Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Cv tips voor Marketing en Communicatie Professionals

Kulve 30-6-2020 0:00
Categorieën: Alles, Cv tips, Voor interim professionals, Voor professionals

Hoe onderscheid je je als Marketing of Communicatie Professional? Wat zijn de do’s en don’ts voor cv's in het marcom vakgebied? In dit blog geven we je de belangrijkste cv tips voor Marketing en Communicatie Professionals. Liever wat meer algemene cv tips? Lees dan het blog met 10 cv tips om succesvol te solliciteren.

  1. Cv tip 1: Maak een summary

Laten we met de belangrijkste tip beginnen: voeg een korte summary aan het cv toe. Anders dan voor Data Professionals, is voor Marketing en Communicatie Professionals persoonlijkheid erg belangrijk. Uit een cv met enkel werkervaring gaat dat echter niet blijken. In veel marcom functies gaat het om content schrijven, een merk uitdragen, of creatieve marketingoplossingen bedenken. Het is daarom van belang dat jij qua tone of voice en persoonlijkheid past binnen de bedrijfscultuur.

De summary kan op verschillende manieren geschreven worden, wat (uiteraard) afhangt van jouw persoonlijkheid. Bullet points, een stukje tekst of key words met een visual: het is allemaal goed. Hier een goed voorbeeld:

  • Storyteller
  • King of the 140 characters (now 280)
  • Intercultural perspective  
  • Loves copywriting with a good cup of coffee
  • Make. It. Happen.

Kort, duidelijk, en het geeft de lezer direct een gevoel van wie jij bent. Een ander voorbeeld: 

‘’Ik ben een 29-jarige ‘Creative Content & Branding Specialist’ met een hart voor communicatie. Ik hou van mooie dingen maken. Dat doe ik het liefst voor lifestyle en fashion brands.’’ 

Zie je het verschil in tone of voice tussen beide? Op basis hiervan kan een Recruitment Consultant al een inschatting maken van de mogelijkheid tot een match tussen de professional en de opdrachtgever. Dus: de perfecte summary is kort, duidelijk en persoonlijk.

  1. Cv tip 2: Gebruik een foto

Omdat het in marketing en communicatie functies gaat om het totaalplaatje (daarmee bedoelen we: werkervaring én persoonlijkheid) is het belangrijk dat je dat overbrengt in jouw cv. Een foto draagt daaraan bij; het laat zien wat je uitstraalt als persoon. Met een foto wordt je cv ook beter onthouden.

Tips voor een goede cv-foto:

  • Gebruik een actuele foto
  • Gebruik een foto die uitstraalt wie je bent
  • Gebruik een lichte foto
  • Zorg ervoor dat je gezicht goed duidelijk is (dus geen schuine haarlokken voor je ogen laten hangen)
  • Plaats de foto niet te groot op je cv (dat leidt af) 

Meer tips voor een goede foto vind je in dit blog.

  1. Cv tip 3: Maak je cv gebruikersvriendelijk voor een Recruiter

Maak je cv gebruikersvriendelijk voor de lezer. Als een Recruitment Consultant jouw cv ziet, moet het voor hem of haar meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je ervaring is. Duidelijke kopjes en structuur helpen hierbij. 

Onze Marcom Recruitment Consultant Esmee adviseert je om de werkervaring op het cv te beginnen met een jaartal (aan de linkerkant) gevolgd door de werkgever. Daaronder de functie die je hebt vervuld en dan een opsomming van verantwoordelijkheden. De werkgever bovenaan is voor Marketing en Communicatie Professionals van belang, omdat er vaak gekeken wordt naar werkervaring binnen een bepaalde branche of bij aansprekende labels. 

Een cv van één A4 heeft Esmee's voorkeur. We zien goede cv’s langskomen van vijftigers die ook op één kantje passen: dat kan dus zeker! Twee manieren waarop je dat kan doen:

1. Zet de meest recente en relevante werkervaring bovenaan. Voeg hier een aantal bullets aan toe met jouw verantwoordelijkheden en prestaties (toegespitst op de vacature waar jij voor solliciteert). Zet daaronder oudere en minder relevante werkervaring, en laat hier de bullets weg. Daar kunnen Recruiters en opdrachtgevers altijd in een persoonlijk gesprek nog naar vragen.

2. Wat je ook kan doen, is: pagina 1 compact houden en pagina 2 gebruiken voor extra tekst en uitleg. Zo hebben lezers in één oogopslag een overzicht van jouw werkgevers, functies en vaardigheden en kunnen ze doorbladeren naar pagina 2 als jouw profiel lijkt aan te sluiten.

  1. Cv tip 4: Maak je cv gebruikersvriendelijk voor jezelf

Het is verstandig om als marcommer jouw cv aan te passen de vacature. Dat betekent wel dat je het cv voor elke sollicitatie zult moeten veranderen. Zorg ervoor dat dat in no-time gedaan kan zijn, zodat je niet teveel tijd kwijt bent met solliciteren. Kopjes en bullet points zijn hiervoor handig. Je kan ook gebruik maken van onze overzichtelijke, gratis cv templates.

Even een laatste check: staat alle relevante informatie bovenaan? Gebruik je niet teveel tekst? En is het cv overzichtelijk en makkelijk leesbaar? Als het antwoord op die drie vragen ‘ja’ is, dan ben je geslaagd voor het onderdeel ‘gebruikersvriendelijk’.

Creatives, let op! De bovenstaande tips gelden niet voor jullie

Ben jij een Digital Creative of Art Director? Dan gelden de bovenstaande tips niet voor jou. Jouw belangrijkste skill is je creativiteit; en dat mag je op allerlei out-of-the-box manieren laten zien. Gebruik je een foto waarop je een hele grote kauwgombal blaast? Super leuk! Begin jij jouw cv niet met ‘curriculum vitae’, maar met ‘aloha!’, ook goed. Als het maar bij je past. 

PS meer cv tips voor Digital Professionals vind je hier

  1. Nog één laatste tip

Als je je cv maakt, houd dan het volgende in je achterhoofd: een cv is een uitgebreidere versie van je visitekaartje. En specifiek voor Marketing en Communicatie Professionals is het dus van belang dat hierin ook jouw persoonlijkheid naar voren komt.

  1. Meer cv tips?

Wil je hulp met jouw cv, personal branding of het oriënteren op een baan die bij jou past? Tijdens September Sollicitatiemaand zorgen wij ervoor dat je in één maand helemaal ready bent om te solliciteren.