Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.
Yes, je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Je bent je nu vast aan het voorbereiden op het gesprek. Je bekijkt nogmaals de vacature, je bedenkt een pitch en gaat nadenken over je kwaliteiten. Maar heb je al eens nagedacht over de vraag die jij gaat stellen aan de interviewer? Bij WeKnowPeople adviseren wij je altijd om vragen te stellen aan het einde van een interview. Op deze manier heb jij het heft in handen om meer te weten te komen over de organisatie, daarnaast toon je ook interesse in de organisatie. Welke vraag jij zou moeten stellen is afhankelijk van welke informatie je graag nog te weten zou willen komen om een gedegen beslissing te maken. Er zijn genoeg standaard vragen te vinden online. Wil je tijdens het interview een goede indruk achterlaten stel dan een vraag die de interviewer niet vaak hoort. Wij hebben alvast 25 sollicitatievragen voor je opgesteld.
Deze sollicitatievragen focussen zich op de toekomst van de organisatie. Wat willen ze bereiken, maar misschien nog wel belangrijker wat staat hun groei in de weg.
Dit is een vraag die iedereen, ongeacht senioriteit, zou kunnen vragen. Met dit antwoord krijg je informatie die je waarschijnlijk niet zo snel online had kunnen vinden. Jij krijgt met deze vraag direct inzicht in wat je te wachten staat, mocht je aan de slag gaan bij de organisatie.
Zodra je deze vraag stelt moet je niet alleen op het antwoord letten, maar ook op de manier waarop er antwoord wordt gegeven. Probeert de interviewer het voorbeeld te mooi te laten lijken of krijg je een eerlijk antwoord. Daarnaast hoop je met deze vraag te achterhalen wat de organisatie heeft geleerd van de situatie en hoe ze hiermee zijn om gegaan.
Door deze vraag te stellen weet jij waarin de organisatie wil gaan verbeteren/groeien. Zo zou de focus kunnen liggen op cultuur, groei of de klantwaarde vergroten. Het is aan jou om te bepalen of deze motivatie past bij jouw eigen ambities.
Met dit antwoord krijg jij inzichtelijk welke functies er nog niet vorm zijn gegeven en welke taken er misschien bij jou komen te liggen waar jij je nog niet bewust van was.
Op welke manier wil de organisatie zijn werk doen? En nog belangrijker zie jij jezelf werken in een dergelijke omgeving?
De cultuur van een organisatie heeft een groot effect op jouw werkgeluk. Ook bij dit antwoord kan je goed letten op de non-verbale uitdrukkingen. De een gaat helemaal glimlachen bij een verhaal en de ander trekt een gezicht waarvan je weet dat er een minder positief verhaal gaat komen. Zou jij werkgeluk kunnen ervaren op deze plek?
Dit antwoord geeft jou goed inzicht in wat de cultuur van de organisatie doet met mensen. De interviewer kan gaan vertellen over de mogelijkheden om te leren of dat ze veerkrachtiger zijn geworden. Maak voor jezelf de link of een cultuur die een dergelijke verandering met zich mee brengt bij jou past.
Op deze manier krijg je inzicht in hoe waardevol de waarden van een organisatie zijn voor het bedrijf. En weet je direct of je de beschreven waarden terug zal zien in je dagelijks werk.
Dit antwoord geeft je inzicht in de cultuur. Met dit specifieke voorbeeld weet jij of de veiligheid van de werknemers hoog op de prioriteitenlijst staan of dat er misschien werd teruggevallen op het micro-managen van het personeel.
Dit onderwerp wordt steeds belangrijker voor mensen. Alleen is dit vaak een onderwerp dat niet staat uitgelicht op de website.
Ook hier geldt weer dat er van alles geschreven kan worden op de website, maar dat het goed is om te weten welke acties er daadwerkelijk zijn genomen.
Met dit antwoord krijg je te horen of jouw manager naar elke medewerker luistert, voor haar teamleden op komt en transparant is. Dit heeft namelijk veel invloed op het algehele succes van jou en het team.
Met deze vragen kom jij er (deels) achter wat de ervaring is van medewerkers binnen de organisatie zonder ze daadwerkelijk te spreken.
Hieraan kan jij zien wat jouw toekomstige collega's waardevol vinden. Je ziet of men lange dagen maakt, dat men tijd besteed aan strategische vraagstukken of dat er 1-op-1 gesprekken worden gehouden. Als er bijvoorbeeld wordt gezegd dat ze veel tijd besteden aan het coachen van collega’s, dan moet dit terug te zien zijn in hun agenda’s.
Dit antwoord geeft jou inzicht in de type persoonlijkheden die het meest gewaardeerd worden binnen de organisatie en geeft je misschien inzicht in zaken die nog niet benoemd waren.
Op deze vraag kan je een kort antwoord verwachten, maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat je meer inzicht krijgt in retentie en de duidelijkheid van de rolomschrijving.
Met deze vraag krijg jij antwoord op de impact dat medewerkers kunnen hebben op de organisatie. Bedenk daarna of dit bij jouw wensen past.
Management kwaliteiten
Zal jouw manager er alles aan doen om het beste in je naar boven te halen?
Met deze vraag krijg je antwoord op drie verschillende aspecten. Mocht het antwoord makkelijk gegeven worden, dan weet je dat feedback binnen de organisatie makkelijk gegeven wordt. Het kan ook zijn dat je hoort hoe men feedback geeft en of jij als medewerker ook feedback mag geven naar het management toe.
Je kan deze vraag nog specifieker maken door naar een omschrijving op professioneel vlak te vragen. Op deze manier krijg jij antwoord of de manager past bij jou of professioneel gebied.
Dit is een vraag die jij ook zou kunnen stellen zodra jij een aanbod krijgt. Op deze manier zie jij hoe men feedback geeft en of ze hier energie in steken. Mocht je zelfverzekerd genoeg zijn, geef dan de manager feedback en kijk hoe ze hierop reageren.
Rol en verantwoordelijkheden
Is de rol waarvoor je solliciteert ook de rol die jij de komende tijd graag wilt vervullen?
Meestal wordt er gevraagd wat succes in het eerste jaar eruit zal gaan zien. Met deze vraag ga je juiste een situatie creëren waarin verwachtingen worden geschetst en hoor je welke zwakheden zij zien in jouw profiel.
Hiermee krijg je een beter beeld van wat de organisatie zoekt in een nieuwe medewerker en wat de behoeften zijn van de organisatie.
Je weet direct dat er iets mis is wanneer ze hier lang over na moeten denken. Wanneer je een antwoord krijgt, dan weet je wat een positieve ervaring op het werk voor jouw manager inhoudt.
Hiermee krijg je inzicht in het onboardingsproces van de organisatie en krijg je een gevoel bij de eerste tijd binnen de organisatie.
Is de positie waar je voor solliciteert nodig om de missie en visie van de organisatie te ondersteunen of ben je er straks alleen voor om de taken die er zijn af te ronden. Daarnaast laat het zien dat je ambitieus bent en graag naar het grotere geheel kijkt.
Team dynamiek
Hoe functioneert het team waar jij in terecht zal komen.
Afhankelijk van jouw ambities wil je invloed hebben op de doelen die je met je team nastreeft. Met deze vraag weet je of jij invloed gaat hebben of dat je het moet doen met wat er vanuit het management wordt opgedragen.
Tijdens een sollicitatiegesprek willen de interviewers vaak van alles horen over jou en of jij in het team past. Maar jij wil natuurlijk ook alles weten over het team. Met deze vraag krijg je inzicht in de dynamiek binnen het team.
Worden beslissingen te snel of juist te langzaam genomen. Met deze vraag krijg je inzicht in de eventuele chaos die er binnen de afdeling speelt. Bedenk goed wat uit jouw ervaring een gangbare tijd is voor een dergelijke beslissing.
Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen het werkveld (digital) marketing? Schrijf je dan in voor onze community. Zodra er een passende vacature binnen komt, weten wij jou snel te vinden en hebben wij jouw contactgegevens. Je kan je dan ook vrijblijvend inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Meer informatie over onze werkwijze? Neem dan contact op via onderstaande contactgegevens: