Durf eerlijk te zijn in een sollicitatiegesprek | We Know People

17 oktober 2019

Zes maanden geleden werd ik opgebeld door We Know People. Of ik misschien wilde komen praten voor de functie Social Media Marketeer bij dit werving en selectiebureau. De informele werksfeer van het bedrijf sprak me aan. Ook de vacature klonk uitdagend, maar niet helemaal passend bij mij. Ik ging toch de procedure in en sprak met mezelf af om eerlijk te zijn. Dat heeft mij alleen maar positiviteit gebracht! Mijn advies is dan ook: ‘’Wees eerlijk tijdens je sollicitatie; je weet nooit waar het je kan brengen.’’

Big Hairy Audacious Goal

Om eerlijk te kunnen zijn in een sollicitatiegesprek, moet je zelf goed weten wat je wil. In 2016 volgde ik opleiding persoonlijk leiderschap. Tijdens de opleiding leerde ik waar mijn passies liggen, hoe ik in het leven sta, en welke doelen ik wil nastreven. Ik was altijd een persoon die alles leuk vond en dus ook alles wilde doen als het om marketing ging. Ik probeerde altijd bij elk project gevraagd te worden. Van elk onderdeel wilde ik wel iets weten. Tijdens de opleiding leerde ik om “echt” naar mezelf te kijken en te bepalen waar mijn kwaliteiten liggen. Ik formuleerde mijn Big Hairy Audacious Goal. Hierdoor wist ik waar ik naartoe wilde groeien. Ik durfde na dit programma dan ook eindelijk een keuze te maken. Deze keuze maken betekent ook toegeven dat er aspecten zijn binnen marketing die mij minder liggen. Ik koos ervoor me te specialiseren in datagedreven marketing.

Mijn eerlijkste sollicitatiegesprek

Toen We Know People mij benaderde was ik niet actief op zoek naar een baan. Dat was de reden dat ik eerlijk durfde te zijn in mijn sollicitatie. Voor de positie van marketeer zocht We Know People iemand die zowel content kon schrijven als veel van online marketing af wist. Ik vond het erg stoer van mezelf om er voor mijn doen “hard” in te gaan. Ik wist: als ik niet eerlijk ben over mijn kwaliteiten, ga ik straks iets doen waar ik niet gelukkig van word. Uiteindelijk pakte We Know People dit goed op. Als Recruitment Consultants gespecialiseerd in Digital, Data en Marcom wisten ze zelf eigenlijk ook wel dat een combinatie van content en online marketing skills lastig te vinden zou zijn. Daarom is de functie in tweeën gesplitst en werk ik nu als Online Marketeer samen met Irene als Content Creator.

Werkgeluk

Deze hele ervaring is voor mij een eye-opener geweest. De les die ik hieruit heb meegenomen is: ‘’Wees open over wat je wel en niet kan’’. Ja, het resultaat kan zijn dat je de baan niet krijgt, omdat de opdrachtgever toch een ander profiel zoekt. Toch denk ik dat je op den duur minder gelukkig zou zijn geworden in die functie. Door mijn eerlijkheid ga ik nu elke dag met energie naar huis. Ik vind het uitdagend om de scale-up We Know People te ondersteunen bij haar groei; ik voel me onderdeel van de organisatie; en mijn marketingactiviteiten leveren al veel resultaat op. Door deze factoren ben ik helemaal happy in mijn functie. De eerlijkheid in mijn sollicitatie heeft me veel gebracht op het gebied van werkgeluk. Daarom wil ik iedereen aanraden om altijd open en eerlijk te zijn tijdens je sollicitatieprocedure. Je weet nooit wat deze openheid kan doen, en - ook al krijg je misschien niet de baan - volgens mij kan het alleen maar goed uitpakken. 

Ben jij op zoek naar een nieuwe baan? Bekijk hier ons vacatureoverzicht. Staat er een vacature tussen waarbij je twijfelt over bepaalde aspecten? Geef dit bij het online solliciteren aan op de website in het opmerkingenveld. Onze Recruitment Consultants kunnen je op deze manier het beste begeleiden bij het sollicitatieproces. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken