Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Cv tips voor marketing en communicatie professionals

Kulve 15-1-2018 11:13
Categorieën: Alles, Werk & carrière

Hoe onderscheid je je als marketing of communicatie professional in de stapel cv’s die bij bedrijven liggen? Wat zijn de do’s en don’ts in het marcom vakgebied op het gebied van cv’s? In dit blog geven we je de belangrijkste tips.

  1. 1. Maak een summary

Laten we met de belangrijkste tip beginnen: schrijf een korte summary op je cv. Als marketing en communicatie professional moet je jouw persoonlijkheid weten over te brengen via jouw cv. In veel marcom functies gaat het om content schrijven, een merk uitdragen, of creatieve marketingoplossingen bedenken. Dan is het belangrijk dat jij qua tone of voice en persoon past binnen een bepaalde bedrijfscultuur. 

De summary kan op verschillende manieren. Dat hangt namelijk weer af van jouw persoonlijkheid. Bullet points, een stukje tekst of key words met een visual: het is allemaal goed. Hier een goed voorbeeld:

  • Storyteller
  • King of the 140 characters (now 280)
  • Intercultural perspective  
  • Loves copywriting with a good cup of coffee
  • Make. It. Happen.

Kort, duidelijk, en het geeft de lezer direct een bepaald gevoel over wie jij bent. Een ander voorbeeld: 

‘’Ik ben een 29-jarige ‘Creative Content & Branding Specialist’ met een hart voor communicatie. Ik hou van mooie dingen maken. Dat doe ik het liefst voor lifestyle en fashion brands.’’ 

Zie je het verschil in tone of voice tussen beide? Op basis hiervan kan een Recruitment Consultant al een inschatting maken van een mogelijke match tussen de professional en de opdrachtgever. Dus: de perfecte summary is kort, duidelijk en persoonlijk. 

  1. 2. Gebruik een foto

Omdat het in marketing en communicatie functies gaat om het totaalplaatje (daarmee bedoelen we: werkervaring én persoonlijkheid) is het belangrijk dat je dat overbrengt in jouw cv. Een foto draagt daaraan bij. Het laat zien wat je uitstraalt als persoon. 

Do’s voor jouw cv-foto:

  • Gebruik een actuele foto
  • Gebruik een foto die uitstraalt wie je bent
  • Gebruik een lichte foto
  • Zorg ervoor dat je gezicht goed duidelijk is (dus geen schuine haarlokken voor je ogen laten hangen)
  • Plaats de foto niet te groot op je cv (dat leidt af) 
  1. 3. Maak je cv gebruikersvriendelijk voor een Recruiter

Maak je cv gebruikersvriendelijk voor de lezer. Als een Recruitment Consultant jouw cv pakt, moet het voor hem of haar meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je ervaring is. Duidelijke kopjes en structuur helpen hierbij.