Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Werkgeluk: hoe word je gelukkig op werk?

I Jurna 8-4-2019 10:00
Categorieën: Alles, Voor professionals

manouk nanne

 

Denk je dat externe omstandigheden bepalend zijn voor jouw werkgeluk? Dan heb je het mis. Je hebt zelf meer invloed op werkgeluk dan je denkt. Junior Recruitment Consultant Manouk neemt je mee in de wereld van positieve psychologie van arbeid en organisaties. Vanuit de theorie van de determinanten van werkgeluk geeft ze je praktische tips om zelf mee aan de gang te gaan!

 

  1. 1. Werkgeluk: hoe word je gelukkig op werk?

Je vraagt je misschien af welke factoren er allemaal meespelen als het gaat om jouw werkgeluk. Dat is een vraag waarover ik me heb gebogen tijdens het vak “Sociale Psychologie in Organisaties” aan de Universiteit Leiden. In het eerste college kreeg ik te horen over de determinanten van werkgeluk. Volgens deze theorie van Sonja Lyubomirsky wordt werkgeluk voor 50% genetisch bepaald, voor 10% door omstandigheden en de overige 40% wordt volledig bepaald door jou.

''Ik onderschatte mijn eigen invloed op werkgeluk.''

Ik keek er nogal van op toen ik hoorde hoeveel invloed ik kan uitoefenen op zoiets als werkgeluk. Ik onderschatte mijn eigen invloed op werkgeluk; en ik denk met mij nog vele anderen. Die 40% noemen we intentionele activiteiten: je kan hier dus zelf op inspelen. In de volgende alinea leg ik je een situatie voor. 

hoe word je gelukkig op werk

  1. 2. Intentionele activiteiten: make the difference

Toen ik op de basisschool zat had ik nog geen idee wat ik wilde worden, net als ieder kind had ik dromen die iedere paar weken weer veranderden. Leren was voor mij niet makkelijk doordat ik mezelf vaak verloor in dagdromen. Ik was erg blij dat ik ondanks dat toch vmbo-t mocht gaan doen. Maar toen ik na vmbo-t eenmaal mijn MBO-studie ging doen merkte ik dat er iets miste. Ik houd ervan om te bedenken waarom mensen doen wat ze doen. Ik wilde graag nog meer diepgang in mijn studie. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik me aanmeldde voor de studie Toegepaste Psychologie. Daar merkte ik dat hetgeen wat ik 'moest' leren ook echt wilde leren.

''Een goede indicator van werkgeluk is flow.''

Ik heb mijn passie gevonden in de arbeidspsychologie. Momenteel ben ik zelfs bezig met een koppeljaar voor de universiteit en ga ik zodra ik afgestudeerd ben aan het HBO nog een Master doen. In plaats van dat ik voor de snelle weg heb gekozen (werken na mijn MBO opleiding), heb ik doorgestudeerd. Dit zorgt ervoor dat ik nu veel werkgeluk ervaar als Junior Recruitment Consultant bij WeKnowPeople. 

Intentionele activiteiten in het bovenstaande voorbeeld zijn de dingen die je doet en de keuzes die je maakt. Een andere intentionele activiteit is het veranderen van je gedachten. Bijvoorbeeld door elke dag bewust dankbaar te zijn voor wat je doet. Of door positief te denken (Managing Partner Cyrille schrijft daar op dit moment blogs over voor haar maandelijkse gelukschallenges!) 

werkgeluk

  1. 3. Een indicator van werkgeluk: flow

Een goede indicator van werkgeluk is flow. Je komt in een flow wanneer jouw vaardigheden in lijn liggen met jouw werkzaamheden. De uitdagingen van jouw baan zijn precies op het goede niveau. Als je zo gepassioneerd aan het werk bent vliegt de tijd voorbij en vergeet je soms zelfs om even te pauzeren. Vanuit het model van de determinanten van geluk worden strategieën genoemd om je werkgeluk en flow te vergroten: 

  • Stel haalbare doelen op en sta stil bij wat goed gaat. Door het hebben van een doel ga je werken vanuit ambitie. Wanneer je het doel bereikt geeft dit je een geluksboost. En sta er dan ook bij stil! Vier je successen. Zo ga je je werkzaamheden meer waarderen. 
  • Relativeer negatieve situaties. Zo zorg je ervoor dat je snel herstelt van een tegenslag. Wees je ervan bewust dat iedereen negatieve dingen meemaakt. Dat je een slecht gevoel ervaart is ook helemaal niet zo gek. Het is de kunst om je werk daarna weer op te pakken. 
  • Help andere mensen. Door andere mensen te helpen krijg je het gevoel van voldoening. 
  • Zorg goed voor jezelf. Dit kan je doen door gezond te eten en te sporten. Wanneer je ongezond eet en onvoldoende sport kan je je lusteloos of gestrest gaan voelen. Dit is dus niet bevorderlijk voor je geluksgevoel en maakt je juist ongelukkig. 
  • En last but not least: neem deel aan activiteiten die je 'flow' geven. Zelf merk ik dat ik tijdens het schijven van dit blog in een flow zit doordat het over mijn passie psychologie gaat: een onderwerp dat mij aanspreekt. 

Ik wens je veel flow en werkgeluk!

Wil jij meer flow in je werk ervaren; en denk je dat het tijd is om een nieuwe stap te zetten? Bekijk ons vacatureoverzicht of schrijf je in op onze website. 

Reageer

Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close