Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Cv tips voor Marketing en Communicatie Professionals

Kulve 17-10-2019 12:08
Categorieën: Alles, Cv tips, Voor professionals

Hoe onderscheid je je als Marketing of Communicatie Professional in de stapel cv’s die bij bedrijven liggen? Wat zijn de do’s en don’ts in het marcom vakgebied op het gebied van cv’s? In dit blog geven we je de belangrijkste tips.

  1. 1. Maak een summary

Laten we met de belangrijkste tip beginnen: schrijf een korte summary op je cv. Als marketing en communicatie professional moet je jouw persoonlijkheid weten over te brengen via jouw cv. In veel marcom functies gaat het om content schrijven, een merk uitdragen, of creatieve marketingoplossingen bedenken. Dan is het belangrijk dat jij qua tone of voice en persoon past binnen een bepaalde bedrijfscultuur. 

De summary kan op verschillende manieren. Dat hangt namelijk weer af van jouw persoonlijkheid. Bullet points, een stukje tekst of key words met een visual: het is allemaal goed. Hier een goed voorbeeld:

  • Storyteller
  • King of the 140 characters (now 280)
  • Intercultural perspective  
  • Loves copywriting with a good cup of coffee
  • Make. It. Happen.

Kort, duidelijk, en het geeft de lezer direct een bepaald gevoel over wie jij bent. Een ander voorbeeld: 

‘’Ik ben een 29-jarige ‘Creative Content & Branding Specialist’ met een hart voor communicatie. Ik hou van mooie dingen maken. Dat doe ik het liefst voor lifestyle en fashion brands.’’ 

Zie je het verschil in tone of voice tussen beide? Op basis hiervan kan een Recruitment Consultant al een inschatting maken van een mogelijke match tussen de professional en de opdrachtgever. Dus: de perfecte summary is kort, duidelijk en persoonlijk. 

  1. 2. Gebruik een foto

Omdat het in marketing en communicatie functies gaat om het totaalplaatje (daarmee bedoelen we: werkervaring én persoonlijkheid) is het belangrijk dat je dat overbrengt in jouw cv. Een foto draagt daaraan bij. Het laat zien wat je uitstraalt als persoon. 

Do’s voor jouw cv-foto:

  • Gebruik een actuele foto
  • Gebruik een foto die uitstraalt wie je bent
  • Gebruik een lichte foto
  • Zorg ervoor dat je gezicht goed duidelijk is (dus geen schuine haarlokken voor je ogen laten hangen)
  • Plaats de foto niet te groot op je cv (dat leidt af) 
  1. 3. Maak je cv gebruikersvriendelijk voor een Recruiter

Maak je cv gebruikersvriendelijk voor de lezer. Als een Recruitment Consultant jouw cv pakt, moet het voor hem of haar meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je ervaring is. Duidelijke kopjes en structuur helpen hierbij. 


Onze Marcom Recruitment Consultant Esmee adviseert je om jouw werkervaring te beginnen met een jaartal (aan de linkerkant) gevolgd door de werkgever. Daaronder de functie die je hebt vervuld en dan een opsomming van verantwoordelijkheden. De werkgever bovenaan is voor marketing en communicatie professionals van belang, omdat er vaak gekeken wordt naar ervaring binnen een bepaalde branche of werkervaring bij aansprekende labels. 

Een cv van één A4 heeft Esmee's voorkeur. We zien ook goede cv’s langskomen van vijftigers die ook op één kantje passen: dat kan dus zeker! Hier een twee tips hoe je dat kan doen:

 

 

1. Zet de meest recente en relevante werkervaring bovenaan. Voeg hier een aantal bullets aan toe met jouw verantwoordelijkheden en prestaties (toegespitst op de vacature waar jij voor solliciteert). Zet daaronder oudere en minder relevante werkervaring, en laat hier de bullets weg. Daar kunnen Recruiters en opdrachtgevers altijd in een persoonlijk gesprek nog naar vragen.

2. Wat je ook kan doen, is: pagina één compact houden en pagina twee gebruiken voor extra tekst en uitleg. Zo hebben lezers toch in één oogopslag een overzicht van jouw werkgevers, functies en vaardigheden; en kunnen ze doorbladeren naar pagina twee als jouw profiel lijkt aan te sluiten.
 

  1. 4. Maak je cv gebruikersvriendelijk voor jezelf

Het is heel sterk als je als marcommer jouw cv aan laat sluiten op de vacature. Dat betekent wel dat je het cv voor elke sollicitatie zult moeten aanpassen. Zorg ervoor dat dat in no-time gedaan is, zodat je niet teveel tijd kwijt bent met solliciteren. 

Even een laatste check: staat alle relevante informatie in jouw cv bovenaan? Gebruik je niet teveel tekst? En is het cv overzichtelijk en makkelijk leesbaar? Als het antwoord op die drie vragen overal ‘ja’ is, dan ben je geslaagd voor het onderdeel ‘gebruikersvriendelijk’.

  1. Creatives, let op! De bovenstaande tips gelden niet voor jullie

Ben jij een Digital Creative of Art Director? Dan gelden de bovenstaande tips niet voor jou. Jouw belangrijkste skills is je creativiteit; en dat mag je op allerlei out-of-the-box manieren laten zien. Gebruik je een foto waarop je een hele grote kauwgombal blaast? Super leuk! Begin jij jouw cv niet met ‘curriculum vitae’, maar met ‘aloha!’, ook goed. Als het maar bij je past.

  1. Nog één laatste tip

Als je je cv maakt, houd dan het volgende in je achterhoofd: een cv is een uitgebreidere versie van je visitekaartje. Het is een opsomming van jouw werkervaring. 

En specifiek voor Marketing en Communicatie Professionals is het dus van belang dat hierin ook jouw persoonlijkheid nog naar voren komt.

  1. Meer cv tips?

Kom naar ons cv check event op vrijdag 27 maart! Aanmelden kan hier: https://www.weknowpeople.nl/Cv-check.html

WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close

Reageer

Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close