Marketing automation, hoe gebruik je het en het nut ervan? | We Know People

Verkort jouw marketing en sales funnel met marketing automation

24 oktober 2023

Als MKB’er wil je graag effectief aan de slag met marketing. Maar naast het runnen van je onderneming heb je hier vaak weinig tijd voor. Daardoor kom je misschien niet verder dan af en toe een bericht te plaatsen op social media. Kan dat niet efficiënter? Jazeker! Er zijn allerlei handige marketing automation programma’s die het rendement van jouw marketing inspanningen kunnen verhogen. Wil jij weten hoe je met minder inspanningen, meer rendement behaalt? Wil jij weten welke programma’s er zijn én hoe ze voor jou kunnen werken? Lees snel verder!

Het nut van marketing automation

Laten we eerst eens naar de definitie van marketing automation kijken. Hubspot omschrijft dit als volgt: ‘het inzetten van software om je marketingactiviteiten te automatiseren’. Met marketing automation maak en promoot je content, via geïntegreerde (e-mail)marketing en social media kanalen. Dit helpt je om gemakkelijker in beeld te blijven bij (potentiële)klanten.

Het voordeel is dat je content één keer maakt en daarna kunt blijven promoten. De promotie van die content plan je periodiek vooruit voor een langere periode. Hierbij kun je denken aan blogs, video’s, social media berichten, nieuwsbrieven, landingspagina’s etc. Zo hoef je er niet continu aan te denken en houd je tijd over voor andere dingen. Het werkt natuurlijk het fijnste als je één centrale plek hebt, waar je aan de slag kunt met al je content. In plaats van allerlei losse programma’s met verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden.

Effecten van Marketing Automation op de verkoop Bron: Impacts of Marketing Automation on Business Performance (2020)Het resultaat is dat de online zichtbaarheid van je bedrijf verbeterd. Dát heeft weer een positief resultaat op de verkoopactiviteiten én daarmee ook op je bedrijfsresultaat. Uit onderzoek van ResearchGate blijkt dat marketing automation systemen zorgen voor 60% meer verkoop. Dit in vergelijking met bedrijven die hier geen gebruik van maken. Het is dus een echte lead generator!

Figuur 1. Effecten van Marketing Automation (Bron)
 

Investeer in het juiste programma

Afhankelijk van de marketingondersteuning die je wenst zijn er allerlei verschillende automation tools op de markt waar je uit kunt kiezen. Allemaal ondersteunen ze je bij het implementeren en uitvoeren van een gedegen marketingstrategie. Voor het MKB kun je kiezen uit bijvoorbeeld Hubspot, Marketo, ActiveCampaign en Coosto. 

Hubspot ondersteunt je van A tot Z op het gebied van marketing. Ook bieden ze een heel uitgebreid CRM systeem aan. Het werkt gebruiksvriendelijk en laagdrempelig. Wil je op het gebied van marketing helemaal ontzorgd worden? Dan is dit een goede optie.

Een andere bekende aanbieder is Marketo. Ten opzichte van Hubspot is dit systeem minder uitgebreid, maar nog steeds prima. Je hebt enige marketingkennis nodig om er goed mee te kunnen werken.

Daarnaast is er ook nog ActiveCampaign. In vergelijking met de twee bovenstaande marketing automation programma’s ondersteunt ActiveCampaign met name op het onderhouden van klantrelaties en klantervaringen. Het heeft wel een geïntegreerd e-mailmarketing programma waarmee je klanten en relaties kunt bereiken.

Wil je alleen ondersteuning bij e-mailmarketing? Dan is Mailchimp een goede optie. Dit e-mailmarketing programma helpt je om je e-mailmarketing te automatiseren. Zodat je niet meer zoveel tijd kwijt bent met het maken, bijhouden en importeren of exporteren van losse lijsten om daarmee al je klanten te e-mailen.

Wil je social media automatiseren? Dan zijn tools zoals Buffer, Hootsuite en het Nederlandse Coosto handig. Je kunt er heel gemakkelijk je social media accounts aan koppelen, berichten maken en deze vervolgens inplannen en publiceren op een voor jou passend moment. Daarnaast zijn er ook losse tools beschikbaar per platform, zoals bijvoorbeeld Later voor Instagram.

Er zijn uiteraard nog meer tools beschikbaar, maar dit zijn de bekendste en de grootste. Zoals je ziet zijn er allerlei mogelijkheden om je marketingactiviteiten te automatiseren, zodat je tijd overhoudt voor andere werkzaamheden.

Wil je je marketing nog meer automatiseren? Daarvoor zijn marketingprogramma’s met geïntegreerde zoekmachine optimalisatie beschikbaar, ook wel bekend als Search Engine Optimization (SEO), die je bijvoorbeeld tevens helpen bij het vergroten van je (online) vindbaarheid.
 

Praktijk

Wanneer je aan de slag gaat met marketing automation is het belangrijk dat je helder hebt in welke fase je zit met jouw onderneming en wat jouw uiteindelijke doel is. Zo kan jouw doel zijn dat meer klanten wilt binnenhalen of juist sales qualified leads aan je sales manager wil overdragen.

Wouter Gijsbertsen van Bureau Bright, een van onze opdrachtgevers, adviseert klanten regelmatig over de inzet van marketing automation. Hij ziet dagelijks organisaties waarbij de sales cyclus wordt verkort door de inzet van een marketing automation tool. "Waar je voorheen met de auto naar een bedrijf moest om na het eerste contact uitleg te geven over je product, weten bedrijven dankzij lead nurturing en marketing automation, vaak al wat een product of dienst doet en kan. Hierdoor ben je minder tijd kwijt aan potentiële klanten, omdat je eerder in de marketing en sales funnel met de potentiële klant in contact komt en zo effectiever in een sales gesprek aan tafel kunt". 
 

De juiste mensen

Om optimaal gebruik te maken van zo’n geautomatiseerd marketingprogramma is het goed om daar mensen voor in te schakelen die hier verstand van hebben.

Vind je het lastig om content te bedenken en te maken? Dan kun je ervoor kiezen om een marketing specialist aan te stellen die hiermee aan de slag gaat. Hiervoor kun je iemand in dienst nemen of samenwerken met een freelancer of zzp’er. Bij We Know People zijn we gespecialiseerd in deze profielen. Wij weten daardoor welke kennis en ervaring vereist is. 

Daarnaast genereer je met een marketing automation tool ook allerlei data. Om die goed te kunnen analyseren is er iemand nodig die deze data kan ‘lezen’. Welke content doet het goed? Welke social media berichten slaan goed aan? Welke landingspagina’s worden goed bezocht? Welke zoekwoorden worden ingetikt in Google om bij je content uit te komen? Allemaal vragen die op basis van data analyses beantwoord worden. Het is belangrijk om iemand aan te trekken die deze analyses goed kan maken. Ook hier helpen we je graag bij! 

Enthousiast geworden, maar ontbreekt de juiste kennis om er goed mee aan de slag te gaan? Bij We Know People hebben we een groot netwerk aan vaste en interim marketing professionals die je hierbij kunnen ondersteunen. Meer weten? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.