Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Starten met detacheren: zo kan je goed uitzoeken of een organisatie bij je past

I Jurna 17-6-2019 14:00
Categorieën: Alles, Voor interim professionals

 

Salima Akharouid is a.i. Interne Communicatie Coördinator bij Oracle. We stelden haar 8 vragen over starten met detacheren, interne communicatie en het starten met een detacheringsopdracht. Als young professional is haar main message voor andere interimmers (en starters) heel passend: ''Our greatest glory is not in never failing, but in rising up every time we fail.’’ Want: blijven leren is cruciaal om succesvol te zijn in een (interim) communicatie baan. 

 

  1. 1. Hoe zien jouw werkdagen er op dit moment uit?

Ik werk sinds begin maart bij Oracle als Internal Communication Coordinator. Samen met mijn Manager zorg ik ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van wat er in de organisatie speelt en faciliteren we interactie binnen de organisatie. Het op de juiste manier inzetten van de beschikbare interne communicatie tools is hiervoor essentieel: 

  • Onze portal – het intranet. Verschillende afdelingen & communities in de organisatie leveren informatie aan. Die informatie communiceren wij zo goed mogelijk intern. Medewerkers moeten er vanuit kunnen gaan dat als ze iets zoeken ze het altijd kunnen vinden op of via de portal.
  • Digital signage. Informatie op de portal ondersteunen we onder meer via digital signage. Een groot aantal schermen in het kantoor attenderen medewerkers en bezoekers op diverse items. 
  • De maandelijkse nieuwsbrief. Hiermee creëren we enthousiasme en awareness voor de informatie op de portal. 

Daarnaast werk ik op dit moment aan twee projecten. Project één is het zoeken naar een strategie om Slack te gaan inzetten voor interne communicatie doeleinden. Project twee is het inwinnen van referenties bij klanten. Hierover schrijf ik leuke verhalen, maak ik video’s of andersoortige content om intern enthousiasme te creëren over alles wat we doen binnen Oracle. Grote of kleine projecten: ze zijn allemaal belangrijk. 

  1. 2. Wat vind je het leukst aan jouw werk? 

Het leuke aan mijn werk is, dat ik iedere dag de kans krijg om weer nieuwe dingen te leren – wat bijdraagt aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Bij Oracle ga ik met mensen in gesprek om mijn netwerk op te bouwen en ook om vanuit een ander perspectief nieuwe inzichten op te doen. Onder andere over de IT-sector, waar ik nog weinig van wist. 

Ik hoor weleens medewerkers op de wandelgangen praten over nieuws wat op de portal stond.

Daarnaast maakt het mijn werk extra leuk als ik zie dat het impact heeft. Ik hoor weleens medewerkers in de wandelgangen praten over nieuws wat op de portal stond; over verhalen uit de nieuwsbrief; of ze maken een praatje naar aanleiding van de content op de tv-schermen. Zien dat mijn werk effect heeft en gewaardeerd wordt, dat geeft mij een voldaan gevoel. 

  1. 3. Waarom koos je voor deze opdracht/baan? 

Na het behalen van mijn HBO-diploma in september 2018, wilde ik mijn kennis in praktijk brengen. Ik had ondertussen al enige werkervaring opgedaan op de communicatieafdeling bij New Dutch Connections, een stichting die jonge vluchtelingen helpt om hun toekomstdroom te realiseren. Ik heb het hier enorm naar mijn zin gehad en ook hier heb ik veel kunnen leren. Toch merkte ik aan mezelf dat ik een nieuwe fase inging. Één waarin ik veel nadacht over: ‘Wat vind ik leuk?’ ‘Wat wil ik nu precies?’ ‘En wat kan ik nog meer leren?’.

‘Wat vind ik leuk?’ ‘Wat wil ik nu precies?’ ‘En wat kan ik nog meer leren?’

Oracle is een sales-gedreven IT-organisatie. Met de commerciële sector was ik al bekend. Met IT nog helemaal niet. Het is een hele andere organisatie met een hele andere doelstelling. Ik was daar heel benieuwd naar! 

  1. 4. Wat zijn de voor- en nadelen van detacheren?  

Ik heb er niet bewust voor gekozen om interimmer te worden op detacheringsbasis. Ik wist in eerste instantie ook niet wat detachering precies inhield. Totdat ik werd benaderd door Annemarie Smit voor deze baan - sindsdien heb ik me erin verdiept.

Ik wist in eerste instantie ook niet wat detachering precies inhield.

Wat voor mij op dit moment heel fijn is, is dat ik start met een interim opdracht op detacheringsbasis van zes maanden. Hierin kan ik uitzoeken of Oracle goed bij mij past. Ik weet zelf niet zo goed welke kant ik precies op wil. Als je gedetacheerd wordt, kan je verschillende korte opdrachten doen, waarin je in een snelle tijd veel leert en veel ervaring opdoet. In mijn situatie past dit nu goed bij in mijn zoektocht. 

Als je al weet wat je wil en waar je langer wil werken, dan denk ik dat detachering niet de ideale situatie is. Ik vind het bij Oracle nu super leuk en als dat zo blijft, dan streef ik naar een vast dienstverband. 

  1. 5. Hoe ben jij begonnen in het communicatie vakgebied?

Oriënteren - daar begon het mee. Op de middelbare school vond ik het vak Marketing & Handel heel leuk. Daardoor koos ik voor een verkorte communicatie-opleiding in Marketing & Communicatie op het ROC. Mensen in mijn omgeving vroegen me: ‘Waarom zou je communicatie studeren? Iedereen kan toch praten?’ Nou, dat was voor mij de trigger om door te stromen naar communicatie op het HBO. Ik dacht: er zit zoveel meer achter communicatie en niet iedereen kan dat. Het is echt een vak. 

‘Waarom zou je communicatie studeren? Iedereen kan toch praten?’

Hoe kunnen bedrijven communicatie effectief inzetten? Wat je ziet is dat steeds meer bedrijven communicatie serieus nemen en heel belangrijk vinden. Kijk maar naar het aantal toenemende communicatie vacatures die worden uitgezet. Interne communicatie is heel belangrijk voor organisaties. Ik zeg altijd: extern winnen is intern beginnen. Jouw personeel is de drijvende kracht van jouw organisatie. Hoe creëer je betrokkenheid? Hoe neem je ze mee in de ontwikkelingen van jouw organisatie? Hoe kun je effectief samenwerken? En hoe geef je ze de nodige waardering? Dat zijn écht belangrijke vragen, waarbij communicatie cruciaal is. 

  1. 6. Wat zijn trends op het gebied van communicatie?

Het communicatie vakgebied gaat blijven groeien, denk ik. Communicatie op zich is een trend. Op het gebied van technology bijvoorbeeld is het voor steeds meer bedrijven makkelijker om te communiceren met hun personeel of klanten. Denk bijvoorbeeld aan de klantenservice van een vliegtuigmaatschappij wat via WhatsApp loopt. Of een chatbot op een website die je precies kan vertellen waar je naar op zoek bent. Maar ook zeker de kracht van social media, influencers, interne communicatie en vlogs. Binnen social media vind ik de kracht van influencer marketing toch wel interessant. Ik volg zelf veel influencers (daar kan ik weer van leren op het gebied van awareness). Influencers die ik inspirerend vind, zijn: 

Al met al, communicatie speelt een grote rol bij de belevingswereld van mensen. 

  1. 7. Heb je tips voor mensen die willen starten met een detacheringsopdracht? 

Als je in de fase zit waarin je niet precies weet wat je wil, dan kan werken op detacheringsbasis een goede optie zijn. Jong of niet, dat maakt niet uit. Detachering maakt het mogelijk om een nieuwe wereld te proeven. Of om te kijken of je de overstap wil maken naar een freelance bestaan. 

Ik had in de eerste instantie mijn vraagtekens bij werken bij een IT-organisatie. Maar tot nu toe vind ik het oprecht heel interessant. Er zijn zoveel innovaties en onderwerpen binnen de IT. Een voorbeeld wat ik hierboven al benoemde, een chatbot. Ik wist hier eerder niet vanaf en al helemaal niet dat Oracle technologie biedt om zo’n product te maken. Dat maakt het voor mij heel interessant! 

  1. 8. Heb je tips voor mensen die starten met een baan in interne communicatie? 

Als Communicatie-specialist kan je goed luisteren en vragen stellen. Dit is zeker bij de start van je communicatiebaan heel belangrijk. Treed niet meteen teveel op de voorgrond, want dat schrikt mogelijk af. Dan denken mensen dat je te snel van alles wil veranderen en dat gaat niet zomaar. Neem interne medewerkers mee in jouw nieuwe baan. Drink kopjes koffie; laat jezelf zien; en luister naar wat mensen te vertellen hebben. Zo ontdek je eerst hoe de organisatie er intern voorstaat en kan je een passend pad uitstippelen wat voor jou het beste werkt.

Gun jezelf de tijd om fouten te maken; en daarvan te leren.

Bovendien heb je tijd nodig om de organisatie en de sector te leren kennen. Dat is een fout die veel mensen maken, ze willen te snel beginnen en alles goed doen. Ik denk dat je jezelf in het begin tijd moet gunnen. Én moet toestaan om fouten te mogen maken – want daar leer je alleen maar van. Een fout ontstaat uiteindelijk, omdat je een doel wilde bereiken. Ik geloof in de quote van Ralph Waldo Emerson: ''Our greatest glory is not in never failing, but in rising up every time we fail.’’

Benieuwd naar de verhalen van andere interim professionals? Lees ze hier

Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd
Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close