24 augustus 2023
Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van een werknemer te horen hoe hij of zij het werk ervaart. Om meer te weten te komen over de stichting ParkinsonNL spraken we met Adse Jelles, die sinds het begin van dit jaar de directeur van ParkinsonNL is.
Hoi Adse, hoe zou jij ParkinsonNL introduceren bij mensen die jullie nog niet kennen?
“Wij zijn dé organisatie die Parkinson de wereld uit wil helpen, want wij vinden dat Parkinson moet stoppen. Wij hebben veel kennis over deze ziekte en staan vol in het onderzoeksveld. We zijn bevlogen, ondernemend, inspirerend en deskundig en wij geloven in innovatie. Daarom financieren wij ook veel baanbrekende onderzoeken. Op die manier hopen we het verschil te maken voor mensen die leven met de ziekte van Parkinson. Nu voor een betere kwaliteit van leven, in de toekomst willen we Parkinson stoppen. Daarnaast geven we ook veel voorlichting. We zien dat bij nog te veel mensen de impact van Parkinson onbekend is. Vaak wordt gedacht dat alleen ouderen aan deze hersenziekte kunnen lijden, maar dat is absoluut niet zo. Parkinson komt steeds vaker ook bij jonge mensen voor. Dit bewustzijn en de urgentie moet er zijn in Nederland om Parkinson uiteindelijk uit te kunnen bannen.”
Wat is jouw eigen rol binnen ParkinsonNL?
“Ik ben de directeur van deze organisatie, die inmiddels iets langer dan een jaar bestaat. Ik werkte hiervoor zes jaar bij het KWF, maar toen ik werd getipt voor deze vacature vond ik het direct interessant. In mijn omgeving heb ik al meermaals te maken gehad met mensen die leven met de ziekte van Parkinson en gezien wat de impact op hun leven is. Zowel fysiek als mentaal. Daardoor voel ik ook hoe belangrijk het is dat er meer aandacht komt voor deze ziekte. Nadat ik met ParkinsonNL in gesprek ging werd mijn goede gevoel al snel bevestigd en heb ik de stap gemaakt.”
In jullie eerste jaar als nieuwe organisatie is er veel gebeurd. Wat kun je vertellen over deze periode?
“We zijn nog steeds een startup, maar we hebben écht een vliegende start gemaakt. We hebben een relatief klein, maar heel ambitieus team van zes man in vaste dienst en zo’n twaalf flexibele krachten. In die samenstelling zijn er in het eerste jaar direct grote stappen gezet. We hebben bijvoorbeeld al veel donaties gekregen, met de donatie van de Postcode Loterij als meest in het oog springende. Zij zijn heel nauwkeurig in het kiezen van partijen waaraan ze geld doneren, dus dat we van de Postcode Loterij maar liefst negen ton hebben mogen ontvangen is fantastisch. Zij zien het belang van ons als organisatie en dat is een mooie erkenning. Daarnaast zijn er het afgelopen jaar al zo ontzettend veel mensen voor ons in actie gekomen. Dat is geweldig om te zien. Het bedrijf Quooker heeft bijvoorbeeld meer dan € 40.000,- bij elkaar gefietst. Dat is toch geweldig! Maar ook met vele kleinere donaties zijn we natuurlijk blij. Daarnaast zijn we trots op ons CBF-keurmerk, iets wat heel belangrijk is voor een goededoelenorganisatie en zeker niet zomaar wordt afgegeven.”
Hoe is de sfeer binnen jullie organisatie?
“Die is erg goed en informeel. We zijn echt een eenheid. Ik ben weliswaar de directeur, maar er is binnen onze organisatie geen sprake van veel gelaagdheid. Iedereen kan altijd bij elkaar aankloppen, dat stimuleren we juist enorm. Hier werken mensen die zelf verantwoordelijkheid pakken en ondernemend zijn ingesteld. Voor goede ideeën krijg je bij ons alle ruimte.”
Bij jullie wordt er ‘gezond gewerkt’. Wat houdt dat in?
“We werken natuurlijk in het gezondheidsdomein. Dat houdt in dat we hard werken, maar daarbij ook goed voor onszelf zorgen. We hebben altijd vers fruit op kantoor en er zijn mooie en gevarieerde werkplekken. Daarnaast kun je jouw werkweek invullen zoals je zelf wil. Twee vaste dagen per week zijn we met elkaar op kantoor, maar de rest van de tijd is het aan jou om je werkweek in te delen. Daarmee kun je goed voor jezelf zorgen en dat stimuleren wij enorm.”
Wat maakt het in jouw ogen interessant om in een marketing of communicatierol bij ParkinsonNL aan de slag te gaan?
“Wij zijn een hele energieke startup waarin je al je creativiteit en ondernemerschap kwijt kan. Er ligt een goede basis. We zetten maximaal in op online communicatie en werken mobile first in campagnes. Wij zijn een sterk en doordacht merk met een professionele huisstijl en al veel volgers en ambassadeurs, maar er is ook nog ruimte om dingen op te pakken en naar je hand te zetten. Marketing- en communicatierollen zijn bij ons erg dynamisch, waardoor je werk erg divers is. Daarnaast werken we met allemaal gedreven en betrokken partijen en hele leuke collega’s. Iedereen bij ons haalt er voldoening uit om andere mensen op deze wereld te helpen. Dat is heel motiverend.”
Wat zijn de ambities van ParkinsonNL?
“Na onze vliegende start willen we keihard doorgroeien. We moeten ons team aanzienlijk uitbreiden om grote stappen te kunnen blijven zetten en Parkinson uiteindelijk te stoppen. Onze stip op de horizon is dat we onszelf op een dag kunnen opheffen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar zou natuurlijk betekenen dat Parkinson uit de wereld geholpen is. Daar zijn we met elkaar hard voor aan het werk. Voorlopig is dat natuurlijk nog lang niet aan de orde, maar wij geloven zeker dat dit op een dag wel mogelijk zal zijn. Help je mee?”
Lijkt het jou leuk om bij ParkinsonNL te werken? Solliciteer dan hier!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.