ben je veranderd sinds je hier bent komen werken?
Dit antwoord geeft jou goed inzicht in wat de cultuur van de organisatie doet met mensen. De interviewer kan gaan vertellen over de mogelijkheden om te leren of dat ze veerkrachtiger zijn geworden. Maak voor jezelf de link of een cultuur die een dergelijke verandering met zich mee brengt bij jou past.

7. Heeft de organisatie ooit een beslissing genomen die de waarden van de organisatie boven het behalen van winst heeft gesteld?
Op deze manier krijg je inzicht in hoe waardevol de waarden van een organisatie zijn voor het bedrijf. En weet je direct of je de beschreven waarden terug zal zien in je dagelijks werk.

8. Wat was de reactie van het management tijdens de eerste dagen van de Corona crisis?
Dit antwoord geeft je inzicht in de cultuur. Met dit specifieke voorbeeld weet jij of de veiligheid van de werknemers hoog op de prioriteitenlijst staan of dat er misschien werd teruggevallen op het micro-managen van het personeel.
 

Diversiteit, gelijkheid en inclusie

Dit onderwerp wordt steeds belangrijker voor mensen. Alleen is dit vaak een onderwerp dat niet staat uitgelicht op de website. 

9. Welke initiatieven heeft de organisatie georganiseerd om de diversiteit en inclusiviteit te verbeteren?
Ook hier geldt weer dat er van alles geschreven kan worden op de website, maar dat het goed is om te weten welke acties er daadwerkelijk zijn genomen.

10. Hoe zien 1-op-1 gesprekken met mijn directe manager eruit? Welke onderwerpen bespreken wij?
Met dit antwoord krijg je te horen of jouw manager naar elke medewerker luistert, voor haar teamleden op komt en transparant is. Dit heeft namelijk veel invloed op het algehele succes van jou en het team. 
 

Ervaring van medewerkers

Met deze vragen kom jij er (deels) achter wat de ervaring is van medewerkers binnen de organisatie zonder ze daadwerkelijk te spreken.

11. Mag ik jouw agenda voor komende week in zien?
Hieraan kan jij zien wat jouw toekomstige collega's waardevol vinden. Je ziet of men lange dagen maakt, dat men tijd besteed aan strategische vraagstukken of dat er 1-op-1 gesprekken worden gehouden. Als er bijvoorbeeld wordt gezegd dat ze veel tijd besteden aan het coachen van collega’s, dan moet dit terug te zien zijn in hun agenda’s.

12. Welke eigenschappen hebben medewerkers die succesvol zijn gebleken binnen de organisatie en welke eigenschappen misten medewerkers die niet succesvol waren?
Dit antwoord geeft jou inzicht in de type persoonlijkheden die het meest gewaardeerd worden binnen de organisatie en geeft je misschien inzicht in zaken die nog niet benoemd waren.

13.  Kan je aangeven wat de meest genoemde reden is van werknemers die zelf besloten hebben om de organisatie te verlaten?
Op deze vraag kan je een kort antwoord verwachten, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat je meer inzicht krijgt in retentie en de duidelijkheid van de rolomschrijving.

14. Zijn er zaken verandert die door de medewerkers werden aangedragen en niet door het management?
Met deze vraag krijg jij antwoord op de impact dat medewerkers kunnen hebben op de organisatie. Bedenk daarna of dit bij jouw wensen past.
 

Management kwaliteiten

Zal jouw manager er alles aan doen om het beste in je naar boven te halen? 

15. Wat is het meeste eerlijke feedback die je hebt gekregen en wat is het meest eerlijke feedback die je hebt gegeven?
Met deze vraag krijg je antwoord op drie verschillende aspecten. Mocht het antwoord makkelijk gegeven worden, dan weet je dat feedback binnen de organisatie makkelijk gegeven wordt. Het kan ook zijn dat je hoort hoe men feedback geeft en of jij als medewerker ook feedback mag geven naar het management toe.

16. Hoe zal jouw team jou omschrijven?
Je kan deze vraag nog specifieker maken door naar een omschrijving op professioneel vlak te vragen. Op deze manier krijg jij antwoord of de manager past bij jou of professioneel gebied. 

17. Wat had ik beter kunnen doen tijdens het interview?
Dit is een vraag die jij ook zou kunnen stellen zodra jij een aanbod krijgt. Op deze manier zie jij hoe men feedback geeft en of ze hier energie in steken. Mocht je zelfverzekerd genoeg zijn, geef dan de manager feedback en kijk hoe ze hierop reageren. 
 

Rol en verantwoordelijkheden

Is de rol waarvoor je solliciteert ook de rol die jij de komende tijd graag wilt vervullen?

18. Als blijkt dat ik na 12 maanden heb gefaald in mijn rol, waar zou dit dan mis zijn gegaan?
Meestal wordt er gevraagd wat succes in het eerste jaar eruit zal gaan zien. Met deze vraag ga je juiste een situatie creëren waarin verwachtingen worden geschetst en hoor je welke zwakheden zij zien in jouw profiel. 

19. Wat zijn de verschillen tussen personen die goed zijn in hun rol en personen die uitmuntend presteren?
Hiermee krijg je een beter beeld van wat de organisatie zoekt in een nieuwe medewerker en wat de behoeften zijn van de organisatie.

20. Wanneer je terug denkt aan een goede ervaring met de persoon die de rol eerder heeft vervuld, waarom denk je dan terug aan dat moment?
Je weet direct dat er iets mis is wanneer ze hier lang over na moeten denken. Wanneer je een antwoord krijgt, dan weet je wat een positieve ervaring op het werk voor jouw manager inhoudt. 

21. Hebben jullie al een idee hoe mijn eerste 30, 60 en 90 dagen eruit gaan zien? Hebben jullie direct al zaken die ik moet oppakken?
Hiermee krijg je inzicht in het onboardingsproces van de organisatie en krijg je een gevoel bij de eerste tijd binnen de organisatie.

22.  Hoe zie je deze positie veranderen naarmate de organisatie groeit?
Is de positie waar je voor solliciteert nodig om de missie en visie van de organisatie te ondersteunen of ben je er straks alleen voor om de taken die er zijn af te ronden. Daarnaast laat het zien dat je ambitieus bent en graag naar het grotere geheel kijkt.
 

Team dynamiek

Hoe functioneert het team waar jij in terecht zal komen. 

23. Wie bepaalt de doelen en het werk dat gedaan moet worden? Heb ik invloed op de doelen die worden gesteld?
Afhankelijk van jouw ambities wil je invloed hebben op de doelen die je met je team nastreeft. Met deze vraag weet je of jij invloed gaat hebben of dat je het moet doen met wat er vanuit het management wordt opgedragen. 

24.  Kan je mij iets vertellen over een moment waarop een collega iets aardigs deed voor iemand uit het team?
Tijdens een sollicitatiegesprek willen de interviewers vaak van alles horen over jou en of jij in het team past. Maar jij wil natuurlijk ook alles weten over het team. Met deze vraag krijg je inzicht in de dynamiek binnen het team.

25. Hoe lang duurde het beslissingsproces van jullie meest recente besluit? En waar ging dit besluit over?
Worden beslissingen te snel of juist te langzaam genomen. Met deze vraag krijg je inzicht in de eventuele chaos die er binnen de afdeling speelt. Bedenk goed wat uit jouw ervaring een gangbare tijd is voor een dergelijke beslissing.
 

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen het werkveld (digital) marketing? Schrijf je dan in voor onze community. Zodra er een passende vacature binnen komt, weten wij jou snel te vinden en hebben wij jouw contactgegevens. Je kan je dan ook vrijblijvend inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Meer informatie over onze werkwijze? Neem dan contact op via onderstaande contactgegevens:

T: 023 2000 100
E: info@weknowpeople.nl 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.